Auteur Topic: Een laat voorjaar in Wallis  (gelezen 119240 keer)

Cor van Kapel

• Top poster
  • Geslacht: Man
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #225 Gepost op: 26 december 2013, 16:57:06 »
Ietsje verder van uw pc gaan zitten, en het vocht opvangen in een teiltje kan misschien helpen, Cor.  5))
Dank voor de tip Frankie 7)) )2).

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #226 Gepost op: 26 december 2013, 16:57:54 »
Nogal een geluk dat het smeltwater er ook niet over kan lopen, Cor, want hier hebben de Soldanella's er genoeg van.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #227 Gepost op: 26 december 2013, 16:58:44 »
Ietsje verder van uw pc gaan zitten, en het vocht opvangen in een teiltje kan misschien helpen, Cor.  5))
Dank voor de tip Frankie 7)) )2).

Graag gedaan, Cor.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #228 Gepost op: 26 december 2013, 17:01:00 »
En zie eens... Ranunculus alpestris...eveneens met duizenden staan ze hier in de kletsnatte grond van smeltwater en de vochtige rivieroevers.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #229 Gepost op: 26 december 2013, 17:05:15 »
Verrassend hoe die zich hier zo kunnen handhaven, geen wonder hebben die problemen in onze contreien als het eens een droge zomer is. En er staan nog meer plaatjes klaar van bijzonder biotoopjes waar deze planten groeien.

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #230 Gepost op: 26 december 2013, 19:56:09 »

Allée gij, is't waar, en onder welke condities hou je die planten, Danny? De planten die ik zag groeiden op locaties vanaf de boomgrens, tot ver daarboven. Het lijkt me toch een plant met een behoorlijk groot aanpassingsvermogen.

Is inderdaad een gemakkelijk plant in cultuur Frankie . Bij mij staat deze gewoon in een border , vrij zonnig en droog . Heb even gezocht naar een foto , deze foto is genomen in 2009  hier in de tuin . Deze planten worden wel wat forser in een rijke kleigrond .

Eh... Danny, ik geloof niet dat dat een Paradisea is, hoor. Lijkt me eerder op iets anders...ik dacht aan Camassia of zo?

Ik kan natuurlijk een verkeerde plant gekregen hebben onder de naam Paradisea liliastrum , Frankie . Er staan in ieder geval meer bloemen op dan de planten in de natuur . Is zeker geen Camassia want de meeste soorten staan  ook in de tuin hier , ook heb ik Paradisea lusitanica staan hier . Ik ga de plant deze zomer eens goed
bekijken en enkele nieuwe foto's posten .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #231 Gepost op: 26 december 2013, 20:13:38 »

Eh... Danny, ik geloof niet dat dat een Paradisea is, hoor. Lijkt me eerder op iets anders...ik dacht aan Camassia of zo?

Toch wel Frankie, Danny weet doorgaans wel waar hij het over heeft.
Alleen zijn plant en de mijne zijn niet de jouwe. Die van jou heet P. liliastrum. Die van Danny en mij  Paradisia lusitanica.

Bedankt voor je reactie Gerrit , heb hier ook een andere plant staan onder de naam Paradisia lusitanica . Ziet er toch 'iets' anders uit . Uw plant is inderdaad P. lusitanica , Gerrit. Ik moet dit zeker deze zomer eens goed bekijken ! Ik hou jullie op de hoogte .........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #232 Gepost op: 26 december 2013, 20:27:25 »
En nog maar eens een verrassing: Primula elatior subsp. elatior in volle bloei.
Mooi groepje Frankie, daar wordt je weer helemaal vrolijk van in deze donkere dagen 6)) 3)).

Ja hé, Cor, en we blijven nog eventjes in de primulasfeer.
Wat gedacht van deze leuke P. farinosa, aanwezig in grote getale. (Foto 1,2 en 3)

Van een laat voorjaar gesproken, P. auricula moest er nog aan beginnen. (foto 4) (Link naar bijlage)

Super mooi die Primula's farinosa , ook terug schitterende beelden van Soldanella's en Ranunculus . De emmer kwijl loopt hier bijna over !!!!!!  11))  7)) 3)) 
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #233 Gepost op: 26 december 2013, 21:34:54 »
Nogal een geluk dat het smeltwater er ook niet over kan lopen, Cor, want hier hebben de Soldanella's er genoeg van

Mooie foto's en Soldanella's Frankie ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #234 Gepost op: 26 december 2013, 22:46:13 »
Merci voor de lof mannen, tja, daar op die befaamde col boven Sion is het echt wel de moeite, hoor. Het is een echt plantenparadijsje wat ik nog niet vaak gezien heb. Er is niet alleen een grote diversiteit, de planten staan er dan ook nog eens in grote hoeveelheden. Kunnen jullie zelfs geloven dat ik bepaalde zaken ben 'vergeten' te fotograferen. Op bepaalde momenten wist ik niet waar eerst gekeken. In feite kan je hier op de Col du Sanetsch gerust een weekje uittrekken om op onderzoek te gaan.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #235 Gepost op: 26 december 2013, 22:51:55 »
We zitten nog altijd in hetzelfde gebiedje van het riviertje, maar nu klauter ik de helling wat op. Wie weet wat daar nog allemaal kan groeien.

Zie je wel, nog maar eens een Pulsatilla. Dit keer gaat het om Pulsatilla alpina subsp. alpina. Ook al zo'n aardige plant, en ook in cultuur niet zo makkelijk.
Jaren geleden verzamelde ik zaad in de Vogezen van deze soort. De opkomst en verdere opkweek ging bijzonder moeizaam. Momenteel heb ik slechts nog één plant, die dit jaar zijn eerste bloem heeft geproduceerd.

Is er nog iemand die cultuurervaringen heeft met deze soort?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #236 Gepost op: 26 december 2013, 23:00:20 »
Ik ontdek er nog een Globularia, een wat grovere soort. Het gaat om G. nudicaulis.
En ook Pinguicula alpina is terug van de partij.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #237 Gepost op: 26 december 2013, 23:05:35 »
Ik daal terug af en besluiten om nog wat verder te rijden, in de richting van het meertje dat aan het eind van de col ligt.

Langs de weg zie je natuurlijk van alles en nog wat groeien en kan niet iedere keer stoppen. En toch...voor deze magnifieke pol ga ik op de rem staan. Hoogstwaarschijnlijk Gentiana clusii, Herman?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #238 Gepost op: 26 december 2013, 23:09:11 »
Dan bereiken we ook uiteindelijk het meertje. Vlakbij ligt ook nog een herberg waar je lekker kan eten. Na het eten onderzoek ik nog het gebiedje wat tussen de auberge en het meertje ligt. En ook dat loont de moeite!

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #239 Gepost op: 26 december 2013, 23:12:56 »
Het houdt maar niet op, een heel prachtig weilandje met van alles en nog wat.
Nogmaals, supermooie gentianen. Ik kan het niet laten om ze nogmaals te vereeuwigen, ze moeten maar zo mooi niet zijn. Nogmaals Gentiana clusii, zeker Herman?