Auteur Topic: Een laat voorjaar in Wallis  (gelezen 119270 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #270 Gepost op: 28 december 2013, 08:58:24 »
Het was ook een grapje, Frankie...  zelf ben ik bij gelegenheid ook voldoende vaak uitgeregend geweest, zelfs als je onder een stralend blauwe hemel vertrok...  de regenkledij gaat vóór een reflectiescherm als je moet kiezen...  7))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #271 Gepost op: 28 december 2013, 11:39:18 »
Je zou in dat geval witte regenkleding kunnen aanschaffen.
kan hij dienst doen als scherm als iemand hem vast houd of als jas  6)) 6))
maar zo te zien aan de foto's heb je weinig of geen regen gehad.
Het zijn prachtige foto's in een natuurlijk prachtig gebied.  die Soldanela's wow wow wow -6(

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #272 Gepost op: 28 december 2013, 16:28:10 »
Awel, ja Cor, dat bedoel ik, iemand gebruiken als schaduw werkt niet zo goed. Een witte paraplu heb ik nooit bij in de bergen  Een reflexiescherm....ja valt te overwegen. Maar in de bergen heb je vaak al zo veel bagage mee.
Voor wat betreft de reflectieschermen, kijk hier http://www.fotokonijnenberg.nl/interfit-30cm-zilver-wit-reflector. Nee ik heb geen aandelen bij die firma. Die schermpjes zijn opvouwbaar, je hebt ze in verschillende maten. Opgevouwen passen ze in een rugzak en het gewicht speelt je echt geen parten. Sommige mensen lopen ook in de bergen met een paraplu, omdat je vrouw ook mee gaat dacht ik dat zij er misschien een mee nam en dan kan hij net zo goed wit zijn.
Het gaat er in ieder geval over dat je iets hebt waarmee je difuus licht op je onderwerp weet te brengen. Ben zelf eens aan het het stoeien geweest om een Pinguicula alpina (wit vetblad) fatsoendelijk op een foto te krijgen. Na 16 pogingen bleek de witte bloem nog dicht te vloeien -3)( en ook met Photoshop was hij niet goed te krijgen. Komend jaar gaat er een schermpje mee, dat weet ik zeker _07.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #273 Gepost op: 28 december 2013, 16:59:42 »
Je zou in dat geval witte regenkleding kunnen aanschaffen.
kan hij dienst doen als scherm als iemand hem vast houd of als jas  6)) 6))
maar zo te zien aan de foto's heb je weinig of geen regen gehad.
Het zijn prachtige foto's in een natuurlijk prachtig gebied.  die Soldanela's wow wow wow -6(

Witte regenkledij, da's nog eens een gedacht, zeg. Ik zie mij al lopen met een witte regenjas in de bergen, druk bezig minuscule plantjes fotograferend. Zie dat ze mij kortsteken? 9))
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #274 Gepost op: 28 december 2013, 17:02:39 »
Awel, ja Cor, dat bedoel ik, iemand gebruiken als schaduw werkt niet zo goed. Een witte paraplu heb ik nooit bij in de bergen  Een reflexiescherm....ja valt te overwegen. Maar in de bergen heb je vaak al zo veel bagage mee.
Voor wat betreft de reflectieschermen, kijk hier http://www.fotokonijnenberg.nl/interfit-30cm-zilver-wit-reflector. Nee ik heb geen aandelen bij die firma. Die schermpjes zijn opvouwbaar, je hebt ze in verschillende maten. Opgevouwen passen ze in een rugzak en het gewicht speelt je echt geen parten. Sommige mensen lopen ook in de bergen met een paraplu, omdat je vrouw ook mee gaat dacht ik dat zij er misschien een mee nam en dan kan hij net zo goed wit zijn.
Het gaat er in ieder geval over dat je iets hebt waarmee je difuus licht op je onderwerp weet te brengen. Ben zelf eens aan het het stoeien geweest om een Pinguicula alpina (wit vetblad) fatsoendelijk op een foto te krijgen. Na 16 pogingen bleek de witte bloem nog dicht te vloeien -3)( en ook met Photoshop was hij niet goed te krijgen. Komend jaar gaat er een schermpje mee, dat weet ik zeker _07.

Da's alleszins een goede tip, Cor.Bedankt.

Nu ik er aan denk, mijn vrouw is ook wit van vel. Dan kan ze dus toch ook dienst doen als reflectiescherm, als ze één en ander uitdoet.  7)) Maar dan zou ik wellicht haar fotograferen.  11))
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #275 Gepost op: 28 december 2013, 17:44:17 »
Zie dat ze mij kortsteken? 9))

Een kleine noot ter verduidelijking voor onze Nederlandse vrienden...  7))

De Vlaamse uitdrukking "kortsteken" laat zich vertalen door : "in de gevangenis gooien", "in verzekerde bewaring nemen", enz...
U begrijpt wellicht wat de auteur hier bedoelt..  )2) 11))

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #276 Gepost op: 28 december 2013, 18:06:32 »
bedankt voor de info luc ((12

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #277 Gepost op: 28 december 2013, 18:22:50 »

Ik gebruik maar een gewoon 'toeristenkodakse', hoor Lily-Anne. Het model: SONY DSC-H50. Ik heb het toestel al zo'n zes jaar, geloof ik, kostte toen zo wat 500 euro. Nu is dat toestelletje al redelijk gedateerd en zijn er al veel betere toestellen voor minder geld op de markt. Ik overweeg zelfs om iets anders te kopen, omdat...ik mijn foto's niet goed genoeg vind. Ofwel ben ik met niets content, ofwel zijn jullie te snel content.  )1)

De foto's die Gerrit Eikelenboom neemt, die zijn fantastisch. Wat hij kan, zal ik met mijn toestel nooit kunnen. Maar hey, ik roei met de spanen die ik heb.

Het feit dat Frankie zijn camera liefdevol 'toeristenkodakske' noemt duidt er al op, dat hij dit toestel door en door kent. En daar hebben we dan een heel belangrijk punt. En aan zijn foto's uit Wallis is te zien, dat hij geinspireerd bezig is geweest. Niet zo maar wat shotjes van boven af, nee hij zoekt lage camerastandpunten, kijkt naar de achtergrond en hij neemt veeeel foto's en kiest dan de mooiste.

Iedereen die vindt, dat ik mooie foto's maak (met dank daarvoor) bedenke dat het een 200 euro-camera is. Maar ik ken hem als mijn eigen broekzak. Onlangs had ik een peperdure camera op zicht voor 2 weken. 1500 euro. Ik was niet in staat om het ding te doorgronden. De techniek is zo ingewikkeld, ik ben er gewoon te dom voor. De foto's waren dramatisch. Te licht, onscherp, ik raakte gefrustreerd en heb het ding weer teruggestuurd. En nu ben ik weer gelukkig met mijn vertrouwde (nieuwe) 200 euro kodakske.

Maar...fotograferen moet je vaak, heel vaak doen. Zo maar naar buiten rennen en 'even' een foto nemen, dan wordt het niks. Je moet er heel erg je best voor doen. Een mooie foto maken, dat doe je zelf en niet de camera.

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #278 Gepost op: 28 december 2013, 20:14:15 »
Zie dat ze mij kortsteken? 9))

Een kleine noot ter verduidelijking voor onze Nederlandse vrienden...  7))

De Vlaamse uitdrukking "kortsteken" laat zich vertalen door : "in de gevangenis gooien", "in verzekerde bewaring nemen", enz...

Onze Nederlandse vrienden mogen ook wel weten, dat dit geen  algemeen Vlaamse uitdrukking is !
Hier in onze streek zullen ze dat ook niet begrijpen ( Oost-Vlaanderen )
« Laatst bewerkt op: 28 december 2013, 20:18:53 door Lily-Anne Vereecken »

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #279 Gepost op: 28 december 2013, 20:25:58 »
Zo zie je maar hoe rijk en verscheiden ons taalgebied is, Lily-Anne...  7))

Eddy Tijtgat

• Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
« Reactie #280 Gepost op: 28 december 2013, 22:06:57 »
Cor, dat bedoelde ik net als ik melde dat 'wit' moeilijk te fotograferen is in de bergen. Ik spreek uit ervaring dat Pinguicula alpina moeilijk deftig te fotograferen is. Al mijn pogingen mislukten in het verleden. Dit jaar ben ik gaan onderbelichten, wat tot beter resultaat leidt.

Eddy Tijtgat

• Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
« Reactie #281 Gepost op: 28 december 2013, 22:17:19 »
Cor (of iemand anders), heb je ervaring hoe je een reflectiescherm gebruikt? Het is maar 30 cm breed en is dat breed genoeg om het licht op een plant te dimmen, zonder dat je een zone gedimd en dan een zone met zonlicht ziet op de latere foto?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #282 Gepost op: 28 december 2013, 22:25:44 »
Toen we terugreden merkte ik in de verte nog een gletsjergebied op. Ik wilde die regio ook nog wel eens verkennen en ik alleen op pad. 'Maar 't mag wel nie te lang duren, hé', roepen ze alledrie in koor.  7))
'Neenee', zeg ik dan, 'je kent me toch'  11))
'Ja juist daarom', zegt vrouwlief, 'pas maar op, hé, of...  4))'. 

Wat zijn dat bekende passages Frankie .......... 7))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #283 Gepost op: 28 december 2013, 22:27:24 »
[Een kleine noot ter verduidelijking voor onze Nederlandse vrienden... 7))

Voor alle niet Westvlamingen Luc .... 7))

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #284 Gepost op: 28 december 2013, 22:29:20 »
Bijna niet te geloven, hé, maar R. alpestris staat hier met duizenden!

Het walhalla van de Ranunculus fans ......