Auteur Topic: Saxifraga 2014  (gelezen 300996 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #525 Gepost op: 1 maart 2014, 20:05:21 »
Rarara,

welke Saxifraga werd hier te Harlow gefotografeerd??

(Link naar bijlage)

 ))4 ))4 ))4  Volgens mij een vraag die enkel door Leiomerus kan beantwoord worden !  ((15 -2( -7(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #526 Gepost op: 1 maart 2014, 21:49:05 »
Hoe kunnen jullie al die sterk gelijkende saxen uit elkaar houden? Gewoon omdat ze altijd op dezelfde plaats staan ? Of omdat jullie eerst naar het naamkaartje kijken? Fenomenaal geheugen? De verschillen zijn voor mij meestal alleen te zien als ze bloeiend naast elkaar staan ( en dan nog regelmatig naar het naamplaatje kijken )   Als ze niet bloeien kan ik ze zeker niet herkennen !
Ik geniet wel erg van de mooi gekleurde bloemen !
« Laatst bewerkt op: 1 maart 2014, 21:59:20 door Lily-Anne Vereecken »

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #527 Gepost op: 1 maart 2014, 22:39:10 »
Hoe kunnen jullie al die sterk gelijkende saxen uit elkaar houden? Gewoon omdat ze altijd op dezelfde plaats staan ? Of omdat jullie eerst naar het naamkaartje kijken? Fenomenaal geheugen? De verschillen zijn voor mij meestal alleen te zien als ze bloeiend naast elkaar staan ( en dan nog regelmatig naar het naamplaatje kijken )   Als ze niet bloeien kan ik ze zeker niet herkennen !
Ik geniet wel erg van de mooi gekleurde bloemen !
Lily-Anne, ik moet je groot gelijk geven. Dit is ook wat ik tijdens mijn lezing vermeld heb. Ik heb meegemaakt dat een hybridiseerder zijn eigen cultivars niet op naam kon zetten. Triest maar waar. Er zijn mensen die namen verzamelen in plaats van planten. Waarom geen collectie van cultivars die de moeite waard zijn om te verzamelen en die qua uiterlijk en of kleur duidelijk van elkaar afwijken. Erger nog, allemaal die nieuwe namen van cultivars waarvan de ouders niet bekend zijn.
Zorgelijk voor de toekomst.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #528 Gepost op: 1 maart 2014, 23:06:34 »
Hoe kunnen jullie al die sterk gelijkende saxen uit elkaar houden? Gewoon omdat ze altijd op dezelfde plaats staan ? Of omdat jullie eerst naar het naamkaartje kijken? Fenomenaal geheugen? De verschillen zijn voor mij meestal alleen te zien als ze bloeiend naast elkaar staan ( en dan nog regelmatig naar het naamplaatje kijken )   Als ze niet bloeien kan ik ze zeker niet herkennen !
Ik geniet wel erg van de mooi gekleurde bloemen !
Lily-Anne, ik moet je groot gelijk geven. Dit is ook wat ik tijdens mijn lezing vermeld heb. Ik heb meegemaakt dat een hybridiseerder zijn eigen cultivars niet op naam kon zetten. Triest maar waar. Er zijn mensen die namen verzamelen in plaats van planten. Waarom geen collectie van cultivars die de moeite waard zijn om te verzamelen en die qua uiterlijk en of kleur duidelijk van elkaar afwijken. Erger nog, allemaal die nieuwe namen van cultivars waarvan de ouders niet bekend zijn.
Zorgelijk voor de toekomst.

Ik moet jullie daar enigszins in bijtreden.
Er worden enorm veel kruisingen gemaakt waardoor men vaak planten bekomt die niet of heel weinig van andere planten afwijken. En dan ga je als fervent saxenliefhebber namen verzamelen. Want die ene roze is gemaakt door Lang, en die ander roze -met een andere naam- is gemaakt door Fairbairn, en natuurlijk moet men ze dan alle twee hebben. Is het dan nog zinvol om door te gaan met hybridiseren? Eigenlijk wel, zo nu en dan worden er nog nieuwe cultivars gemaakt die afwijken van gelijk welke andere cultivar. Dat alleen al maakt het de moeite om er nog mee door te gaan. Maar men mag ze natuurlijk niet allemaal benamen, enkel degene die echt 'outstanding' zijn mogen benaamd worden in mijn optiek. En net daar wringt enigszins het schoentje. Bovendien wordt door veel handelaars bijzonder laks omgesprongen met de etiketering, wat de verwarring dan helemaal compleet maakt. Zo cirkuleren heel wat saxifraga's rond met een verkeerde naam. Dat alleen al kan iemand doen besluiten om de verzameling af te bouwen en zich enkel nog te beperken tot een kleine groep van planten.

Ik heb voor mezelf beslist dat ik ze niet allemaal moet hebben. Als ik het goed heb, heeft Adrian Young een verzameling van meer dan 7000 items. Indrukwekkend...zonder meer...maar voor mij is het geen must. Voor mij is het wel een must om een zo groot mogelijke verzameling te hebben met allemaal verschillende planten zonder dat ik al te veel moeite moet doen om ze te herkennen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #529 Gepost op: 1 maart 2014, 23:41:29 »
Rarara,

welke Saxifraga werd hier te Harlow gefotografeerd??

(Link naar bijlage)
Natuurlijk een 'Cumulus' ! Wat heeft er anders zoooooo grote bloemen ? Een,echte showplant.
Ik moet wel zeggen dat er dit jaar wel veel roos in zit, andere jaren is dat minder.
Je zou ook kunnen denken dat het 'Allendale Charm' is, maar die heeft minder grote bloemen en wat dieper roze knoppen ...
Nog een mogelijkheid is 'Mary Golds' maar die heeft dan wat meer paarsachtige knoppen, maar ook zo geen geweldige bloemen als CUMULUS !

CUMULUS !
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #530 Gepost op: 2 maart 2014, 00:08:13 »
Hoe kunnen jullie al die sterk gelijkende saxen uit elkaar houden? Gewoon omdat ze altijd op dezelfde plaats staan ? Of omdat jullie eerst naar het naamkaartje kijken? Fenomenaal geheugen? De verschillen zijn voor mij meestal alleen te zien als ze bloeiend naast elkaar staan ( en dan nog regelmatig naar het naamplaatje kijken )   Als ze niet bloeien kan ik ze zeker niet herkennen !
Ik geniet wel erg van de mooi gekleurde bloemen !
Ik heb een heel slecht geheugen, ik onthou geen namen, behalve dan vrouwennamen.
Ik weet ook niet waarom, ben het vergeten.
Ik weet wel exact elke Sax in mijn bergen staan, natuurlijk niet allemaal de nieuwe die er in komen, maar de ouwe getrouwe heel zeker. Daarmee bedoel ik de al uit de kluiten gewassen exemplaren. (Al die ikken zeg ! is dat niet egoïstisch ?)
Ik heb in een marmersteen een stuk of 25 Saxen geplant. Je moet mij niet vragen die allemaal van buiten op te noemen. Zeker niet de vers geplante ...
Maar diegene die er al drie jaar in staan, natuurlijk wel.
Op den duur herken je ook de Saxen hoor. Er zijn er natuurlijk wel die voor wat betreft loof en bloemkleur heel erg gelijkend zijn, maar als je wat bijziend bent zie je toch verschillen ...kleur van de rozetten, nog belangrijker voor determinatie, kleur van bloemen, lengte van bloemstengel, grootte rozetten, enzoverder.
Nu ik regelmatig op slakkennacht ga, zal ik nog beter kunnen determineren, want ik zie ook het nachtkleur.  --6 :o 8)
Bij mij zal je ook geen enkel naamkaartje zien. Ik vind dat storend. Dat zit meestal verborgen onder een steen, maar alles is ook netjes genoteerd op een papier dat in een 'ordeningsmapje' (hoe heet dat in het Vlaams ? mijn geheugen hé) van den Aldi zit.
Ik maak een schetsje van een bepaald gebied, zet daar allemaal cijfertjes op en onder die schets zet ik naast de cijfertjes gewoon de naam.
Komt er een plantje bij, gewoon een volgend cijfer, pas de problème ...
Vroeger deed ik dat met foto's en daar de naam op zetten, maar veel te tijdrovend en te omslachtig en te verwarrend.
Gewoon de ouderwetse manier : op papier. Als ik nog een naam kwijt geraak, moet het al heel scheef lopen, ofwel moet het kot afbranden ...

Natuurlijk is het een beetje waar dat er heel veel Saxen op elkaar lijken.
Je hebt 'cultivars', dat is meestal de kruising van een natuurlijke Sax met een andere natuurlijke Sax.
Het kan ook de kruising zijn van een van een natuurlijke Sax met een andere natuurlijke Sax, die gekruist is met een andere natuurlijke Sax, die ook nog eens gekruist is met een andere natuurlijke Sax ....
Maar je hebt dan ook natuurlijke Saxen, waarvan er ogenschijnlijk heel veel 'cultivars' van zijn.
Bijvoorbeeld Saxifraga burseriana, daar heb je natuurvormen die een beetje afwijken en ze krijgen prompt een naam, zodat er al vlug 10 (ik zeg maar wat) verschillende namen ontstaan, maar eigenlijk zijn het allemaal burseriana's ....Dus gewone, niet-gewone natuurvormen.  ;D --6 :o ))4

Ach wat zou het ? Er komen constant nieuwe Saxen bij en toch vind ik het fantastisch.
Kijk maar eens naar die 'Allendale Tommy'. Dat is ook een nieuwe, maar toch wil ik die hebben ....
mjam, mjam ... ((7

Ach ja, en dat ook nog : niets is moeilijker dan Saxen determineren op basis van foto, iedereen weet immers dat de kleuren op foto's toch nog iets anders zijn, dan deze die wij waarnemen met het blote oog en als je in het achterhoofd houdt dat het al moeilijk genoeg is in het echt ..... ))4
« Laatst bewerkt op: 2 maart 2014, 00:21:16 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #531 Gepost op: 2 maart 2014, 00:11:13 »
Hoe kunnen jullie al die sterk gelijkende saxen uit elkaar houden? Gewoon omdat ze altijd op dezelfde plaats staan ? Of omdat jullie eerst naar het naamkaartje kijken? Fenomenaal geheugen? De verschillen zijn voor mij meestal alleen te zien als ze bloeiend naast elkaar staan ( en dan nog regelmatig naar het naamplaatje kijken )   Als ze niet bloeien kan ik ze zeker niet herkennen !
Ik geniet wel erg van de mooi gekleurde bloemen !
Soms verkruipen ze wel hoor die Saxen, maar meestal blijven ze toch wonen waar ze hun stek gevonden hebben ...
En bij mij willen ze gewoon niet verhuizen.  -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #532 Gepost op: 2 maart 2014, 08:04:52 »
Wat de natuurlijke burseriana's betreft... . Ik kan best wel begrijpen dat die voor een leek of oppervlakkig geïntereseerd iemand allemaal op elkaar gelijken, maar als je ze allemaal bij elkaar zet, zie je toch duidelijk de verschillen. Iedere plant ziet er anders uit, en het zijn stuk voor stuk juweeltjes. Wat mij betreft verdienen die allemaal hun eigen naam. Of je ze dan allemaal wilt hebben, dan moet je dat voor jezelf uitmaken... , is afhankelijk van wat uw interesses zijn.

Ietsanders: ik heb hier een partijtje Sempervivum calcareum staan. Het zijn allemaal planten die van een andere bergtop uit de Alpen komen, en ze hebben allemaal hun eigen naam, meestal genoemd naar de berg waar ze op staan. Om die verschillende planten uit elkaar te houden, da's pas moeilijk... de verschillen zijn erg miniem...in sommige gevallen zou ik zelfs durven zeggen...onbestaande.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #533 Gepost op: 2 maart 2014, 10:46:45 »
Wat de natuurlijke burseriana's betreft... . Ik kan best wel begrijpen dat die voor een leek of oppervlakkig geïntereseerd iemand allemaal op elkaar gelijken, maar als je ze allemaal bij elkaar zet, zie je toch duidelijk de verschillen. Iedere plant ziet er anders uit, en het zijn stuk voor stuk juweeltjes. Wat mij betreft verdienen die allemaal hun eigen naam. Of je ze dan allemaal wilt hebben, dan moet je dat voor jezelf uitmaken... , is afhankelijk van wat uw interesses zijn.

Ietsanders: ik heb hier een partijtje Sempervivum calcareum staan. Het zijn allemaal planten die van een andere bergtop uit de Alpen komen, en ze hebben allemaal hun eigen naam, meestal genoemd naar de berg waar ze op staan. Om die verschillende planten uit elkaar te houden, da's pas moeilijk... de verschillen zijn erg miniem...in sommige gevallen zou ik zelfs durven zeggen...onbestaande.
Frankie,
Als het echt te moeilijk word, moet je me maar even bellen, neem ik ze wel van je over, hoor........ ;)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #534 Gepost op: 2 maart 2014, 11:42:51 »
Wat de natuurlijke burseriana's betreft... . Ik kan best wel begrijpen dat die voor een leek of oppervlakkig geïntereseerd iemand allemaal op elkaar gelijken, maar als je ze allemaal bij elkaar zet, zie je toch duidelijk de verschillen. Iedere plant ziet er anders uit, en het zijn stuk voor stuk juweeltjes. Wat mij betreft verdienen die allemaal hun eigen naam. Of je ze dan allemaal wilt hebben, dan moet je dat voor jezelf uitmaken... , is afhankelijk van wat uw interesses zijn.

Ietsanders: ik heb hier een partijtje Sempervivum calcareum staan. Het zijn allemaal planten die van een andere bergtop uit de Alpen komen, en ze hebben allemaal hun eigen naam, meestal genoemd naar de berg waar ze op staan. Om die verschillende planten uit elkaar te houden, da's pas moeilijk... de verschillen zijn erg miniem...in sommige gevallen zou ik zelfs durven zeggen...onbestaande.
Frankie,
Als het echt te moeilijk word, moet je me maar even bellen, neem ik ze wel van je over, hoor........ ;)

Gij sloeber...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #535 Gepost op: 2 maart 2014, 13:18:37 »
Wat de natuurlijke burseriana's betreft... . Ik kan best wel begrijpen dat die voor een leek of oppervlakkig geïntereseerd iemand allemaal op elkaar gelijken, maar als je ze allemaal bij elkaar zet, zie je toch duidelijk de verschillen. Iedere plant ziet er anders uit, en het zijn stuk voor stuk juweeltjes. Wat mij betreft verdienen die allemaal hun eigen naam. Of je ze dan allemaal wilt hebben, dan moet je dat voor jezelf uitmaken... , is afhankelijk van wat uw interesses zijn.

Ietsanders: ik heb hier een partijtje Sempervivum calcareum staan. Het zijn allemaal planten die van een andere bergtop uit de Alpen komen, en ze hebben allemaal hun eigen naam, meestal genoemd naar de berg waar ze op staan. Om die verschillende planten uit elkaar te houden, da's pas moeilijk... de verschillen zijn erg miniem...in sommige gevallen zou ik zelfs durven zeggen...onbestaande.

Tuurlijk, ik wil die ook allemaal, het zijn en blijven mooie dingen. Maar wij zijn dan ook geen normale verzamelaars hé ?
Wat betreft de Sempies, dat is pas echt moeilijk !
Er zijn er heel veel bij die per seizoen een ander kleur aannemen. Begin maar eens ...Dus, een goede boekhouding is  noodzakelijk.
En dat betekent labels, maar nog belangrijker, alles gewoon noteren. Alles zoveel mogelijk alfabetisch zetten, is ook niet slecht, als ze in potten staan.
Iedereen weet dat labels uiteindelijk 'verdwijnen', maar niemand denkt daar aan ....en ik meestal ook niet.  ))4
 ;)

Als je calcareums apart ziet, dan is het heel moeilijk, zet je ze naast elkaar, dan wordt het al iets duidelijker waar de verschillen zitten.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #536 Gepost op: 2 maart 2014, 13:20:40 »
Ik heb enkele Saxifraga's waar het etiket ergens onder zit. Wie kan mij de naam hier bij zetten.

Ger,

net aan het foto's nemen in de tuin....jouw nummer 3 is bijna zeker  'Claude Monet'
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2639
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #537 Gepost op: 2 maart 2014, 16:05:02 »
Voor het eerst in bloei de Saxifraga ziva,komt uit de de 'stal'van Jan Fouquaert.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2639
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #538 Gepost op: 2 maart 2014, 16:29:17 »
Alles moet klein beginnen zo ook Saxifraga allendale Ghost.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2639
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #539 Gepost op: 2 maart 2014, 16:45:47 »
Deze Saxifraga Jan Neruda bloeit  minder talrijk dan vorig jaar ,of de regen daarin een rol heeft gespeelt  ,zeg het maar ))8.