Kris, ik ben geen rotstuinierster, ik vind rots- en alpiene planten gewoon heel mooi en groei een groot gedeelte daarvan gewoon in mijn tuin. Verder heb ik ook heel veel 'niet' rotstuinplanten en groente en fruit. Ik heb maar een kleine rotstuin.
Natuurlijk betekent dat dat ik lang niet alle rotsplanten kan groeien, maar ik heb toch redelijk veel succes. Ik kweek bijna al mijn planten op uit zaad.
Ik ben een voorstander van het opkweken van 'wilde' planten en laat cultivars dus liever links liggen.
Ik kijk de Zauschneria 2x per week na op zaadzetting. Er zijn wel zaaddozen, maar helaas nog geen rijpe. Als ik zaad kan verzamelen dan zal ik het hier laten weten.
De Silene capensis is ook een zeer moeilijk verkrijgbare. Ik heb 3 zaadjes gekregen en helaas maar 1 plantje kunnen opkweken. Zelf ben ik niet heel erg geinteresseerd in de plant, maar ik heb een schoondochter die heks is (ja, ook in deze moderne tijden bestaan die nog

) en ze is ook slaapdeskundige en fantasy-schrijfster. Google de plant maar eens, dan begrijpen jullie waarom de plant voor haar belangrijk is. Ik ga de plant dus dit weekend aan haar geven als verjaardagskado. Er zijn al wat zaaddozen gevormd, maar die zijn nog niet rijp. Ik ga haar natuurlijk vragen om de zaden te verzamelen als ze rijpen, maar of dat gaat lukken weet ik niet. Ik zal haar in ieder geval op het hart drukken dat zij haar best moet doen, want de plant is niet winterhard.