Pleiones

Gestart door Kris De Raeymaeker, 12 februari 2010, 23:13:54

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Tja, die koele winterbloeiers hebben een lange adem hé Kris !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 december 2011, 22:54:41
Tja, die koele winterbloeiers hebben een lange adem hé Kris !  ;)

Ik denk dat het nog altijd dezelfde foto is van drie weken geleden, Luc.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 11 december 2011, 11:45:27
Ik denk dat het nog altijd dezelfde foto is van drie weken geleden, Luc.  ;)

:D :D :D
Plaaggeest als altijd onze Frankie ....

Kan hem altijd meebrengen de vrijdag hoor Frankie .... ;D
Maar dat zal niet nodig zijn denk ik  , als je aandachtig hebt gekeken zie je op de foto van enkele  weken terug 3 bloemen en op deze van gisteren zal je er 4 bemerken .... :P :P :P :P ((12 ((12 ((12
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

We mogen al eens lachen, hé Kris. 't Leven kan soms al triestig genoeg zijn. :-X

Bert Stegeman

Er is toch niets ergs gebeurd Frankie.
Maar je was niet de enige die dat dacht Ik dacht ook de foto te herkennen.
Maar ging terug kijken en het klopt inderdaad.
Maar ik denk dat we deze maand wat bloei betreft niet mogen klagen als je vergelijkt met vorig jaar  ))6

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 11 december 2011, 22:36:52
We mogen al eens lachen, hé Kris. 't Leven kan soms al triestig genoeg zijn. :-X

Liefst zoveel en zolang mogelijk Frankie.  :D :D :D :D :D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

De eerste voor dit jaar... of is het de laatste van vorig jaar ??
De winterbloeiende Pleione wharfedale "Pine Warbler" fleurt de donkere dagen op - een paar weken later dan vorig seizoen.

Het loont wel eens de moeite om de lip van naderbij te bekijken !  :)

Het duurt nog wel een tijdje eer de volgende Pleiones er aan komen - binnen een paar weken begint het oppotten pas...

Frankie Wulleman

Heel aardig Luc, ik was bijna vergeten hoe mooi die Pleiones wel zijn.

Lida Lourens

Luc, wat geweldige lectuur. Ik heb al jullie commentaren en foto's van 2010 en 2011 inzake de Pleione aandachtig doorgenomen.
Nu begrijp ik dat je er vandaag 100 P. opnieuw moest oppotten. Wel een aangenaam karwei lijkt me zo. Ik wist niet dat er zoveel verschillende
soorten van deze beauty's waren. Ik verheug me er nu al op, dat we de komende tijd weer kunnen genieten van jullie show onder dit onderwerp.
Klasse hetgeen er in 2010 en 2011 over deze orchideeën te leren viel. Verdragen ze ook vrij naaste buren?
Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Luc Gilgemyn

Ik ben niet zeker wat je met die laatste vraag bedoelt Lida...  :-\
Bij mij staan ze allemaal in pot - over winter binnen en over zomer buiten - dus van buren hebben ze zeker geen last.
Er zijn wel mensen die ze ook in de tuin hebben - dat heb je in de threads van de voorbije jaren vermoedelijk wel gezien.
Zo doen bepaalde soorten en een paar hybriden het vrij aardig in turfblokken - in de Botanische tuin van de Uithof in Utrecht staan ze o.a. massaal uitgeplant tussen andere schaduwminnaars zoals Trillium, Epimedium en meer van dat fraais.

Lida Lourens

Wat ik bedoel met mijn laatste vraag zal ik proberen te omschrijven:
In onze tuin draait alles om bloei gedurende het gehele jaar. Hierdoor verandert elk hoekje
van de tuin regelmatig voor wat betreft de uitstraling. Ik zal tzt eens foto's plaatsen welke
een bepaalde hoek gedurende het gehele jaar belichten.
Deze manier van tuinieren houdt wel in dat de teelt aarde van plus minus 30/40 cm. zo vol staat als
een potje met peren. Het diepst staan hier de Lelies en de Fritllaria's, daarboven staan de Tulpen en
de Narcissen en daarboven het kleinere spul zoals Sneeuwklokjes, Krokussen,  Erythoniums en last but not least de
Iris germanium. Hier tussen door staan de vaste planten, bomen en struiken.
Eén en ander houdt in, dat een hele collectie zeer vroeg bloeiende Primula's geheel onder het blad van bijvoorbeeld
Astilbes en of Hosta's verdwijnen, hetgeen ze totaal niet hindert in hun groei en uitzaaien. De Eranthis en Sneeuwklokjes
doen dit eigenlijk ook heel erg goed. Dat is wat ik bedoel met het verdragen van buren die soms wel erg dicht op elkaar
zijn geplant. Bovendien verdragen veel bollen en sommige vaste planten het ook erg goed om ze onder een Rododendron
te laten groeien en dat is hetgeen ik voorsta in de tuin. Constant een andere soort bloei op de zelfde plek.
Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Luc Gilgemyn

De Pleione oppot-klus zit er op voor dit jaar !  --7 - hmm alhoewel, de smiley die zijn zweet afveegt, was de afgelopen dagen niet echt van toepassing...  -2(

Het begon met een badje voor de pseudobulben (in een emulsie die de Brevipalpus mijt de das moet om doen )

foto's 1 en 2

Vervolgens het klaarmaken en het mengen van het oppot medium, bestaande uit Boomschors - half vergaan eikenblad - sphagnum mos en perliet
Het moet vocht doorlatend, uiterst luchtig en toch ook vocht vasthoudend zijn.

foto's 3 en 4

Luc Gilgemyn

1) Potten in alle maten en gewichten staan klaar...
2) De pseudobulben blijven voor ca 1/3 boven het compost uit steken
3) Een stuk van de collectie - afgewerkt
4) Ondanks de koude van de afgelopen weken zit er toch al beweging in de knoppen - Deze vorm van Eiger zal de eerste bloeier worden...  ((3

En nu maar wachten....  -((1

Johan Keulemans

CiteerHet begon met een badje voor de pseudobulben (in een emulsie die de Brevipalpus mijt de das moet om doen )

Welk product doe je hun badje Luc?
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)