Pleiones

Gestart door Kris De Raeymaeker, 12 februari 2010, 23:13:54

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Fijn zo Khadija !

Hier zijn nog enkele soorten in bloei gekomen :

1 en 2 Pleione eastfield "Purple Emperor" - heeft wel iets keizerlijks vind ik...  ;D

3 en 4 Pleione Kublai Khan is al een oudere hybride, maar daarom niet minder mooi.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Ook Pleione piton en Pleione Volcanello zijn twee klassiekers in Pleioneland !

Frankie Wulleman

En de pleioneshow gaat hier verder. 'Purple emperor' heb ik nu ook en het is inderdaad een hele mooie verschijning. Maar welke pleione is dat eigenlijk niet?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

Heel mooi, Luc. Die "paarse keizer" is subliem!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Nova de Jong

Erg mooi Luc! Er staan nu meerdere in bloei bij jou, wat een bloemenpracht zal dat geven ((12

Vol verwachting volgde ik het ontluiken van mijn Pleione formosana. Jammer genoeg blijft de bovenste sepaal op de lip blijft hangen. De bloemen zijn bijna twee maal kleiner dan de reguliere Pleione formosana, herkennen jullie hierin 'Oriental Splendour'??

orchids are like accessories, a woman can never have enough...

Luc Gilgemyn

((4
Ik denk dat je juist zit met de naam Oriental Splendour Khadija al heb ik die cultivar niet zelf.

Dat probleem van samenklevende sepalen is niet onbekend - als ik dat voor heb glijd ik met een mesje voorzichtig tussen de twee bloemblaadjes - ze komen meestal heel makkelijk en onbeschadigd los.  De oorzaak van dit fenomeen is mij evenwel onbekend.

Nova de Jong

Bedankt voor de tip Luc.

De sepalen zijn (gelukkig) niet samengekleefd met de lip, ze hangen er net boven. Misschien dat de sepalen met de loop van de tijd, en warmer weer, meer naar achteren gaan staan.
Hieronder een foto gemaakt door de verkoper. Ik ben op het net naar meer foto's gaan zoeken en het lijkt er op dat de sepalen van Oriental Splendour nooit helemaal rechtop staan.

Oh well, still looks splendid to me  ;D

Jozef Lemmens

Luc, een paar weken geleden deed je navraag naar een Pleione. Ik ben niet zeker meer of het om pleionoides ging. Deze staat nog niet helemaal open en hiervan heb ik niks opgepot (foto 1).
De soort zonder naam (tweede foto) gelijkt hier wel sterk op. Zou dit eveneens pleionoides kunnen zijn? Hiervan heb ik wel weggeefmateriaal van opgepot.  ;)
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Luc Gilgemyn

Het ging inderdaad om het exemplaar op de eerste foto Jef met die roodbruine lip : schitterend !
De tweede is overigens ook niet verkeerd...  ;D  Is inderdaad ook een pleionoides vorm.

Nr drie die je toont lijkt mij echter geen x barbarae ...  ))8 al kan ik er niet direct een naam op kleven.

Nova de Jong

De eerste foto is inderdaad schitterend, een mooie pleionoides kloon met wel vier kleuren op de lip.
De derde foto lijkt sterk op Tolima  ))4

Luc Gilgemyn

Dat zou wel eens kunnen Khadija !

Deze Pleione speciosa was één van mijn allereerste Pleiones.

Nova de Jong

Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 april 2012, 09:48:58
Deze Pleione speciosa was één van mijn allereerste Pleiones.

Erg mooi Luc!  --15

Jozef Lemmens

Citaat van: Luc Gilgemyn op  4 april 2012, 21:12:52
Het ging inderdaad om het exemplaar op de eerste foto Jef met die roodbruine lip : schitterend !

Luc, ik heb een groot etiket (met de naam LucG) in de pot geplaatst, om mijn er aan te herinneren dat ik een paar bolletjes op zij moet houden bij de volgende keer dat ik ze verpot.  ;)
Nu vind ik het zonde om de planten te beschadigen, omdat ze in bloei staan.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Frankie Wulleman

Pleione limprichtii.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Jozef Lemmens op  5 april 2012, 20:20:31
Citaat van: Luc Gilgemyn op  4 april 2012, 21:12:52

Luc, ik heb een groot etiket (met de naam LucG) in de pot geplaatst, om mijn er aan te herinneren dat ik een paar bolletjes op zij moet houden bij de volgende keer dat ik ze verpot.  ;)
Nu vind ik het zonde om de planten te beschadigen, omdat ze in bloei staan.

((4 Jef !