Auteur Topic: Galanthus 2013/2014  (gelezen 112480 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Galanthus 2013/2014
« Reactie #210 Gepost op: 4 februari 2014, 20:58:48 »
In mijn bescheiden verzamelingetje alleen maar wat alledaagse sneeuwklokjes, maar kan ze wel appreciëren, zoals dit leuke bosje G. 'Atkinsii', dat elk jaar mooier wordt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #211 Gepost op: 4 februari 2014, 21:02:41 »

Een Greatorex dubbeltje: G. 'Desdemona'.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #212 Gepost op: 4 februari 2014, 21:06:14 »
Nog een Greatorex dubbeltje, dat patertje uit de jaren 50 kende er wel wat van. Ik vind het een zeer goede sneeuwklok dat goed aangroeit. Het gaat om G. 'Hippolyta'. Ik denk dat ie eind deze week op zijn mooist zal staan.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #213 Gepost op: 4 februari 2014, 21:11:06 »
Galanthus 'Anglesey Abbey'. (foto 1)
Nog een keertje, de grote zware bloemen van G. 'Big Boy'. (foto 2)
Dit zou mijn verloren gewaande G. regine-olgae subsp. vernalis moeten zijn. (foto 3)

Marc Coolens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #214 Gepost op: 4 februari 2014, 21:48:56 »
De revue klokjes die hier reeds gepasseerd zijn mag er wezen  ((12
Frankie de zo genaamde alledaagse  sneeuwklokjes zijn zeker de moeite , ze brengen sfeer en zijn voorbode van een nieuwe lente.
ik voeg enkele foto's toe van G Caucasicus green tipped ,vorig jaar gekocht ,had niet verwacht dat deze zo groot was.

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #215 Gepost op: 4 februari 2014, 22:04:45 »
Alé, ook nog een tweetal tegen "the white fever"  ;)

G. elwesii 'Green Brush'
en G. 'Lapwing'

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #216 Gepost op: 4 februari 2014, 22:29:18 »
Dit zou mijn verloren gewaande G. regine-olgae subsp. vernalis moeten zijn. (foto 3)
Frankie ik ben expert, maar ik heb hier mijn twijfels bij. Als ik het goed zie zijn bij de door jouw getoonde plant de binnenzijde van de binnenste bloemblaadjes groen, klopt dat ??
Als dat zo is kan ik me niet voorstellen dat het een G. reginae-olgae subsp. vernalis is ))4. Als hij nu pas begint te bloeien, lijkt me dat ook wat laat, terwijl alles juist wat aan de vroege kant is.

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #217 Gepost op: 4 februari 2014, 23:01:40 »
Verdorie Sven ...gij zijt ne straffe gast !  ((4 _07  Dat is natuurlijk de oplossing en ik was het helemaal kwijt maar die heeft daar idd in de buurt gestaan .  )--1    Zo'n jongere hersencellen werken toch sneller als de wat oudere versie ........."Hippolyta" was even uit het geheugen gewist en er is dus nog iets van over gebleven ....

Graag gedaan, Kris. Daarmee is overigens niet gezegd dat je ook daadwerkelijk een "Hippolyta" hebt. De selecties binnen de "Greatorex doubles" zijn lastig te onderscheiden en worden daardoor nogal door elkaar gegooid. Daarnaast zijn er ook nog overeenkomsten met andere dubbele sneeuwklokjes. Als je het mij vraagt heb je een "Rodmarton", gelet op de groene punten, het merkteken, het vruchtbeginsel en de dikkere pedicel. De "Hippolyta" van Frankie lijkt daarentegen wel juist.
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2014, 23:25:49 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #218 Gepost op: 4 februari 2014, 23:05:33 »
Nog een keertje, de grote zware bloemen van G. 'Big Boy'. (foto 2)

Dit is helaas geen elwesii "Big Boy", Frankie. "Big Boy" heeft geheel groene binnenste bloemblaadjes en groene puntjes. Kijk hier maar eens: http://www.judyssnowdrops.co.uk/Plant_Profiles/Elwesii/big_boy/big_boy.htm

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #219 Gepost op: 4 februari 2014, 23:08:18 »
Als ik het goed zie zijn bij de door jouw getoonde plant de binnenzijde van de binnenste bloemblaadjes groen, klopt dat ??
Als dat zo is kan ik me niet voorstellen dat het een G. reginae-olgae subsp. vernalis is ))4.

Waarop baseer je dat dit een onderscheidend kenmerk zou zijn? Dat is nieuw voor mij.

Als hij nu pas begint te bloeien, lijkt me dat ook wat laat, terwijl alles juist wat aan de vroege kant is.

Mijn reginae-olgae ssp. vernalis selecties bloeien ook op dit moment, zie hierboven.
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2014, 23:19:17 door Sven de Groot »

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #220 Gepost op: 4 februari 2014, 23:10:48 »
G. elwesii 'Green Brush'

Nee maar, eentje die wel overleeft en uitbreidt?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #221 Gepost op: 4 februari 2014, 23:12:20 »
Graag gedaan, Kris. Daarmee is overigens niet gezegd dat je ook daadwerkelijk een "Hippolyta" hebt. De selecties binnen de "Greatorex doubles" zijn lastig te onderscheiden en worden daardoor nogal door elkaar gegooid. Daarnaast zijn er ook nog overeenkomsten met andere dubbele sneeuwklokjes. Als je het mij vraagt heb je een "Rodmarton", gelet op de groene punten, de tekening, het vruchtbeginsel en de dikkere pedicel. De "Hippolyta" van Frankie lijkt daarentegen wel juist.

Ok , die is genoteerd Sven ! Onze archieven en foto's zijn aangevuld met de nodige info .....Ik vermoed dat ik mijn "Hippolyta" destijds bij Koen heb gehaald ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #222 Gepost op: 4 februari 2014, 23:22:33 »
Graag gedaan, Kris. Daarmee is overigens niet gezegd dat je ook daadwerkelijk een "Hippolyta" hebt. De selecties binnen de "Greatorex doubles" zijn lastig te onderscheiden en worden daardoor nogal door elkaar gegooid. Daarnaast zijn er ook nog overeenkomsten met andere dubbele sneeuwklokjes. Als je het mij vraagt heb je een "Rodmarton", gelet op de groene punten, de tekening, het vruchtbeginsel en de dikkere pedicel. De "Hippolyta" van Frankie lijkt daarentegen wel juist.

Ok , die is genoteerd Sven ! Onze archieven en foto's zijn aangevuld met de nodige info .....Ik vermoed dat ik mijn "Hippolyta" destijds bij Koen heb gehaald ...

Let wel, Kris, dit is slechts mijn determinatie... ((1 Misschien dat de kenners hier er anders over denken... ::)
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2014, 23:27:40 door Sven de Groot »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #223 Gepost op: 4 februari 2014, 23:37:42 »
Let wel, Kris, dit is slechts mijn determinatie... ((1 Misschien dat de kenners hier er anders over denken... ::)

Weet ik Sven , geen probleem ..........maar ik reken je wel bij de kenners . Daar kom je niet onderuit ...
Ik ben iemand die achteraf ook nog altijd op zoek gaat en zaken gaat toetsen , dat is een tweede natuur. Ongeacht van wie of waar de info of tip komt.
En we weten dat bij determinatie en identificatie er haast niks definitiefs is ......Er komen steeds opnieuw nieuwe ideeën en inzichten. Dus alles is relatiefs , zelfs hetgeen ik hier nu schrijf  ;)   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #224 Gepost op: 5 februari 2014, 07:44:50 »
G. elwesii 'Green Brush'

Nee maar, eentje die wel overleeft en uitbreidt?

LOL, Ssssht...sebiet hoort hij je en geeft hij onmiddellijk de geest....tweede jaar met bloem EN een beetje vermeerdering  ;)