Een laat voorjaar in Wallis

Gestart door Frankie Wulleman, 12 december 2013, 21:26:24

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Bert Stegeman op 29 december 2013, 22:02:32
Wat een reeks weer Die campanula is eentje om in te lijsten 6))
Na zoveel reizen kennen jullie kinderen ook al wat namen van planten??
Of ze herkennen ze.
Ik wandel weer mee met de prachtige beelden

Neen, Bert, dat is iets waar ze weinig interesse voor opbrengen, maar dat verwacht ik ook niet van hen dat ze die namen kennen. Dieren echter, da's iets anders. Ze kwamen al heel dicht in aanraking met marmotten, maar verderop in het verhaal zullen ze nog kennis mogen maken met een andere alpentopper.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Ook alweer volop gentianen op deze pas, ik herken deze als G. verna. Wat is uw oordeel, Herman?

Frankie Wulleman

[attachimg=1]
Leucanthemopsis alpina is zo'n typische alpenplant die vrij algemeen is, maar telkens gaat hij op de foto. Ook weer spijtig dat dit prachtig dingetje het niet doet in cultuur.[attach=3]
Silene acaulis, die andere algemene alpentopper, in een schitterend kader.

Frankie Wulleman

Loiseleuria procumbens, nog zo'n knapperd die het niet doet in cultuur. (foto 3)
Een Pedicularis (foto 4)
Primula farinosa (foto 1)
Androsace obtusifolia (foto 2)[attachimg=3][attachimg=4]

Frankie Wulleman

En ook hier vind ik Pulsatilla alpina subsp. apiifolia terug. (foto 1 en 2) 't Lijkt wel alsof die hier overal in Wallis groeit.
Op die mooie weilandjes op de Furkapas staan dan ook nog eens hele massa's orchideeën, waaronder deze Dactylorhiza's.(foto 3)

Frankie Wulleman

Eveneens een Soldanella...dit keer niet S. alpina...maar S. pusilla. Die kun je hier ook terugvinden in grote aantallen waar de sneeuw nog niet zo lang weg is.[attachimg=1]

Frankie Wulleman

Eéntje die we al eens eerder tegenkwamen, Ranunculus keupferi, nu met iets betere foto's. Toch ook wel een aardig soortje die iedereen best wel in zijn tuin zou willen hebben.[attachimg=2]

Frankie Wulleman

[attachimg=3]

Eventjes wat aandacht voor dit wel bijzondere plantje, nl. Lloydia serotina. Het is een miniatuurlelie van amper 10 cm hoog. Het is een echt hoogalpien plantje die de grasrijke chaumes mijdt en liever tussen de rotsen groeit. Daar waar het gras erg kort blijft kan je hem ook wel terug vinden.

Overigens niet zo makkelijk om op de foto te krijgen. Is er iemand die weet heeft of dit kleinood in cultuur is? Eigenlijk hoort het niet, maar ik heb er spijt van dat ik niet een paar plantjes heb meegenomen, want ze stonden er met honderden.

Frankie Wulleman

Nog een foto van onze knappe ranonkel die ik vergeten was.[attachimg=1]

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 december 2013, 11:00:47
[attachimg=3]

Eventjes wat aandacht voor dit wel bijzondere plantje, nl. Lloydia serotina. Het is een miniatuurlelie van amper 10 cm hoog. Het is een echt hoogalpien plantje die de grasrijke chaumes mijdt en liever tussen de rotsen groeit. Daar waar het gras erg kort blijft kan je hem ook wel terug vinden.

Overigens niet zo makkelijk om op de foto te krijgen. Is er iemand die weet heeft of dit kleinood in cultuur is? Eigenlijk hoort het niet, maar ik heb er spijt van dat ik niet een paar plantjes heb meegenomen, want ze stonden er met honderden.

Dit plantje ken ik niet , Frankie , ook nog nergens in de aanbieding gezien .  )1)
Toch wel heel aantrekkelijk en een ideale hoogte !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 30 december 2013, 19:25:04
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 december 2013, 11:00:47
[attachimg=3]

Dit plantje ken ik niet , Frankie , ook nog nergens in de aanbieding gezien .  )1)
Toch wel heel aantrekkelijk en een ideale hoogte !

Het is een beauty, Danny, en zoals je zegt, de ideale hoogte.

Hugo Van Woensel

Frankie, ik blijft het een interessante streek vinden echt prachtig en wat een diversiteit  6))
M'n jaarlijkse wandelverlof staat nog niet vast maar het staat bij de genomineerden ;D ;D