Mooi, Bart.

Jij een snob ? Dan ben ik een marsman ...
Ik was ook nog vergeten te vertellen, dat ik van tegenwoordig Saxen kweek in praktisch het zelfde goedje als Dionysia ...
Japans split, grof zand, geen greintje humus (daar gaan ze uiteindelijk, vroeg of laat, dood van), wat klei en nog een geheim ingrediënt.
Waarschijnlijk ben ik een snob als ik dat niet wil vertellen.
Maar niemand anders heeft dat spul nog heden ten dage, dus heeft het ook geen zin dat aan iemand wijs te maken

Klei is steen, zand is steen, Japans split of bergsplit is steen.
Die moeten zich dus daar in thuis voelen, het zijn tenslotte steenbrekers.

.
Ooit zal ik ook nog wel eens tonen met wat voorbeelden waar heel wat rotsplanten het beste in groeien.
Weet je wat dat is ?
Het bestaat niet uit honderd bestanddelen, het is gewoon, simpel, zuiver zand ....uiteindelijk komt zand eigenlijk vanuit de bergen.
En rotsplanten ook ...
Hmmm, dat van die eenvoudige rotsplanten doet er mij aan denken dat ik nog eens mijn grote rotstuin moet opkuisen.
Op een, twee, drie, staat die namelijk vol met simpele planten die er enkel aan denken van zich voort te planten.
Soms komt er een zeldzame paardenbloem in op, maar het gros van het 'onkruid' zijn gewoon simpele rotsplanten.
Honderden Aethionema's, Juffertjes-in-het-Groen, anjers, Erinus alpinus, Sedum Tripmadam, Aubrieta, Ptilotrichum spinosum, Hypericums en ik vergeet er nog een paar ... heb ik al uitgetrokken; die dingen blijven maar komen.
Ach, dan denk ik maar, dan kan er geen 'echt' onkruid meer bij ...
Als ik dan wat plaats nodig heb voor een of andere snobistische rotsplant, dan trek ik een paar onkruid-rotsplanten uit en klaar is kees.

Pff, als ik dan nog plaats te kort heb, voor nog meer snobistische alpendingen, dan maak ik gewoon nog een rotstuintje bij.
Pffff, dat zou dan het tiende zijn ...
Wie is er nu de GROOTSTE SNOB ?
Hmm, mijn tiende rotstuintje vol met Cumulus, ik zie het al voor me ....