Gerrit, weet je ook iets van die Zangezura's? Ik heb die dit jaar gezaaid en ze doen het goed.
Gefeliciteerd, dan heb je de rest van je leven prachtige Campanula's. Het moet beslist zaad van mij zijn (huh?) want ik heb gedoneerd aan NRV en SRGC.
Het is een Campanula uit grootmoeders tijd, of misschien nog ouder. Afkomstig uit de streek en gebergte Zangezur in Armenie. Het is een plant, die je niet vaak tegenkomt, maar heeft dan ook het voordeel dat je iets bijzonders hebt.
Hij is twee jarig. Dat betekent: het eerste jaar zaaien en het tweede jaar bloeien. De oude plant gaat dood. Dat is is ook logisch als je de langdurige en intense bloei van de plant ziet. Schrik er niet van dat hij 2 jarig is, Hij produceert zoveel zaden, dat je overal in de tuin het jaar na de bloei' zaailingen ziet verschijnen, die je niet kunt missen omdat ze zeer herkenbaar zijn. De jonge plantjes zijn makkelijk te verplanten en groeien meteen door.
Het is een tamelijk horizontale groeier. Gewoon op de bodem ligt hij nogal plat op de grond, zeker na regen, dus hij is ideaal op een muurtje of in een verhoogd bed op de rand. Nou bij jou Gerard is dat 'kat in't bakkie'.
Als je hem te groot of te woest vindt, of je wilt hem dwingen niet te bloeien, dan kun je hem terugknippen en dan wordt hij 3 jarig, hij bloeit dan een jaar later.
Hij stelt geen eisen aan de grond. Hier kan hij in de klei groeien.
Dus zo zit dat Gerard: dat je de rest van je leven niet meer zonder Campanula zangezura zit.