Ik ben wat aan het prutsen geweest met mijn nieuw fototoestel.
De gewone 'macrostand' trekt volgens mij op niets, behalve dan als je eigenlijk maar een bepaald deel in focus wil krijgen, maar dat is niet altijd de bedoeling. Misschien is die bedoeld voor wat 'grotere' planten en daar kan ik inkomen.
Ik kende voordien niks van 'sluitertijd', 'diafragma en 'ISO', maar weet nu dat het belangrijke factoren zijn om een goede foto te kunnen maken. Dus, om wat meer 'scherpte' te krijgen, moet je gewoon de waarde van het 'f-getal' verhogen, waardoor je een kleinere diafragma opening krijgt. Maar als je die heel hoog maakt, mag je haast niet bewegen, ofwel moet je gebruik maken van een statief. Gelukkig is dit niet nodig, een lichte verhoging van het f-getal is al voldoende.
Ik heb een paar testen gedaan met verschillende waarden van sluitertijd en diafragma. ISO was telkens waarde 400.
De voorlopig beste resultaten zijn met f-getal 9 en sluitertijd 1/100, f-getal 7,1 en sluitertijd 1/100 en ook 1/40.
De beste foto van mijn testjes is van Saxifraga 'Hinhead Seedling' die was f-getal 8 en sluitertijd 1/40.
Enfin, ik begrijp er nog altijd 'niks' van, dus als er hier van die bollebozen zitten die daar heel veel kaas van gegeten hebben, dan mogen ze altijd op de proppen komen met wat licht verteerbare tips.