Auteur Topic: Een laat voorjaar in Wallis  (gelezen 119323 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #45 Gepost op: 15 december 2013, 09:55:43 »
Soldanella alpina, nog één van die verrukkingen uit sneeuw- en gletsjergebieden kon ik er met mondjesmaat vinden.

Ja ik weet het ..........daar kan je gewoon niet aan weerstaan .........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #46 Gepost op: 15 december 2013, 10:11:22 »
Over genieten gesproken...

Laat ze dan maar doen met hun games ,Wi's en ander tuig.
Dit is inderdaad het enige echte en ware genieten Frankie ! Ik zou zo je plekje willen innemen ....

Daar zeg je zo wat, Kris. Ik had op deze locatie heel wat meer volk verwacht. Slechts weinig mensen lijken nog geïnteresseerd in zulke zaken. Dat kon ik eigenlijk bijna overal ervaren tot nu toe in de Alpen. Men begint links en rechts zo wat het ecotoerisme te promoten, maar in de realiteit laat het de meesten koud. Ze weten inderdaad echt niet wat ze missen. Ik probeer dat mijn kleine gasten ook bij te brengen, maar dat is niet zo simpel... Games en computers behoren echter tot hun realiteit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #47 Gepost op: 15 december 2013, 13:03:35 »
Voor velen zijn de bergen alleen nuttig omdat je er van af kan skiën, Frankie !  :-X --6  Ze weten niet wat ze missen !

Maar genoeg pessimisme nu zeker !  Die aanblik van de Soldanellaaaaaatjes alleen al veegt dat allemaal van tafel.  ((3 ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #48 Gepost op: 15 december 2013, 17:54:26 »
Deze Pedicularis is hier vrij algemeen. Een prachtsoort, maar ik kan er geen naam op plakken. Iemand een idee? Spijtig dat ze ondoenlijk zijn in cultuur.
Knappe serie foto's Frankie, ga zo door !!
Denk aan P. rostratocapitata, dat is er een van de drie waarvan de bloemen in van die "eindelingse kluwen" staan, maar heeft een voorkeur voor klakhoudende weiden en puinhellingen. P. kerneri lijkt er veel op maar heeft min of meer liggende bloemstengels en heeft meer een voorliefde voor weiden en puinhellingen op zuur gesteente. Ook P. pyrenaica heeft van die "eindelingse kluwen", maar zo niet in de omgeving van Wallis voorkomen. Heeft geen voorkeur voor kalk- of zuur gesteente.

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #49 Gepost op: 15 december 2013, 18:43:15 »

Dit is inderdaad het enige echte en ware genieten Frankie ! Ik zou zo je plekje willen innemen ....

Daar zeg je zo wat, Kris. Ik had op deze locatie heel wat meer volk verwacht. Slechts weinig mensen lijken nog geïnteresseerd in zulke zaken. Dat kon ik eigenlijk bijna overal ervaren tot nu toe in de Alpen. Men begint links en rechts zo wat het ecotoerisme te promoten, maar in de realiteit laat het de meesten koud. Ze weten inderdaad echt niet wat ze missen. Ik probeer dat mijn kleine gasten ook bij te brengen, maar dat is niet zo simpel... Games en computers behoren echter tot hun realiteit.
Laat ze lekker gaan, man. Zolang ze druk zijn met al hun electronica, lopen ze ons niet voor de voeten.........toch?

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #50 Gepost op: 15 december 2013, 18:44:41 »
Een eerste Androsace, nl. A. obtusfifolia.

Kan je zo een zaadpeulen laten staan Frankie?

Je zal het misschien niet geloven, Lily-Anne, maar ik ben er niet aan geweest. Trouwens, ook geen tijd om zaden te verzamelen. Foto's nemen, rondkijken, ontdekkingen doen, je komt er tijd en ogen te kort!
De ware liefhebber!

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #51 Gepost op: 15 december 2013, 19:56:09 »
Soldanella alpina, nog één van die verrukkingen uit sneeuw- en gletsjergebieden kon ik er met mondjesmaat vinden.

Prachtige omgeving en heel fraaie beelden Frankie ! Dit is echt genieten ....... ((6
Soldanella is altijd super mooi om te zien !  6))
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #52 Gepost op: 15 december 2013, 20:48:14 »
Deze Pedicularis is hier vrij algemeen. Een prachtsoort, maar ik kan er geen naam op plakken. Iemand een idee? Spijtig dat ze ondoenlijk zijn in cultuur.
Knappe serie foto's Frankie, ga zo door !!
Denk aan P. rostratocapitata, dat is er een van de drie waarvan de bloemen in van die "eindelingse kluwen" staan, maar heeft een voorkeur voor klakhoudende weiden en puinhellingen. P. kerneri lijkt er veel op maar heeft min of meer liggende bloemstengels en heeft meer een voorliefde voor weiden en puinhellingen op zuur gesteente. Ook P. pyrenaica heeft van die "eindelingse kluwen", maar zo niet in de omgeving van Wallis voorkomen. Heeft geen voorkeur voor kalk- of zuur gesteente.

Die pedicularissen, hé, niet altijd even makkelijk om ze op naam te brengen. Voorlopig houden we het nog even in het midden, welke het zou kunnen zijn.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #53 Gepost op: 15 december 2013, 20:49:51 »

Laat ze lekker gaan, man. Zolang ze druk zijn met al hun electronica, lopen ze ons niet voor de voeten.........toch?

Da's ook waar, Gerard. Bovendien gebruik ik ook vaak al die electrorommel hoor...om mijn foto's over te zetten.  ;)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #54 Gepost op: 15 december 2013, 20:51:10 »

Prachtige omgeving en heel fraaie beelden Frankie ! Dit is echt genieten ....... ((6
Soldanella is altijd super mooi om te zien !  6))

Merci Danny, ik heb trouwens nog veel mooiere soldanellafoto's klaar zitten, blijf dit topic dan maar in de gaten houden. 11))

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #55 Gepost op: 15 december 2013, 20:56:49 »
Sempervivum montanum is ook hier van de partij.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #56 Gepost op: 15 december 2013, 21:01:15 »
Rhododendron ferrugineum staat hier overvloedig te bloeien. Normaal is de bloeitijd ook min of meer afgelopen in dit jaargetijde.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #57 Gepost op: 15 december 2013, 21:04:05 »
Geum reptans.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #58 Gepost op: 15 december 2013, 21:05:46 »
En het bergpad loopt nog altijd verder, wat gaan we hier nog te zien krijgen?

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #59 Gepost op: 15 december 2013, 21:36:52 »
Voor velen zijn de bergen alleen nuttig omdat je er van af kan skiën, Frankie !  :-X --6  Ze weten niet wat ze missen !

Maar genoeg pessimisme nu zeker !  Die aanblik van de Soldanellaaaaaatjes alleen al veegt dat allemaal van tafel.  ((3 ((3

wel wat laat maar leuke foto bij antw.41 Frankie.
Heerlijk is dat even nergens aan denken. behalve die prachtige vakantie 6))
Zo heb ik ook regelmatig gezeten op vakantie Ik vond het heerlijk met een hoofdletter H.
Maar ik wandel weer verder met je mee.