Bloei mei-juni 2013

Gestart door Jan Fouquaert, 1 mei 2013, 00:14:42

Vorige topic - Volgende topic

Magnar Aspaker

Citaat van: Frankie Wulleman op 31 mei 2013, 22:08:48
Hier komen nog enkele erodiums in bloei. Ik vind reigerbekjes eigenlijk mooier dan de verwante geraniums en nog beter passen in de rotstuin.
Erodium guttatum (foto 1 en 2)
Erodium petraeum subsp. crispum (foto 3 en 4)
Beide zijn nog jonge planten, ik hoop op nog veel meer bloemen. Ik vermoed dat deze planten ook uitstekend op de tuf kunnen.

Great Erodiums, Frankie. I had petraeum crispum for quite some years, until the hard winter of 2010 took it. Have not been able to get hold of seeds or plants after that.

Hmm I really dont know how these pics came in this posting.. i had made another with the,.. but.. I don't seem to be able to remove them. So.. enjoy.. The white hepatica is Schlyter form. And the lilium has been in the greenhouse this, next winter will show if it is hardy here.

Gerrit Eijkelenboom

Hier komen nog enkele erodiums in bloei. Ik vind reigerbekjes eigenlijk mooier dan de verwante geraniums en nog beter passen in de rotstuin.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik vind alleen de Erodiums die ik ken te groot voor de rotstuin. En zeker op de rotsen geplant (als dat al zou kunnen). Jij hebt al eerder andere soorten getoond. Zijn deze wel klein genoeg en worden ze in de loop van de jaren niet veel te groot?

Gerard Verweij

Citaat van: Bert Stegeman op 30 mei 2013, 21:40:07
Er is altijd wel en plaatsje te reserveren Cor.
houd me aanbevolen ))2 ))2
Heb wel wat stekken voor je ,Bert.
Help even herrinneren, als we elkaar dreigen te gaan zien.

Gerard Verweij

Opgekweekt uit zaad van de distributie van de NRV:

Penstemon Procerus ssp Tolmiei

Gerard Verweij

En op de muurtjes Ramonda Myconi

Gerrit Eijkelenboom

Die Gerard Verweij gaat tegenwoordig ook als een speer!!

Bij mij beginnen de Meconopsis.

Michael J Campbell

Edraianthus pumilio
In Shannon town on the west coast of Ireland.

Lewisias, Alpines, South African bulbs
http://picasaweb.google.com/home

MaggiY

Aberdeen, North East Scotland, UK.

http://www.srgc.net/forum/index.php?action=forum

Wim Boens

Love the double Hepatica, Magnar.  ((14 (Ik vind de dubbele Hepatica super, Magnar.  ((14)

Citaat van: Maggi Y op  1 juni 2013, 20:09:08
Citaat van: Michael J Campbell op  1 juni 2013, 20:01:26
Edraianthus pumilio
Wow!

Wow! indeed  :o
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerard Verweij

Frankie Wulleman

Citaat van: Magnar Aspaker op 31 mei 2013, 22:24:20
Erodium guttatum (foto 1 en 2)
Erodium petraeum subsp. crispum (foto 3 en 4)
Beide zijn nog jonge planten, ik hoop op nog veel meer bloemen. Ik vermoed dat deze planten ook uitstekend op de tuf kunnen.

Great Erodiums, Frankie. I had petraeum crispum for quite some years, until the hard winter of 2010 took it. Have not been able to get hold of seeds or plants after that.

Hmm I really dont know how these pics came in this posting.. i had made another with the,.. but.. I don't seem to be able to remove them. So.. enjoy.. The white hepatica is Schlyter form. And the lilium has been in the greenhouse this, next winter will show if it is hardy here.

Ik weet niet of je veel aan de zaden zou hebben, Magnar. Ik heb verschillende erodiums in de tuin staan die elkaar daardoor zullen bestuiven en niet meer soortecht zullen terugkeren.
Ik zal E. petraeum crispum proberen te stekken dit jaar en daarvan kan ik je wel wat van opsturen als je wil.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 31 mei 2013, 22:28:59

Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik vind alleen de Erodiums die ik ken te groot voor de rotstuin. En zeker op de rotsen geplant (als dat al zou kunnen). Jij hebt al eerder andere soorten getoond. Zijn deze wel klein genoeg en worden ze in de loop van de jaren niet veel te groot?

Deze beide Erodiums worden hooguit zo'n 10 cm hoog, Gerrit, en zo'n 20 cm breed. Veel groter dan dat worden ze niet. Net als de al eens eerder getoonde Erodium 'Spanish Eyes' zullen deze twee soortjes het allicht ook wel doen op de tuf. Dit ga ik dit jaar nog uit testen.

Erodium castellanum is iets grover dan deze drie soortjes, maar bloeit wel heel rijk. Ook deze heb ik nu al een tijdje op de tuf, maar het is geen echt succes. Ik wacht nog even af, maar wellicht is het een soort die meer 'grond' rond de voeten nodig heeft. Niettemin, in de volle grond wordt hij ook maar zo'n 20 cm breed en 10 cm hoog, maar zaait zich wel kwistig uit en komt soortecht terug.

Frankie Wulleman

Aconitum 'Ivory Queen' wordt zo'n 65 cm hoog maar krijgt van mij toch een plaatsje in de rotstuin. Voor dit soort planten heb ik het ook wel.

Luc Gilgemyn

Nog steeds veel bloei in de rotstuin momenteel !

1) Aethionema cordifolium
2) Asperula boissieri
3) Asyneuma limonifolium
4) Delosperma congestum alba
Harelbeke-West-Vlaanderen