Pleiones

Gestart door Kris De Raeymaeker, 12 februari 2010, 23:13:54

Vorige topic - Volgende topic

Nova de Jong

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 april 2012, 21:33:30
Inmiddels heb ik hier eens een paar potten in hun geheel gefotografeerd - het is en blijft een opgave om de Pleiones in een grote pot min of meer dezelfde richting te laten uitkijken om het geheel een mooie aanblik te geven.  De ene keer lukt dit al beter dan de andere...  --7

1) Pleione Ueli Wackernagel

Wat een schitterend pot met Ueli Wackernagel ((10

Vandaag eindelijk de tijd gehad om mijn nieuwe aanwinsten van Orchilim op de gevoelige plaat te leggen.
Helaas werd bij P. yunnanensis één van de petalen voor de helft geamputeerd omdat iemand onzorgvuldig de achterklep van de auto dicht gooide  :o  ))8 --13
Van opzij gezien valt het gelukkig nog mee...  ::)
orchids are like accessories, a woman can never have enough...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Khadija de Jong op 13 april 2012, 16:07:21

Wat een schitterend pot met Ueli Wackernagel ((10

Helaas werd bij P. yunnanensis één van de petalen voor de helft geamputeerd omdat iemand onzorgvuldig de achterklep van de auto dicht gooide  :o  ))8 --13
Van opzij gezien valt het gelukkig nog mee...  ::)

Dank u Khadija, ik ben er ook heel tevreden mee....  ;)

Ik hoop dat de mens van de achterklep die misdaad overleefd heeft ??  --((1
Harelbeke-West-Vlaanderen

Nova de Jong

Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 april 2012, 17:11:46
Ik hoop dat de mens van de achterklep die misdaad overleefd heeft ??  --((1

Er waren meerdere passagiers en de achterklep was meermalen open en dicht gegaan, de dader heeft jammer genoeg geen duidelijke sporen achtergelaten  )))1
--2 Het leek me beetje overdreven om iedereen af te straffen --11

Luc Gilgemyn

Je bent een goed mens, Khadija...  --3

Hier weer een Pleione hoogdag met enkele aanwinsten voor het eerst in bloei bij mij.

1-2 : Pleione novarupta 'Goshawk' - uit de stal van Ian Butterfield - in 1998 al geregistreerd.

3-4 : Pleione Sharon Ann Winter - ook al uit dezelfde stal, maar slechts sedert 2004 geregistreerd.

Luc Gilgemyn

Nog een andere kruising van Ian Butterfield is

Pleione mauna loa "Glossy Starling" - de lip is net zijde en was een close-upje waard vond ik !  ;)
1-2-3

Foto 4 : de pot met de zeer grootbloemige Pl. rakata komt ook op kruissnelheid !

Lida Lourens

Eindelijk dan een Pleione  "Tolima" in bloei.
Er naast staat de vierbladige Paris.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Jozef Lemmens

Luc, speciaal voor jou. Deze heeft hier al gestaan, maar nu staan de bloemen volledig open. Van de tweede ben ik niet zeker of de naam juist is.
Fijn om te horen dat de ingreep gelukt is. Nu nog leren omgaan met de nieuwe situatie, maar dit zal wel lukken. De zon schijn nog alle dagen  ((12
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Luc Gilgemyn

Bedankt Jef !
Nr 2 is inderdaad Rakata

Luc Gilgemyn

Er kwamen weer wat nieuwe Pleiones in bloei !  ;D

1) Pl. asama liet Frankie ook al zien.
2 en 3) Pl. bromo - heeft een beschadigd bloemblaadje... het bleef kleven bij het openen..  :(

4) de pot Pl. rakata liet ik al eerder zien, maar kom...  ))6

Luc Gilgemyn

en nog een paar...

1-2 : Pleione kenya "Bald Eagle"

3-4 : Pleione whakari - een tweede kloon die in bloei komt

Frankie Wulleman

Mooie opnames, Luc. Maar live zijn ze natuurlijk nog een tikkeltje feeërieker.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 april 2012, 20:29:15
2 en 3) Pl. bromo - heeft een beschadigd bloemblaadje... het bleef kleven bij het openen..  :(

En toch is het mijn favoriet Luc !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lida Lourens

Ook al is het hier in het Noorden erg koud, gisteren bloeiden deze Pleione's voor het eerst.
de witte is:       Snow White, maar de kenners weten dat natuurlijk
en de andere is: limprichtii en dat zal ook algemeen bekend zijn.

Lida Lourens

oeps

Nova de Jong

En de Pleione hoogdagen duren voort bij Luc  ((12

Twee weken geleden werd ik opgeschrikt door omgewoeld potgrond en een geknakt bloem bij de limprichtii. De pot stond op en oppottafel naast het heg, de eerste verdachte die in mij opkwam was de kat die misschien per ongeluk op de pot sprong. Uit verder onderzoek bleek dat ik een bulbe kwijt was, misschien meegenomen door een muis  ((8 ((8 ((8
De schade bleef gelukkig beperkt tot de limprichtii, de andere Pleione's bleven bespaard _010

Tweede foto is van Versailles 'Bucklebury', daarvan heb ik bulbillen en bulben in verschillende maten opgepot waarvan drie bloeibaar bleken te zijn.

Van Orinoco 'Gemini' had ik kleine bulben in verschillende maten. Mijn vreugde was groot toen bleek dat één daarvan een bloemknop maakte. Na dagen van spanning was de teleurstelling erg groot, op de derde foto is te zien dat de bloem in de verste verte niet op Orinoco 'Gemini' lijkt maar op Tolima  --6 --6 --6
Ik heb dus de verkeerde bulben gekregen... :(