Auteur Topic: Rhodos oktober 2013  (gelezen 22703 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Rhodos oktober 2013
« Reactie #45 Gepost op: 18 oktober 2013, 22:02:27 »
Tot slot nog een beeld van de fauna van Rhodos. De meest voorkomende soort, een fotografische ode.

(Link naar bijlage)

Einde

Opmerkelijke foto, Gerrit, hoeveel heb je er moeten nemen om dit resultaat te hebben?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #46 Gepost op: 18 oktober 2013, 22:53:22 »

Opmerkelijke foto, Gerrit, hoeveel heb je er moeten nemen om dit resultaat te hebben?

Slechts 1 Frankie. Het beest zat zich te wassen en het licht viel goed en klik. Nog een beetje donkerder gemaakt, zodat je niets uit de omgeving ziet.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #47 Gepost op: 19 oktober 2013, 08:50:20 »
 ((4 voor zoveel moois Gerrit !!
Ik zou echt niet weten welke ik de mooiste foto moet vinden, ze steken elkaar allemaal naar de kroon !  ((10 ((10

.... al zal het je niet verwonderen dat vooral de Colchicum beelden toch de eerste plaatsen zouden innemen !  ((15

Voor het geheel echter :  _02
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2013, 10:17:34 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #48 Gepost op: 19 oktober 2013, 09:59:49 »
Prachtig, Gerrit. Ik heb er ten zeerste van genoten!  ((14

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #49 Gepost op: 19 oktober 2013, 10:01:58 »
Ja, dank je Luc. Die Colchicums he. Vantevoren was ik echt niet zo'n fan ervan, maar als je je erin gaat verdiepen en je ziet ze in hun habitat, ben je geheel en al verkocht.

Het was ook wel leuk om te doen. De nieuwe mogelijkheden van het forum uitproberen. Met de tekst om de foto's heen, ernaast, eronder. De mogelijkheid om een panorama-foto neer te zetten.

Toch zijn de eilanden van de Middellandse Zee in de lente oneindig veel mooier dan nu in de vroege herfst. Op Rhodos bloeide nog geen madeliefje of paardenbloem (bij wijze van spreken) Eigenlijk moet je in deze tijd daar alleen maar in schaduwrijke tavernes verkeren of in de zee dobberen en natuurlijk het oude puin bekijken.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #50 Gepost op: 19 oktober 2013, 10:03:34 »

Ook van mijn schraper uit de steentijd?

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #51 Gepost op: 19 oktober 2013, 10:06:00 »

Ook van mijn schraper uit de steentijd?

Daarvan nog het meest van al  ;)

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #52 Gepost op: 19 oktober 2013, 10:56:29 »
Hugo

Ik ben er een tijd mee bezig geweest met welke Inula het zou zijn. Ik kan niet een goede afbeelding vinden van I. verbascifolia. Dus ik houd het op jouw determinatie van Inula heterolepis. Ik zal het bij de foto aanpassen.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #53 Gepost op: 19 oktober 2013, 22:48:00 »
Ja, dank je Luc. Die Colchicums he. Vantevoren was ik echt niet zo'n fan ervan, maar als je je erin gaat verdiepen en je ziet ze in hun habitat, ben je geheel en al verkocht.

Het was ook wel leuk om te doen. De nieuwe mogelijkheden van het forum uitproberen. Met de tekst om de foto's heen, ernaast, eronder. De mogelijkheid om een panorama-foto neer te zetten.

Toch zijn de eilanden van de Middellandse Zee in de lente oneindig veel mooier dan nu in de vroege herfst. Op Rhodos bloeide nog geen madeliefje of paardenbloem (bij wijze van spreken) Eigenlijk moet je in deze tijd daar alleen maar in schaduwrijke tavernes verkeren of in de zee dobberen en natuurlijk het oude puin bekijken.

Was je er al eens in de lente, Gerrit? Welke periode zou het meest geschikt zijn denk je?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #54 Gepost op: 19 oktober 2013, 23:26:56 »
Mooie foto's Gerrit en een prima reisverslag.
Wat mij opvalt is dat die Colchicums daar dezelfde bloeiperiode hebben als hier, dus is het niet de lagere temperaturen en de grotere hoeveelheid vocht in onze omgeving die deze planten aanzet tot bloei?! ))4
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #55 Gepost op: 20 oktober 2013, 09:29:13 »
Mooie foto's Gerrit en een prima reisverslag.
Wat mij opvalt is dat die Colchicums daar dezelfde bloeiperiode hebben als hier, dus is het niet de lagere temperaturen en de grotere hoeveelheid vocht in onze omgeving die deze planten aanzet tot bloei?! ))4

Het moet de temperatuur zijn, want het zijn droogbloeiers, ze hebben nu geen wortels.

Was je er al eens in de lente, Gerrit? Welke periode zou het meest geschikt zijn denk je?

Ik was in de lente op Sicilië en op Kreta en Ibiza en Andalusie, begin tot half april. Ik zou zonder aarzelen voor deze periode kiezen. Maar als je naar foto's kijkt van Kees Jan en Marijn vd Brink uit Turkije, dan gaat het bij mij kriebelen hoor. Het is maar waar je naar op zoek bent. Voor orchideeën en rotsplanten moet je in de lente en voor bolgewassen in de herfst zijn.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #56 Gepost op: 20 oktober 2013, 09:46:15 »
Ik was in de lente op Sicilië en op Kreta en Ibiza en Andalusie, begin tot half april. Ik zou zonder aarzelen voor deze periode kiezen. Maar als je naar foto's kijkt van Kees Jan en Marijn vd Brink uit Turkije, dan gaat het bij mij kriebelen hoor. Het is maar waar je naar op zoek bent. Voor orchideeën en rotsplanten moet je in de lente en voor bolgewassen in de herfst zijn.

Hangt er een beetje vanaf wat je graag wil zien ....Als je voor Ophrys gaat dan is april in de meeste jaren  al laat , voor de meeste Orchis is april doorgaans beter . Rhodos is warmer dan bijv. Kreta en de lente komt er meestal eerder op gang .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #57 Gepost op: 20 oktober 2013, 10:31:13 »
Ah, ben jij op Rhodos geweest in de lente Kris? Het lijkt me een eiland voor de Ophryssen. Veel woeste gronden, dus niet in cultuur, veel meer dan op Kreta. Niet van die hoge ontoegankelijke bergen. En ook weinig loslopend vee.

En wat weet jij van de andere eilanden van de Dodekanesos? Karpathos moet een paradijs zijn voor orchideeën.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #58 Gepost op: 20 oktober 2013, 11:48:15 »
Ah, ben jij op Rhodos geweest in de lente Kris? Het lijkt me een eiland voor de Ophryssen. Veel woeste gronden, dus niet in cultuur, veel meer dan op Kreta. Niet van die hoge ontoegankelijke bergen. En ook weinig loslopend vee.
En wat weet jij van de andere eilanden van de Dodekanesos? Karpathos moet een paradijs zijn voor orchideeën.

Ben er spijtig nog niet geweest in de lente Gerrit . Maar ooit wel de voorbereidingen opgestart (en later nog een andere bestemming gekozen ) en dan lees je natuurlijk alles wat je kan vinden over dat eiland . Ik heb trouwens een heel goed boekje over de orchideetjes van daar en Kreta .Ook uit die info mag ik concluderen dat maart misschien nog beter is op Rhodos .Hangt ook steeds af van jaar tot jaar ....Hoe was de winter en wat is er gevallen van regen enz...
Karpathos willen we toekomstig ook nog graag eens komen .....
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2013, 11:50:04 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Hugo Van Woensel

• Volwaardig poster
« Reactie #59 Gepost op: 20 oktober 2013, 20:02:43 »
Hugo

Ik ben er een tijd mee bezig geweest met welke Inula het zou zijn. Ik kan niet een goede afbeelding vinden van I. verbascifolia. Dus ik houd het op jouw determinatie van Inula heterolepis. Ik zal het bij de foto aanpassen.

Heb ook nogmaals verschillende fotos van beide vergeleken met uw fotos' en blijf toch bij mijn eerste mening.
ik heb de indruk dat verbascifolia meer groen laat zien door het grijs en heterolepis is mijns inziens veel witter.
Als ik op uw foto zie dan is die echt wel mooi wit grijs van daar mijn keuze,(wat niet wil zeggen dat deze de juiste is!)
Verder nog bedankt voor het mooi reisverslag en de zeer goede foto's,