Jonna, ik denk niet dat deze dit jaar nog zaad zal zetten. Als hij er volgend jaar wel zet, dan houd ik er wel wat apart voor jou.
Soms wordt er hier wel eens om zaad gevraagd in dit topic: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?board=17.0 Momenteel ben ik op zaadgebied niet echt op zoek, tenzij er mij iets leuks wordt aangeboden.
Fijn dat je wat apart wilt houden voor mij als de plant volgend jaar zaad zet

Je zegt dat je niet echt naar iets op zoek bent, tenzij je iets leuks wordt aangeboden, maar hoe kan ik weten wat jij leuk vindt? Zelf heb ik een (heel lange) wensenlijst. Als ik een plant tegenkom en als die plant winterhard is hier of als 1-jarige gegroeid kan worden, dan komt die op mijn wensenlijst. In 9 van de 10 gevallen zijn het zeer moeilijk verkrijgbare zaden, maar toch lukt het me ieder jaar wel er van een paar bijzondere planten zaden te krijgen. Nou ja, niet alle zaden ontkiemen, maar goed, dat is 'all in the game'.
Omdat ik hier nieuw ben en ook nieuw in het opkweken van rotsplanten, moet ik vragen om zaden, zonder dat ik er direct iets tegenover kan stellen en dat vind ik best wel moeilijk. Anderzijds heb ik gemerkt dat de mensen hier daar niet moeilijk over doen. Ik heb inmiddels vele zaden van Gerrit gekregen en hem gelukkig ook het e.e.a. kunnen toesturen. En Bert Stegeman stuurt me ook zaden toe en ook aan hem kon ik gelukkig wat terugsturen. Maar beide waren bereid mij het gevraagde toe te sturen zonder er iets voor terug te vragen.
Even een uitleg: Ik ruil al jarenlang mijn zaden wereldwijd, maar heb toch wel een aantal slechte ervaringen. Het is wel gebeurd dat ik 10 of 30 zakjes zaad stuurde en nooit het beloofde terug kreeg. En dat niet 1x, maar vele malen. Ik ben dus wat voorzichtiger geworden en ben nu zelf beschroomd om als nieuweling zaden te vragen. Het is voor mij echt een verademing om te merken dat het vertrouwen hier heel groot is.

Toch lijkt het mij leuk als er een topic zou komen waarin mensen hun wensen (eventueel via een link) zouden posten. Een deel van de zaden op mijn wensenlijst komt van wensen van andere tuiniers en omdat we allemaal andere contacten hebben, kunnen we elkaar misschien wel helpen.
Zelf heb ik meer dan eens uit volkomen onverwachte bronnen bijzonder zaad kunnen krijgen omdat ik moeite had gedaan om de door hen vurig gewenste zaden te verkrijgen.