Pleiones

Gestart door Kris De Raeymaeker, 12 februari 2010, 23:13:54

Vorige topic - Volgende topic

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 juni 2012, 22:21:42
Citaat van: Luc Gilgemyn op 23 juni 2012, 12:03:10
Niet noodzakelijk Kris - virussen zijn bij Pleiones een heel omstreden onderwerp...  ))8  Er is lang gedacht en beweerd dat Pleiones geen last hadden van virussen.  De jongste jaren is men daarop aan het terugkomen, maar het blijft een heikel punt.
Dit fenomeen van kleurverloop kan net zo goed veroorzaakt zijn door weersomstandigheden die de plant niet echt goed zijn bevallen - het is best mogelijk dat het zich volgend jaar niet herhaalt... 
Dank voor je reactie Luc , ik  meen me te herinneren dat hij het vorig jaar ook had . Niet gemakkelijk dus .... )))1

Als het terugkomt dan is het waarschijnlijk virus  :(...en dan weet je wat je er moet mee doen....  :(
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Gilgemyn

Intussen, in de zomerkwartieren van de Pleiones...

Het ziet er naar uit dat we weer een prima groeiseizoen kennen voor de Pleiones.  Net als vorig jaar schijnen ze onze "zomer" of wat daar voor moet doorgaan op prijs te stellen... toch nog voor iets goed...  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Peter Rijntjes

Luc,

hoeveel van die verborgen hoekjes heb jij nog en wat zit er allemaal voor lekkers in dat stiekeme kistje links van de Pleione's??

;D

Peter

Luc Gilgemyn

Ik heb veel te weinig van die hoekjes Peter...  :(  Ik worstel het hele jaar door (zoals zo velen onder ons denk ik) met acuut plaatsgebrek - dat stiekeme kistje bevat enkel wat overschotjes die nog een bestemming moeten vinden  ;).

Nova de Jong

Ook hier doen de Pleione's het prima!

Uit gemak, oftewel luiheid  ::) , had ik alles opgepot in 50% orchideeënaarde van de tuincentrum en 50% perliet, daarbij een beetje koemestkorrels gedaan en de natuur zijn gang laten gaan. Met de natte zomer was ik wel bang dat het mengsel te veel vocht vasthoudt, maar dat viel gelukkig mee. Volgend jaar wil ik 1/3 orchideeëaarde, 1/3 perliet en 1/3 hydrokorrels proberen.

P. formosana had ik in februari in bloei gekocht, die heeft dan ook een voorsprong met de groei en de bulben lijken aardig volgroeid.
orchids are like accessories, a woman can never have enough...

Peter Rijntjes

Hoi Khadija,

ziet er goed uit en ook de Formosana is een mooie volle pot. Gaat goed op jou potmengsel.

((14

vriendelijke groet,
Peter

Nova de Jong

Citaat van: Peter Rijntjes op 14 augustus 2012, 23:17:10
ziet er goed uit en ook de Formosana is een mooie volle pot. Gaat goed op jou potmengsel.

Dank Peter!

Ze staan er allemaal florissant bij met uitzondering van P. yunnanensis. Rruim de helft van het blad werd bruin, ik heb het idee dat bij deze plant de koemestkorrels te veel van het goede was. Het nieuwe blad dat later opkwam bleef gelukkig gezond.

Heeft iemand nog tips voor de verzorging van yunnanensis?

Peter Rijntjes

Hoi Khadija,

ik denk dat je aan onderstaande link wel veel zal hebben:

http://culturesheet.org/orchidaceae:pleione

((12

Peter

Gerard Verweij

Ik ga zaterdag heel vroeg naar Utrecht . Weet iemand, bij wie ik moet zijn voor Pleione's ?

))8

Gerard Verweij

Citaat van: Luc Gilgemyn op  7 mei 2012, 12:17:08
Dank je Gerard !
Ik heb mijn standaard Pleione substraat gebruikt en dat bestaat bij benadering uit

2 delen sphagnum mos
5 delen schors
1 deel perliet
1 deel half vergaan eikenblad

Binnen een drietal weken begin ik dan wat bij te mesten - eerst wat beendermeel en vanaf eind juni vloeibare tomatenmest !  ;)
Luc, wat doe je in de winter met die potten?

Luc Gilgemyn

Ik haal de potten in de tweede helft van september binnen in de (vorstvrije) veranda Gerard.
Daar blijven ze staan tot ze volledig droog zijn - na een maand ongeveer - en de bladeren vergaan zijn.
Dan zijn er twee mogelijkheden - ofwel laat ik de potten gewoon staan tot ik ga verpotten (januari) ofwel ledig ik ze wanneer het mij uitkomt in november of zo en berg de pseudobulben op in papieren zakjes op een koele, vorstvrije, droge plaats tot ik ze in januari weer oppot.

Gerard Verweij

Citaat van: Herman Mylemans op  9 mei 2012, 22:29:41
Pleione limprichtii staat nu volop te bloeien. Juistere naam zou zijn Pleione bulbocodioides.
Herman, blijven deze de winter door in de grond?
Dek je ze dan af?

Herman Mylemans

Citaat van: Gerard Verweij op 11 september 2012, 20:49:39
Citaat van: Herman Mylemans op  9 mei 2012, 22:29:41
Pleione limprichtii staat nu volop te bloeien. Juistere naam zou zijn Pleione bulbocodioides.
Herman, blijven deze de winter door in de grond?
Dek je ze dan af?
Gerard, deze Pleione staan al jaren op dezelfde plaats in de grond en worden nooit afgedekt. Hij zaait zich ook uit.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

Onze kwakkelzomer met weinig extreme temperaturen is de Pleiones goed bevallen !
De vermeerdering van de pseudobulben lijkt mee te vallen.
Voor het eerst heb ik dit jaar naast de vloeibare tomatenmest een extra gift van potassium in de vorm van patentkali toegediend.
Aan de omvang van de bulben te zien is dit best bevallen  :)  Als de bloei volgend jaar in verhouding is, dan wordt dat een succes !

Nova de Jong

Ze zien er goed uit Luc ((13
Dat wordt weer genieten van het voorjaar!!!