Pleiones

Gestart door Kris De Raeymaeker, 12 februari 2010, 23:13:54

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Mooi rijtje is dat Sven !!
Die Berapi heeft bij mij nog niet gebloeid Danny - ik ben hem aan het opkweken uit bulbillen - volgend jaar misschien prijs..?

Intussen nadert mijn Pleione seizoen hier zijn einde - toch nog enkele mooierds !

1-2 : een stel Pleione bulbocodioides die ik buiten in een holle boomstam heb uitgeprobeerd.  ;)

3-4 : Pleione erebus "Redpoll" - deze staat veilig binnen...  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 mei 2012, 12:24:26
1 en 2) Pleione santorini "Yellow Wagtail" laat duidelijk zijn coronaria bloed zien !  Eén van mijn favorieten !  8)

3) Pleione volcanello "Songthrush"

4) Pleione asama heeft een mooi potteke gevuld !  ;D

Wat heb je hier voor substraat gebruikt?
Schitterende pot is dat.

Luc Gilgemyn

Dank je Gerard !
Ik heb mijn standaard Pleione substraat gebruikt en dat bestaat bij benadering uit

2 delen sphagnum mos
5 delen schors
1 deel perliet
1 deel half vergaan eikenblad

Binnen een drietal weken begin ik dan wat bij te mesten - eerst wat beendermeel en vanaf eind juni vloeibare tomatenmest !  ;)

Lida Lourens

Citaat van: Luc Gilgemyn op  7 mei 2012, 12:17:08
Dank je Gerard !
Ik heb mijn standaard Pleione substraat gebruikt en dat bestaat bij benadering uit

2 delen sphagnum mos
5 delen schors
1 deel perliet
1 deel half vergaan eikenblad

Binnen een drietal weken begin ik dan wat bij te mesten - eerst wat beendermeel en vanaf eind juni vloeibare tomatenmest !  ;)

Hallo Luc,

Helemaal enthousiast geworden zaterdag jl. in Utrecht :  De bloeiende Pleiones hebben mij over de streep getrokken.
Tevens  een paar schitterende Elfenbloemetjes gezien en het een en het ander heeft ons doen besluiten om toch
een klein stukje rotstuin  te gaan creëren.

We hebben een vijver waarom rondom veel keien zijn geplaatst en aan de achterkant ervan hadden we ooit een waterloop met veel natuur steen.
Welnu deze vijver wordt lek gestoken en wordt opgevuld met halfvergane afval en naar omhoog gewerkt met kleien. Er tussen
wordt een mengsel als hierboven staat vermeld en dan maar planten met Pleione en Haberlea rhodopensis en Primula en wat er
zoal nog meer tussen geplant kan worden.
Dus alvast bedank voor jouw samenstelling van een mengsel om de Pleiones buiten te gaan zetten.'We zullen ze de eerste winter wat
gaan toedekken en dan maar afwachten op hoop van zegen.

groetjes Lida

Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Luc Gilgemyn

((3  ((12

Een plan dat ik (en met mij velen ongetwijfeld !) alleen kan toejuichen Lida !! 

Herman Mylemans

Pleione limprichtii staat nu volop te bloeien. Juistere naam zou zijn Pleione bulbocodioides.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

Een mooi perkje is dat Herman ! maar volgens mij is dat P. formosana ...

Gerard Verweij

Citaat van: Herman Mylemans op  9 mei 2012, 22:29:41
Pleione limprichtii staat nu volop te bloeien.

MOOI !

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op  9 mei 2012, 23:19:15
Een mooi perkje is dat Herman ! maar volgens mij is dat P. formosana ...
Luc, ik ken niet veel van Pleione. Ik weet ook niet wat het verschil is tussen limprichtii en formosana. Wat ik wel weet is dat de eerste plant uit de Botanische tuin van Utrecht komt (uitdeling op een vergadering) en dat hij zeer goed winterhard is. Van toen heb ik de naam limprichtii erbij gekregen.

Luc Gilgemyn

De foto is niet ideaal om hem te identificeren Herman !
Nu ik je verhaal gehoord heb moet ik echter mijn mening herzien !  
Ik was namelijk toendertijd (moet nog in de jaren 90 geweest zijn ! ) ook op die vergadering en heb toen ook enkele broedbolletjes meegekregen...  :)  
Wie vorige week de tuin in Utrecht is doorgelopen zag ze daar massaal in bloei - het gaat om Pleione bulbocodioides en niet limprichtii of formosana zoals eerder verkeerdelijk door mij geopperd.

Ter illustratie geef ik hierbij nog een foto mee van de echte limprichtii Herman - die is een veel uitgesprokener roze dan de bulbocodioides die meer roze/lila getint is.
(Wat je liet zien blijft echter een mooie groep !)

Inmiddels bijna de laatste bloeiers hier :

Pleione shantung "Topscore" die veel later is dan zijn broertjes "Ducat" en "Muriel Harberd" die ik al eerder liet zien.
Pleione x barbarae

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op 12 mei 2012, 18:45:49
De foto is niet ideaal om hem te identificeren Herman !
Nu ik je verhaal gehoord heb moet ik echter mijn mening herzien !  
Ik was namelijk toendertijd (moet nog in de jaren 90 geweest zijn ! ) ook op die vergadering en heb toen ook enkele broedbolletjes meegekregen...  :)  
Wie vorige week de tuin in Utrecht is doorgelopen zag ze daar massaal in bloei - het gaat om Pleione bulbocodioides en niet limprichtii of formosana zoals eerder verkeerdelijk door mij geopperd.

Ter illustratie geef ik hierbij nog een foto mee van de echte limprichtii Herman - die is een veel uitgesprokener roze dan de bulbocodioides die meer roze/lila getint is.
(Wat je liet zien blijft echter een mooie groep !)

Inmiddels bijna de laatste bloeiers hier :

Pleione shantung "Topscore" die veel later is dan zijn broertjes "Ducat" en "Muriel Harberd" die ik al eerder liet zien.
Pleione x barbarae
Bedankt Luc, dan veranderen we de naam.

Gert Hoek

In een stapelmuurtje hebben de witte Pleione formosana 'Alba' de strenge winter goed doorstaan.
Op dit stukkie doen de Pleione's het wel goed maar op andere plekken in de tuin, hebben ze geleden, wel blad maar geen bloem.
Ik dek overigens niet af.

Kris De Raeymaeker

Even hulp gevraagd aan enkele kenners!
((15

Heeft deze Pleione een virus ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 juni 2012, 10:38:18
Even hulp gevraagd aan enkele kenners!
((15

Heeft deze Pleione een virus ?

Niet noodzakelijk Kris - virussen zijn bij Pleiones een heel omstreden onderwerp...  ))8  Er is lang gedacht en beweerd dat Pleiones geen last hadden van virussen.  De jongste jaren is men daarop aan het terugkomen, maar het blijft een heikel punt.
Dit fenomeen van kleurverloop kan net zo goed veroorzaakt zijn door weersomstandigheden die de plant niet echt goed zijn bevallen - het is best mogelijk dat het zich volgend jaar niet herhaalt... 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 23 juni 2012, 12:03:10
Niet noodzakelijk Kris - virussen zijn bij Pleiones een heel omstreden onderwerp...  ))8  Er is lang gedacht en beweerd dat Pleiones geen last hadden van virussen.  De jongste jaren is men daarop aan het terugkomen, maar het blijft een heikel punt.
Dit fenomeen van kleurverloop kan net zo goed veroorzaakt zijn door weersomstandigheden die de plant niet echt goed zijn bevallen - het is best mogelijk dat het zich volgend jaar niet herhaalt... 
Dank voor je reactie Luc , ik  meen me te herinneren dat hij het vorig jaar ook had . Niet gemakkelijk dus .... )))1
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "