Auteur Topic: Silver Saxifraga's  (gelezen 103111 keer)

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Silver Saxifraga's
« Reactie #225 Gepost op: 29 september 2014, 23:09:49 »
Mijn 'Whitehill', die van de foto, is redelijk compact, maar de andere in de marmer rotstuin in totaal niet, want ik heb ooit eens wilde aardbeien van de Ardennen meegebracht, ik trek ze regelmatig uit, maar die blijven maar komen en waren laatst een arme 'Whitehill' helemaal aan het overgroeien ...
Ik laat er een paar van de aardbeien staan omdat die zo lekker zijn, maar van mijn Saxen moeten ze afblijven !

We zullen ruilen Hans en je krijgt er ook een aardbeiplant bij.  ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

• ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #226 Gepost op: 29 september 2014, 23:14:56 »
Hans,

Heb gevonden een foto van een bloeiende 'Whitehill en een rare close-up.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #227 Gepost op: 29 september 2014, 23:22:40 »
Nog zo'n mooie

vrenyi

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #228 Gepost op: 30 september 2014, 18:17:04 »

Dazz mooi Jan  :P :P :P, dan gooi ik er nog een eigen collectie van de Col Portola (Noord Italië, Val d'Aosta) tegenaan, een harige Saxifraga paniculata. Voor foto's moet je maar even hier kijken

http://www.saxifraga.org/forum/forum_posts.asp?TID=333.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #229 Gepost op: 30 september 2014, 19:21:48 »
Ik ben niet zo thuis in Saxen maar ik heb begrepen dat Longifolia's ook in deze groep thuis horen, ik heb er maar ééntje. Omdat dat ding maar blijft groeien, heb ik er (om de woorden van Luc S. maar eens te gebruiken) eens een 'plooimeter' overheen gelegd. Nou volgens mij mag het 'tje' er wel af, hij meet 24 cm in diameter. Hoewel hij (nog) niet gebloeid heeft, heeft alvast twee zijrozetten gemaakt.

P.s. Kan ik die zijrozetten er af halen en oppotten ))4, of vloek ik nou in de kerk -3)( gelekaart.

Jan Tholhuijsen

• Top poster
« Reactie #230 Gepost op: 30 september 2014, 20:51:12 »

Dazz mooi Jan  :P :P :P, dan gooi ik er nog een eigen collectie van de Col Portola (Noord Italië, Val d'Aosta) tegenaan, een harige Saxifraga paniculata. Voor foto's moet je maar even hier kijken

Mooi  -6(
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #231 Gepost op: 30 september 2014, 20:58:07 »
Ik ben niet zo thuis in Saxen maar ik heb begrepen dat Longifolia's ook in deze groep thuis horen, ik heb er maar ééntje. Omdat dat ding maar blijft groeien, heb ik er (om de woorden van Luc S. maar eens te gebruiken) eens een 'plooimeter' overheen gelegd. Nou volgens mij mag het 'tje' er wel af, hij meet 24 cm in diameter. Hoewel hij (nog) niet gebloeid heeft, heeft alvast twee zijrozetten gemaakt.

P.s. Kan ik die zijrozetten er af halen en oppotten ))4, of vloek ik nou in de kerk -3)( gelekaart.

Een echte S. longifolia maakt geen rozetten, Cor. Die is monocarp.
Jouw plant mag dan misschien geen echte zijn (waarschijnlijk gekruist met wat anders), in mijn ogen is het dan toch wel een speciale. Hij lijkt op een echte longifolia, maar de rozetten worden zelfs nog groter dan bij de echte. Hij ziet er ronduit spectaculair uit. Het feit dat hij rozetten aanmaakt betekent dan ook dat je hem vegetatief kan vermeerderen. Mocht je daar ooit materiaal van hebben, ik hou me zeker aanbevolen. Waar heb je die plant trouwens vandaan, Cor?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #232 Gepost op: 30 september 2014, 20:59:21 »

Da's ook wel een specialleke, Hans, hoe doet hij het in de tuin?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #233 Gepost op: 30 september 2014, 21:46:43 »
Het feit dat hij rozetten aanmaakt betekent dan ook dat je hem vegetatief kan vermeerderen. Mocht je daar ooit materiaal van hebben, ik hou me zeker aanbevolen. Waar heb je die plant trouwens vandaan, Cor?
Hmmmm en neppert dus ))4, dat hadden ze er niet bijverteld. Ik heb hem, als Longifolia, een jaar of vier geleden in Utrecht gekocht bij Gert, Bart of Luuk, welke van de drie weet ik niet meer. Indien het lukt om de zijrozetten aan de praat te krijgen Frankie, zal ik aan je denken. Heb hem, zoals ik al schreef, in Utrecht tijdens een NRV-verkoopdag gekocht.
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2014, 16:56:02 door Cor van Kapel »

Jan Tholhuijsen

• Top poster
« Reactie #234 Gepost op: 30 september 2014, 21:56:52 »
Het feit dat hij rozetten aanmaakt betekent dan ook dat je hem vegetatief kan vermeerderen. Mocht je daar ooit materiaal van hebben, ik hou me zeker aanbevolen. Waar heb je die plant trouwens vandaan, Cor?
Hmmmm en neppert dus ))4, dat hadden ze er niet bijverteld. Ik heb hem, als Longifolia, een jaar of vier geleden in Utrecht gekocht bij Gert, Bart of Luuk, welke van de drie weet ik niet meer. Indien het lukt om de zijrozetten aan de praat te krijgen Frankie, zal ik aan je denken.

Heb net zo'n 'Longifolia' heeft nu 3 zij rozetten, ik heb ze toevallig vandaag eraf gehaald en opgepot.
Omgeving Roosendaal

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #235 Gepost op: 30 september 2014, 22:08:59 »
Hmmmm en neppert dus ))4, dat hadden ze er niet bijverteld. Ik heb hem, als Longifolia, een jaar of vier geleden in Utrecht gekocht bij Gert, Bart of Luuk, welke van de drie weet ik niet meer. Indien het lukt om de zijrozetten aan de praat te krijgen Frankie, zal ik aan je denken.

Zo,Zo,worden mijn collega's en ik hier even openlijk van NEPPERIJ beticht -3)( -3( )-12 2-)( --2 --14 --20

Maar zonder dollen,de laatste jaren heb ik zelf geen zuiver Longifolia zaad meer gezien of gehad.
Zelfs als je uit de natuur zaad kan krijgen moet het wel van een zeer geïsoleerde swarm komen meestal
zit er paniculata in.  Maar desalniettemin(prachtig woord overigens) zijn het veelal mooie planten en misschien wel
veel leuker vanwege de zij rozetten dus nazaten.

Overigens zet ik altijd x longifolia op het label als ik niet zeker weet of ze zuiver zijn.

Overigens verwacht ik wel even een excuusje van meneer van Kapel -1( _07

Jan Tholhuijsen

• Top poster
« Reactie #236 Gepost op: 30 september 2014, 22:18:49 »

Zo,Zo,worden mijn collega's en ik hier even openlijk van NEPPERIJ beticht -3)( -3( )-12 2-)( --2 --14 --20

Maar zonder dollen,de laatste jaren heb ik zelf geen zuiver Longifolia zaad meer gezien of gehad.
Zelfs als je uit de natuur zaad kan krijgen moet het wel van een zeer geïsoleerde swarm komen meestal
zit er paniculata in.  Maar desalniettemin(prachtig woord overigens) zijn het veelal mooie planten en misschien wel

Overigens zet ik altijd x longifolia op het label als ik niet zeker weet of ze zuiver zijn.

Ik heb er 2 gekocht in voorjaar 2013 bij een jongeman weet zijn naam niet ,met de woorden, " Ik weet het niet zeker " Een staat in mijn grote tufsteen, is veel kleiner en heeft geen zijrozetten.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2014, 22:19:53 door Luc Gilgemyn »
Omgeving Roosendaal

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #237 Gepost op: 30 september 2014, 22:20:42 »
Nou ...... moet ik eerst nog eens een nachtje over --((1 ((1 --((1 --1 geloof ik --3 --11 -7(.

Heb je een email gestuurd ;D ;D.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #238 Gepost op: 1 oktober 2014, 12:27:39 »

Ik heb nog twee, echte zuivere longifolia's. Natuurlijk, als ze bloeien is het er mee gedaan.
Misschien een gedacht, als dat gebeurt, ze compleet isoleren door middel van een koepel, er wat vliegen of zweefvliegen in steken en je hebt terug zuivere nakomelingen.
Toen er een bloeide twee jaar geleden, krijg je natuurlijk een mix, een paar echte en een paar valse, maar hele mooie met zijrozetten.
Van die valse heb ik er al een paar staan en ik ben er toch content van.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #239 Gepost op: 1 oktober 2014, 12:39:59 »

Mooi, Hans mag zeker dadde !
Van mijn collecties in Italïe zitten er hier en daar ook een paar licht harige paniculata's tussen, maar ik ga die eerst wat laten uitgroeien om te zien wat het wordt....