Auteur Topic: Saxifraga 2014  (gelezen 300910 keer)

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #1095 Gepost op: 4 april 2014, 22:36:07 »
1. sempervivum ssp.thessalica zeldzame Sax.

2. Zo mooi kan een 'jonkie' zijn, Saxifraga 'Simba'

3.'Zlata Praha'
« Laatst bewerkt op: 7 april 2014, 22:19:01 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #1096 Gepost op: 5 april 2014, 21:25:45 »
3. 'Josef Janous' is nu voluit aan het gaan.

Bart,

dat is niet S. x doerfleri 'Josef Janous', want dat is een Engleria (S. grisebachii x S. stribrnyi).

Het lijkt me S. 'Allendale Magic'.
« Laatst bewerkt op: 5 april 2014, 21:50:14 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #1097 Gepost op: 5 april 2014, 21:29:37 »
2.'Prometheus'

Dit is S. x pragensis 'Zlata Praha' (Golden Prague), Bart, met mooie bloemen. S. 'Prometheus' heeft net zulke mooie rozetten, maar van die kleine pruts bloemmetjes en daar doen we het niet voor.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #1098 Gepost op: 5 april 2014, 21:40:25 »
Zou het bijna niet meer durven...want men lijkt wel 'Saxifraga moe' te zijn......

Van Saxifraga-moeheid is er bij mij geen sprake Bart, maar wel van gebrek aan tijd, waardoor ik geen gelegenheid heb gehad om foto's te maken de voorbije weken. Er is trouwens ook een heel stel planten het slachtoffer geworden van die paar nachtjes met vorst die we hebben gehad. Bij deze planten is de bloei gestopt in de knopfase of met bloemen die net open gingen. Dus bij bijvoorbeeld S. 'Satchmo' en S. 'Hanicka' is de bloei verpest door het weer. Bij andere cultivars zoals S. 'Joachim Barrande' was de bloei door het warme weer al weer heel snel voorbij.

Momenteel hier wel volop in bloei staat Saxifraga 'Labe', volgens mij een ondergewaardeerde cultivar, want heeft mooie grote bloemen en bloeit altijd als één van de laatsten. Misschien lukt het komende week om er een foto van te maken. Een andere mooie cultivar die nu bloeit is S. 'Allendale Citation' (S. cinerea x S. diapensioides). Ook in bloei staat S. aretioides en verder beginnen de S. cinerea's er nu aan.
« Laatst bewerkt op: 5 april 2014, 21:46:09 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #1099 Gepost op: 5 april 2014, 21:42:55 »
En de zilver saxifraga's beginnen hun bloemstengels de lucht in te werpen. Ziet er vooralsnog goed uit, het belooft een bloemrijke april-maand te worden.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #1100 Gepost op: 5 april 2014, 23:31:20 »
2.'Prometheus'


Prometheus spreekt mij erg aan Bart! 

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #1101 Gepost op: 6 april 2014, 00:22:56 »
Een van de mooiste in mijn ogen: Saxifraga 'Christian Huygens'


                    (Link naar bijlage)                         (Link naar bijlage)

Dat is het inderdaad, Gerrit, het is de sax met beste oranjekleur. Het is hier zowat één van de laatste die hier bloeit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #1102 Gepost op: 6 april 2014, 00:24:20 »
Zou het bijna niet meer durven...want men lijkt wel 'Saxifraga moe' te zijn......

Van Saxifraga-moeheid is er bij mij geen sprake Bart, maar wel van gebrek aan tijd, waardoor ik geen gelegenheid heb gehad om foto's te maken de voorbije weken. Er is trouwens ook een heel stel planten het slachtoffer geworden van die paar nachtjes met vorst die we hebben gehad. Bij deze planten is de bloei gestopt in de knopfase of met bloemen die net open gingen. Dus bij bijvoorbeeld S. 'Satchmo' en S. 'Hanicka' is de bloei verpest door het weer. Bij andere cultivars zoals S. 'Joachim Barrande' was de bloei door het warme weer al weer heel snel voorbij.

Momenteel hier wel volop in bloei staat Saxifraga 'Labe', volgens mij een ondergewaardeerde cultivar, want heeft mooie grote bloemen en bloeit altijd als één van de laatsten. Misschien lukt het komende week om er een foto van te maken. Een andere mooie cultivar die nu bloeit is S. 'Allendale Citation' (S. cinerea x S. diapensioides). Ook in bloei staat S. aretioides en verder beginnen de S. cinerea's er nu aan.

Vorstschade? Blijkbaar is het bij jullie nog behoorlijk koud geweest dan? Hier was daar weinig van te bemerken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #1103 Gepost op: 6 april 2014, 00:36:44 »
mijn laatst bloemende sax momenteel, maar ik zie ook al zilversaxen met knop!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #1104 Gepost op: 6 april 2014, 14:32:46 »
1. sempervivum ssp.thessalica zeldzame Sax.



Is dit niet dezelfde plant als S. sempervivum stenophylla, Bart?

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #1105 Gepost op: 7 april 2014, 21:12:03 »
Saxifraga stolitzkae, of wat er zou moeten voor doorgaan. Het is echter een dijk van een plant met prachtige rozetjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #1106 Gepost op: 7 april 2014, 22:09:46 »
3. 'Josef Janous' is nu voluit aan het gaan.

Bart,

dat is niet S. x doerfleri 'Josef Janous', want dat is een Engleria (S. grisebachii x S. stribrnyi).

Het lijkt me S. 'Allendale Magic'.



Nee.....is Jaroslav Horny....dat heb je als je moe bent.........moe van al die Saxifraga's.........
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #1107 Gepost op: 7 april 2014, 22:11:54 »
Saxifraga stolitzkae, of wat er zou moeten voor doorgaan. Het is echter een dijk van een plant met prachtige rozetjes.




Prachtig Frankie zo op die steen!

Ja,volgens de geleerden is stolitzkae absoluut niet in cultuur,het is allemaal andersonii hebben ze gezegd.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #1108 Gepost op: 7 april 2014, 22:14:10 »
Zou het bijna niet meer durven...want men lijkt wel 'Saxifraga moe' te zijn......

Van Saxifraga-moeheid is er bij mij geen sprake Bart, maar wel van gebrek aan tijd, waardoor ik geen gelegenheid heb gehad om foto's te maken de voorbije weken. Er is trouwens ook een heel stel planten het slachtoffer geworden van die paar nachtjes met vorst die we hebben gehad. Bij deze planten is de bloei gestopt in de knopfase of met bloemen die net open gingen. Dus bij bijvoorbeeld S. 'Satchmo' en S. 'Hanicka' is de bloei verpest door het weer. Bij andere cultivars zoals S. 'Joachim Barrande' was de bloei door het warme weer al weer heel snel voorbij.

Momenteel hier wel volop in bloei staat Saxifraga 'Labe', volgens mij een ondergewaardeerde cultivar, want heeft mooie grote bloemen en bloeit altijd als één van de laatsten. Misschien lukt het komende week om er een foto van te maken. Een andere mooie cultivar die nu bloeit is S. 'Allendale Citation' (S. cinerea x S. diapensioides). Ook in bloei staat S. aretioides en verder beginnen de S. cinerea's er nu aan.

Vorstschade? Blijkbaar is het bij jullie nog behoorlijk koud geweest dan? Hier was daar weinig van te bemerken.


Ja Frankie hier ging het ook twee nachten naar -6,hele winter nog niet gehad!
Alle poluanglica's e.d waren in 1 nachtje weg!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #1109 Gepost op: 7 april 2014, 22:20:49 »
2.'Prometheus'

Dit is S. x pragensis 'Zlata Praha' (Golden Prague), Bart, met mooie bloemen. S. 'Prometheus' heeft net zulke mooie rozetten, maar van die kleine pruts bloemmetjes en daar doen we het niet voor.



Ja Hans dank je wel,gelukkig hier niet fout maar wel onzorgvuldig en snel plaatsen,excuses heren!
(soms ben ik net een mens............ ))4)
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'