Silver Saxifraga's

Gestart door Bart Moerland, 19 mei 2013, 22:02:47

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

De bloei op deze monocarpe Saxifraga longifolia var. aitanica betekent dat ik hem na dit seizoen kwijt ben. Op zaadvorming zal ik maar niet rekenen.
Deze vorm komt uit de Sierra Aitanica (nabij Alicante) wat veel zuidelijker is dan wat we gewoonlijk als verspreidingsgebied aannemen.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Scheldeman op  7 juni 2021, 10:47:02
De bloei op deze monocarpe Saxifraga longifolia var. aitanica betekent dat ik hem na dit seizoen kwijt ben. Op zaadvorming zal ik maar niet rekenen.
Deze vorm komt uit de Sierra Aitanica (nabij Alicante) wat veel zuidelijker is dan wat we gewoonlijk als verspreidingsgebied aannemen.

De 'gewone' Sax. longifolia staat hier ook in bloei zijn laatste weken in leven door te maken... zaad verzamelen om opnieuw S. longifolia te bekomen is zinloos want vlak in de buurt staat de cultivar Saxifraga 'Kath Dryden' volop in bloei.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Gisteren in het zonnetje ....deze Silver Sax ...Mijn geheugen laat me even in de steek nu . Misschien al eens eerder gevraagd maar is dit 'Rex' ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2023, 10:51:26
Gisteren in het zonnetje ....deze Silver Sax ...Mijn geheugen laat me even in de steek nu . Misschien al eens eerder gevraagd maar is dit 'Rex' ?

Deze ziet er uit als S. 'White Hills', een kruising tussen paniculata en crustata. In het bloeiseizoen lopen de rozetten rood aan in het hart, wat erg typerend is voor deze cultivar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2023, 10:51:26
Citaat van: Frankie Wulleman op 18 januari 2023, 23:02:33Deze ziet er uit als S. 'White Hills', een kruising tussen paniculata en crustata. In het bloeiseizoen lopen de rozetten rood aan in het hart, wat erg typerend is voor deze cultivar.

Yep , dat is hem ....bedankt om mijn geheugen op te frissen Frankie  ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Een ontluikende Saxifraga longifolia, het heeft wel iets.

Frankie Wulleman

Wanneer Saxifraga longifolia in bloei komt heb ik daar altijd een dubbel gevoel bij. Enerzijds blij omdat hij zo spectaculair bloeit, anderzijds omdat het mooie rozet dan afsterft.

Bertrand Duynslaeger

Enkele zilversaxifraga's nu bij mij in bloei. Het zijn weliswaar jonge plantjes pas deze lente aangeplant.

Mark Stolk

Prachtige spikkeling op de eerste foto
Met vriendelijke groet

Herman Mylemans

Citaat van: Bertrand Duynslaeger op 24 mei 2023, 21:33:27
Enkele zilversaxifraga's nu bij mij in bloei. Het zijn weliswaar jonge plantjes pas deze lente aangeplant.
Bertrand, die naam 'canis-dalmatica' is goed gekozen. Hij lijkt wel op een  Dalmatiër met zijn vlekken.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Jan Fouquaert

Voor ik verder doe met het posten van Porophyllum Saxen, zal ik voor de lol wat Silvers die ik nog niet op FB gepost heb, hier posten ....

Eerst een callosa; twee foto's met een paar dagen verschil.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

1/ Een kruising : cotyledon x pyramidalis
2/ Eentje met naam 'La Graveana'
3/ en 4/ 'Southside Red'

Jan Fouquaert

Ik heb redelijk veel Silvers, maar een beetje hetzelfde verhaal als met de gewone Saxen, er zijn er maar enkele die goed bloeien, de rest geeft geen krimp.

1/ Deze bloeit elk jaar goed (voorlopig) : Spotty Cotty
2/ en 3/ Twee foto's van 'Kath's Delight' ook een paar dagen verschil.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Bertrand Duynslaeger op 24 mei 2023, 21:33:27

De canis dalmatica vond ik ook altijd al prachtig Bertrand.  Ik ben hem helaas kwijt geraakt...  ((--11

Luc Gilgemyn

Citaat van: Jan Fouquaert op 29 mei 2023, 23:18:33
Voor ik verder doe met het posten van Porophyllum Saxen, zal ik voor de lol wat Silvers die ik nog niet op FB gepost heb, hier posten ....

Eerst een callosa; twee foto's met een paar dagen verschil.

S. callosa is niet alleen een mooie plant, hij staat ook op een mooie locatie Jan !!