Auteur Topic: Een laat voorjaar in Wallis  (gelezen 119278 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #240 Gepost op: 26 december 2013, 23:16:40 »
Nog meer...talrijke polletjes van dat andere blauwe voorjaarsgeweld...Gentiana verna.

Allée, 'k zal maar stoppen zeker? Als Herman dit nu nog ziet, kan hij straks niet slapen.  8))
« Laatst bewerkt op: 27 december 2013, 08:44:56 door Luc Gilgemyn »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #241 Gepost op: 27 december 2013, 08:43:47 »
Nog meer...talrijke polletjes van dat andere blauwe voorjaarsgeweld...Gentiana verna.
Allée, 'k zal maar stoppen zeker? Als Herman dit nu nog ziet, kan hij straks niet slapen.  8))

Met al die schitterende gentianen laat je de goede Herman genadeloos overuren draaien, Frankie !  11)) 

Straks komt hij niet tijdig klaar met de voorbereidingen zijn lezing... !  --6 --6  gelekaart

Ik schreef eerder al dat ik vele valleien van Wallis al heb doorkruist, maar deze col du sanetsch was mij totaal onbekend - die komt zeker op de lijst van te bezoeken regio's wanneer ik nog eens in de buurt kom.  ((14
Er is inmiddels al heel veel lof geweest Frankie, maar het niveau van de foto's blijft adembenemend hoog !
Wellicht moeten we met zijn allen nu reeds op zoek naar fondsen voor een volgende VRV-kalender.  )1)

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #242 Gepost op: 27 december 2013, 09:53:53 »
Merci Luc.
Ja, zoals ik al zei, het loont echt de moeite om als plantenliefhebber dit oord te bezoeken. Bovendien is het op deze plaats bijzonder rustig. De weg die dit gebied doorkruist loopt dood. Daar staat enkel nog de auberge die ook te bereiken is met een kabellift. Bijgevolg zijn er maar heel weinig automobilisten die zich hier wagen.
Nog eens wat foto's van dat schitterende gebiedje met het riviertje en de sneeuwresten. Op de ene foto zie je dat ik het behoorlijk druk heb.  ;)

Ik denk ook dat je het juiste tijdstip moet treffen. Kom je hier iets te vroeg, dan kan alles nog onder de sneeuw zitten, want hier moet een serieus pak sneeuw hebben gelegen. Zoals ik al zei, die exemplaren van A. helvetica waren zeker nog niet lang uitgebloeid.

Op de laatste foto, de auberge.

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #243 Gepost op: 27 december 2013, 10:05:52 »
Merci Luc.
Ja, zoals ik al zei, het loont echt de moeite om als plantenliefhebber dit oord te bezoeken. Bovendien is het op deze plaats bijzonder rustig. De weg die dit gebied doorkruist loopt dood. Daar staat enkel nog de auberge die ook te bereiken is met een kabellift. Bijgevolg zijn er maar heel weinig automobilisten die zich hier wagen.
Nog eens wat foto's van dat schitterende gebiedje met het riviertje en de sneeuwresten. Op de ene foto zie je dat ik het behoorlijk druk heb.  ;)

Ik denk ook dat je het juiste tijdstip moet treffen. Kom je hier iets te vroeg, dan kan alles nog onder de sneeuw zitten, want hier moet een serieus pak sneeuw hebben gelegen. Zoals ik al zei, die exemplaren van A. helvetica waren zeker nog niet lang uitgebloeid.

Heb op dit topic nog niet zoveel gereageerd, Frankie, maar dat komt, omdat ik al twee weken stijf van verbazing en met m'n bek open zit te turen naar die schitterende foto's van jou......... 6))

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #244 Gepost op: 27 december 2013, 10:13:37 »
Merci Luc.

Heb op dit topic nog niet zoveel gereageerd, Frankie, maar dat komt, omdat ik al twee weken stijf van verbazing en met m'n bek open zit te turen naar die schitterende foto's van jou......... 6))

Is 't waar, Gerard, awel, dan gaan we d'r nog eens enkele afvuren, zie.

We zaten in dat gebiedje rond de auberge, met die schitterende gentianen. Daar stond natuurlijk nog meer. Deze Leontopodium alpinum bijvoorbeeld. Die vindt je tenslotte ook niet overal terug.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #245 Gepost op: 27 december 2013, 10:15:48 »
Nog zo'n klassieker, Dryas octopetala. 
« Laatst bewerkt op: 27 december 2013, 10:49:09 door Luc Gilgemyn »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #246 Gepost op: 27 december 2013, 10:19:51 »
De meeste orchideeën -die er overigens ook behoorlijk talrijk staan- heb ik wat voorbijgelopen, omdat er zoveel andere dingen te zien waren.
Een Dactylorhiza (foto 1) en een Traunsteinera globosa (foto 2)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #247 Gepost op: 27 december 2013, 10:23:17 »
Wat staat daar nog allemaal?
Campanula cochleorifolia (foto 1), Globularia cordifolia (foto 2 en 3) en Linaria alpina(foto 4)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #248 Gepost op: 27 december 2013, 10:29:03 »

Anemone narcissifolia, een wat hoger wordende Ranuncalacea (foto 1,2 en 3)
Een gele monnikskap waar ik nog geen naam van heb. (foto 4) Ben toen wel het blad vergeten te fotograferen.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #249 Gepost op: 27 december 2013, 10:31:33 »
Op deze plaats, tenslotte dan, nog een bijzonder mooie populatie van onze Paradisea.

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #250 Gepost op: 27 december 2013, 11:01:04 »
Ik daal terug af en besluiten om nog wat verder te rijden, in de richting van het meertje dat aan het eind van de col ligt.

Langs de weg zie je natuurlijk van alles en nog wat groeien en kan niet iedere keer stoppen. En toch...voor deze magnifieke pol ga ik op de rem staan. Hoogstwaarschijnlijk Gentiana clusii, Herman?
Prachtige Gentiana clusii Frank. Omdat Gentiana clusii geen uitlopers heeft en alles van 1 centrum komt, zie je meestal minder bloemen per plant. Geen groene vlekken in de keel is ook iets typisch. Je was op het juiste tijdstip op de juiste plaats!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #251 Gepost op: 27 december 2013, 11:11:00 »
Nog meer...talrijke polletjes van dat andere blauwe voorjaarsgeweld...Gentiana verna. (Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Frankie, ik had het nog wel gezien voor ik de computer had afgesloten. Het zijn prachtige beelden en ik heb er mooi van gedroomd. De bergen kunnen toch mooi zijn!
De Gentianen verna zijn mooi in beeld gebracht, je kunt mij op 25/1 al assisteren.

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #252 Gepost op: 27 december 2013, 11:44:19 »
Met al die schitterende gentianen laat je de goede Herman genadeloos overuren draaien, Frankie !  11)) 

Straks komt hij niet tijdig klaar met de voorbereidingen zijn lezing... !  --6 --6  gelekaart
Geen paniek Luc, de lezing is klaar. Hier en daar kunnen er misschien nog enkele details wijzigen. Bovendien zal ik eens de tijd moeten opnemen, want ik denk dat het al meer dan 1 uur is (67 dia's).
« Laatst bewerkt op: 27 december 2013, 11:46:00 door Herman Mylemans »

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #253 Gepost op: 27 december 2013, 12:07:13 »
Een gele monnikskap waar ik nog geen naam van heb. (foto 4) Ben toen wel het blad vergeten te fotograferen.
Volgens mij komen er in de Zwitserse alpen drie gele Aconitum's voor, te weten A. lycoctonum ssp. vulparia (syn. A. vulparia), A. lycoctonum ssp. neapolitanum (syn. A. lamarckii) en A. anthora. A. anthora heeft als enige dubbel geveerd blad, bij A. lycoctonum ssp. vulparia is het blad handvormig diep groen van kleur en gedeeld in 4 - 6 segmenten, bij A. lycoctonum ssp. neapolitanum is het blad lichter groen van kleur en heeft 7 - 9 segmenten. De bloei van A. lycoctonum ssp. neapolitanum is ongeveer een maand later maar ja gezien de titel van dit topic is dat in dit geval een moeilijk criterium.
Ik ga in dit geval voor A. lycoctonum ssp. vulparia ;D 8).
« Laatst bewerkt op: 27 december 2013, 12:08:44 door Cor van Kapel »

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #254 Gepost op: 27 december 2013, 12:18:42 »
prachtige reeks Frankie zeker de Dryas octopetala staat er bij jou beter bij dan toe ik hem in Frankrijk tegen kwam.
Die Leontopodium alpinum  is zeker  ((14