Pleiones

Gestart door Kris De Raeymaeker, 12 februari 2010, 23:13:54

Vorige topic - Volgende topic

Wim Boens

Citaat van: Cor van Kapel op 22 april 2011, 21:34:50
(weet iemand waar de "s.l." achter de naam voor staat ?)

Cor,

s.l. staat in de taxonomie (en in andere gebieden) voor "sensu lato": in brede zin. Dit in tegenstelling tot s.s. (sensu stricto: in strikte zin)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Cor van Kapel

Citaat van: Wim Boens op 23 april 2011, 07:56:58
Citaat van: Cor van Kapel op 22 april 2011, 21:34:50
(weet iemand waar de "s.l." achter de naam voor staat ?)

Cor,

s.l. staat in de taxonomie (en in andere gebieden) voor "sensu lato": in brede zin. Dit in tegenstelling tot s.s. (sensu stricto: in strikte zin)
Weer wat geleerd, bedankt voor de uitleg Wim.

Luc Gilgemyn

Mijn Pleione seizoen is op een paar uitzonderingen na voorbij.
Toch nog twee foto's en niet van Pleiones....
Bij een bezoek aan Pleione kweker Ian Butterfield vorig jaar had ik gezien dat hij een aantal Pinguicola's tussen zijn Pleione potten staan...  Dat bleek te zijn om bananenvliegjes waarvan hij last had, te vangen.
Aangezien ik jaarlijks hetzelfde (zij het vrij goedaardig) probleem heb vroeg ik onze Wim Boens of hij mij niet aan een paar Pinguicola's kon helpen... en ja hoor... het werkt prachtig (zie foto's).  Merci Wim !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Luc Gilgemyn op 23 april 2011, 18:10:52
Mijn Pleione seizoen is op een paar uitzonderingen na voorbij.
Toch nog twee foto's en niet van Pleiones....
Bij een bezoek aan Pleione kweker Ian Butterfield vorig jaar had ik gezien dat hij een aantal Pinguicola's tussen zijn Pleione potten staan...  Dat bleek te zijn om bananenvliegjes waarvan hij last had, te vangen.
Aangezien ik jaarlijks hetzelfde (zij het vrij goedaardig) probleem heb vroeg ik onze Wim Boens of hij mij niet aan een paar Pinguicola's kon helpen... en ja hoor... het werkt prachtig (zie foto's).  Merci Wim !  ;)

Graag gedaan, hoor en leuk om te zien dat ze goed hun werk doen (en zo nog eens gevoed worden ook  :D)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerrit Roest

Citaat van: Luc Gilgemyn op  9 januari 2011, 21:37:42
Citaat van: Gerrit Roest op  9 januari 2011, 21:29:46
Nog weinig ervaring met Pleione, en vandaag Pleione limprichtii verpot. Ik heb daar een paar vragen over.
De wortels op de foto zijn van vorig jaar, kan ik die geheel verwijderen?
Die scheuten onder aan de bulben zijn dat de nieuwe scheuten voor bloemen, bladeren en nieuwe bulben?
Op en aan de bulben zaten een aantal kleine bulben, kan ik die ook gewoon oppotten en hoelang duurt het tot die kunnen bloeien?
De grote bulben lijken me wat kleiner dan vorig jaar, ik heb afgelopen jaar niet bemest. Zou bemesten beter geweest zijn?
En wat voor mest (zo nodig) kan ik dan het beste gebruiken?

Bij voorbaat dank.
Dat zien er best aardige bulben uit Gerrit - ze zullen ook zeker bloeien !
De scheuten onderaan zijn inderdaad de knoppen van de bloemen en eens die verwelkt ontwikkelt zich ook gelijktijdig het blad uit dezelfde knop.  De kleine bulbillen kan je ook gewoon oppotten, bloeien zullen ze normaal in 2012 of 2013 doen.
Bemesten doe ik tijdens het groeiseizoen (van zodra het blad ontwikkeld is) om de andere waterbeurt met tomatenmest (hoge K ) op halve sterkte.
Bij het verpotten strooi ik ook een weinig beendermeel op het substraat, dat wordt dan met het begieten opgelost.
Succes en welkom in de club !  De foto's houden we natuurlijk te goed !  ;D

Hier zijn ze dan, de foto's van Pleione limprichtii :-*. Het aantal bloemen viel echter wat tegen, ik denk dat sommige bulben toch net te klein geweest zijn. De bulbillen zijn op een na allemaal aan de groei en dus het vemenigvuldigen van deze soort gaat toch vrij snel. Vorig jaar 2 bulben en dit jaar 6 bulben en 7 bulbillen  :D
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Sven de Groot

Ik ben niet echt een pleione-man. Ik heb er eentje in de tuin staan: Pleione formosana alba. Ze heeft de laatste winters ook zonder enige bescherming goed doorstaan.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Luc Gilgemyn

Prima resultaat Gerrit !!!

Sven, en toch hoorde ik van heel wat mensen (vooral in Engeland) dat hun collectie - zowel buiten als binnen -  afgelopen winter zwaar is gedecimeerd.  :-\

Frankie Wulleman

Bij deze nog eens een bijdrage in deze topic:  Pleione 'Asama'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Ik had vandaag nog Pleione aurita in bloei, en die wil ik jullie niet onthouden...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Dit wordt ook mijn afsluiter van het Pleione seizoen.

Eéntje dat altijd véél later is dan zijn collega's.

Pleione x barbarae, een natuurlijke hybride.

Pieter Kyndt

Ja Luc, we zijn hier ook aan het einde toe. De laaste twee die bij mij nog in bloei zijn
- Pleione chunii
- Pleione Mawenzi

Om te tonen hoe klein deze bloemen zijn heb ik er ter vergelijking een lucifer bijgeplaatst (in het midden van de twee bloemen).

Greetings

Luc Gilgemyn

Klein maar dapper hé Pieter en beter laat dan nooit...  ;D
En nu maar wachten tot Praecox er is zeker ??  ;)

Pieter Kyndt

Inderdaad Luc, beter laat dan nooit. Het heft me twee jaar gekost om ze in bloei te krijgen maar ben heel tevreden met het resultaat.

Wat praecox betreft. Tot op heden beperk ik mij tot de voorjaarsbloeiers maar ieder jaar sta ik toch weer in twijfel als ik die najaarsbloeiers zie om er toch maar eens mee te beginnen. Wie weet zal het er toch ooit van komen.

Greetings

Pieter

Frankie Wulleman

Deze Pleione limprichtii is hier de afsluiter van de pleiones.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Inmiddels vertoeven de Pleiones hier in hun zomerkwartieren : in de schaduw !

En nu maar hopen op een goede groei en vermeerdering !  ;)