Hoe kunnen jullie al die sterk gelijkende saxen uit elkaar houden? Gewoon omdat ze altijd op dezelfde plaats staan ? Of omdat jullie eerst naar het naamkaartje kijken? Fenomenaal geheugen? De verschillen zijn voor mij meestal alleen te zien als ze bloeiend naast elkaar staan ( en dan nog regelmatig naar het naamplaatje kijken ) Als ze niet bloeien kan ik ze zeker niet herkennen !
Ik geniet wel erg van de mooi gekleurde bloemen !
Ik heb een heel slecht geheugen, ik onthou geen namen, behalve dan vrouwennamen.
Ik weet ook niet waarom, ben het vergeten.
Ik weet wel exact elke Sax in mijn bergen staan, natuurlijk niet allemaal de nieuwe die er in komen, maar de ouwe getrouwe heel zeker. Daarmee bedoel ik de al uit de kluiten gewassen exemplaren. (Al die ikken zeg ! is dat niet egoïstisch ?)
Ik heb in een marmersteen een stuk of 25 Saxen geplant. Je moet mij niet vragen die allemaal van buiten op te noemen. Zeker niet de vers geplante ...
Maar diegene die er al drie jaar in staan, natuurlijk wel.
Op den duur herken je ook de Saxen hoor. Er zijn er natuurlijk wel die voor wat betreft loof en bloemkleur heel erg gelijkend zijn, maar als je wat bijziend bent zie je toch verschillen ...kleur van de rozetten, nog belangrijker voor determinatie, kleur van bloemen, lengte van bloemstengel, grootte rozetten, enzoverder.
Nu ik regelmatig op slakkennacht ga, zal ik nog beter kunnen determineren, want ik zie ook het nachtkleur.

Bij mij zal je ook geen enkel naamkaartje zien. Ik vind dat storend. Dat zit meestal verborgen onder een steen, maar alles is ook netjes genoteerd op een papier dat in een 'ordeningsmapje' (hoe heet dat in het Vlaams ? mijn geheugen hé) van den Aldi zit.
Ik maak een schetsje van een bepaald gebied, zet daar allemaal cijfertjes op en onder die schets zet ik naast de cijfertjes gewoon de naam.
Komt er een plantje bij, gewoon een volgend cijfer, pas de problème ...
Vroeger deed ik dat met foto's en daar de naam op zetten, maar veel te tijdrovend en te omslachtig en te verwarrend.
Gewoon de ouderwetse manier : op papier. Als ik nog een naam kwijt geraak, moet het al heel scheef lopen, ofwel moet het kot afbranden ...
Natuurlijk is het een beetje waar dat er heel veel Saxen op elkaar lijken.
Je hebt 'cultivars', dat is meestal de kruising van een natuurlijke Sax met een andere natuurlijke Sax.
Het kan ook de kruising zijn van een van een natuurlijke Sax met een andere natuurlijke Sax, die gekruist is met een andere natuurlijke Sax, die ook nog eens gekruist is met een andere natuurlijke Sax ....
Maar je hebt dan ook natuurlijke Saxen, waarvan er ogenschijnlijk heel veel 'cultivars' van zijn.
Bijvoorbeeld Saxifraga burseriana, daar heb je natuurvormen die een beetje afwijken en ze krijgen prompt een naam, zodat er al vlug 10 (ik zeg maar wat) verschillende namen ontstaan, maar eigenlijk zijn het allemaal burseriana's ....Dus gewone, niet-gewone natuurvormen.

Ach wat zou het ? Er komen constant nieuwe Saxen bij en toch vind ik het fantastisch.
Kijk maar eens naar die 'Allendale Tommy'. Dat is ook een nieuwe, maar toch wil ik die hebben ....
mjam, mjam ...

Ach ja, en dat ook nog : niets is moeilijker dan Saxen determineren op basis van foto, iedereen weet immers dat de kleuren op foto's toch nog iets anders zijn, dan deze die wij waarnemen met het blote oog en als je in het achterhoofd houdt dat het al moeilijk genoeg is in het echt .....