Auteur Topic: Pleiones  (gelezen 379330 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Pleiones
« Reactie #1545 Gepost op: 13 maart 2025, 11:16:17 »
Ja, zoals den Butterfield de hybrides produceerde, zo ziet ge ze niet meer.
Hier is de eerste dit jaar een kruising van Anthura (ook gestopt met Pleiones..), niet geregistreerd : Pl. aurita x speciosa

Een prachtige vorm Luc !  :o :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1546 Gepost op: 13 maart 2025, 11:19:05 »
Dat zal inderdaad wel de reden zijn Kris, 10 graden is wel vrij warm.  Veel liefhebbers overwinteren de bulben in de koelkast...  maar goed, als het werkt, waarom niet ?
Ze kwamen af en toe wel ietsjes  lager Luc , is ook voor kortere periodes onder de  10 gegaan ...Ze staan op een onverwarmde kamer met Velux raam en die werd regelmatig gelucht ....Maar sommige periodes was het ook 14 . Ik zet ze zo licht mogelijk , ik weet al weer niet meer waar jij ze overwinterd ?

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #1547 Gepost op: 14 maart 2025, 13:07:41 »
Dat zal inderdaad wel de reden zijn Kris, 10 graden is wel vrij warm.  Veel liefhebbers overwinteren de bulben in de koelkast...  maar goed, als het werkt, waarom niet ?
Ze kwamen af en toe wel ietsjes  lager Luc , is ook voor kortere periodes onder de  10 gegaan ...Ze staan op een onverwarmde kamer met Velux raam en die werd regelmatig gelucht ....Maar sommige periodes was het ook 14 . Ik zet ze zo licht mogelijk , ik weet al weer niet meer waar jij ze overwinterd ?

Hier overwinter ik de potten in de veranda - daar wordt het bij gelegenheid wel eens 10-15 graden als het zonnig is, maar wanneer het overtrokken blijft zoals we dit jaar vrij vaak hebben voor gehad, dan is het vaker 5-10 graden max.  weken aan een stuk.
Ik heb overigens dit jaar voor het eerst ooit de pleiones niet verpot, schijnt hen niet te deren.  Het begint alleszins niet slecht.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2025, 14:20:40 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #1548 Gepost op: 15 maart 2025, 10:19:31 »

Hier overwinter ik de potten in de veranda - daar wordt het bij gelegenheid wel eens 10-15 graden als het zonnig is, maar wanneer het overtrokken blijft zoals we dit jaar vrij vaak hebben voor gehad, dan is het vaker 5-10 graden max.  weken aan een stuk.
Ik heb overigens dit jaar voor het eerst ooit de pleiones niet verpot, schijnt hen niet te deren.  Het begint alleszins niet slecht.
Luc, niet slabakken hé!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1549 Gepost op: Vandaag om 10:30:24 »
Zonder naam  , vorig jaar bij Philippe aangeschaft . Naar mijn beleving een mooie kleur . In werkelijkheid zelfs nog donkerder ..