Auteur Topic: Colchicum 2014  (gelezen 49501 keer)

Didier Bamford

  • Junior
  • **
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Man
  • Herstal - Luik.
Re: Colchicum 2014
« Reactie #195 Gepost op: 17 september 2014, 20:58:49 »
Colchicum Cilicicum:


Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15842
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2014
« Reactie #196 Gepost op: 17 september 2014, 21:10:19 »
Ja Ruben, en ik begin Colchica  ;D ;D steeds mooier te vinden.
Hij staat nu in pot, maar ik wil hem in de tuin. Moet kunnen, denk ik, want ooit groeide de soort hier in het wild.

Ook deze variant/vorm van autumnale is perfect winterhard in onze tuinen Gerrit.
Anders gesteld is het met autumnale 'Drama Bunch' .........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15842
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2014
« Reactie #197 Gepost op: 17 september 2014, 21:11:09 »
Colchicum Cilicicum:

Mooi en fijn soortje Didier !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Colchicum 2014
« Reactie #198 Gepost op: 17 september 2014, 21:38:41 »

Ook deze variant/vorm van autumnale is perfect winterhard in onze tuinen Gerrit.
Anders gesteld is het met autumnale 'Drama Bunch' .........

Ik heb hem bij jou zien staan Kris. Staat hij onbeschermd in de open tuin? Ik vraag dat, omdat ik lees dat deze plant ook afkomstig is uit Drama, N.Griekenland, waar het ook wel zal vriezen, maar niet zo hard als in de lage landen.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15842
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2014
« Reactie #199 Gepost op: 18 september 2014, 20:08:10 »
Ik heb hem bij jou zien staan Kris. Staat hij onbeschermd in de open tuin? Ik vraag dat, omdat ik lees dat deze plant ook afkomstig is uit Drama, N.Griekenland, waar het ook wel zal vriezen, maar niet zo hard als in de lage landen.

Jawel Gerrit , helemaal onbeschermd ! Staat er nu 3 jaar in en het schijnt geen problemen te geven....
Hij is ontstaan uit een zaaisel van 'Drama Bunch' (die helemaal niet winterhard is hier ...). Ik vermoed dat hij is bestoven  met een winterharde soort (misschien wel een gewone autumnale ? )en daardoor de "winterharde genen" heeft mee gekregen.
'Drama Bunch ' vind ik nog mooier maar blijkt hier in mijn tuin een draak van een plant om te kweken....
In pot kan het wel maar daar houd hij ook helemaal niet van .....     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Colchicum 2014
« Reactie #200 Gepost op: 18 september 2014, 20:31:13 »
Nou, bedankt, dan gaat hij na de bloei naar een Colchicum bed.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Colchicum 2014
« Reactie #201 Gepost op: 19 september 2014, 23:06:15 »
Nog wat colchicums hier in het bollenbed.

1.Deze kreeg ik een paar weken geledenvan een vriend,in de grond en hup gelijk leuk in bloei.
   volgens het label is het een cilicium purpureum.  Mooi klein en stevig en goed donker.
   Op de foto wel al iets over zijn top heen.

2.Vorig jaar geen bloem gezien,en nu goed terug gekomen.  'Waterlilly'
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15842
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum 2014
« Reactie #202 Gepost op: 20 september 2014, 22:32:43 »
Colchicum chalcedonicum staat nu ook in bloei.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4912
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum 2014
« Reactie #203 Gepost op: 21 september 2014, 09:10:17 »
Colchicum chalcedonicum staat nu ook in bloei.
Da's een mooie. De plant lijkt wel een dubbele bloem vanuit één steel te dragen.
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Colchicum 2014
« Reactie #204 Gepost op: 21 september 2014, 11:57:03 »
Colchicum in pot in de kas versus Colchicum in de open tuin

Ik ben 2 jaar geleden voorzichtig begonnen met Colchicums. Eerst met de makkelijke, goedkope soorten voor de volle grond. Daarna iets moeilijker die ik in pot houd.

Nu bezie ik mijn resultaten tot nu toe en kom tot de volgende conclusies.
In de volle grond waren de planten sneller uitgebloeid, sommige bollen waren aangevreten, en vandaag na de eerste regen sinds een maand lag vrijwel alles op de grond te smetten. Tijdens het voorjaar en een deel van de zomer gaven de C. groot, eigenlijk lelijk blad.

In de pot liet ik de planten met rust ergens in een vergeethoekje, water hoeven ze niet, tot het moment van bloei en dan verhuisden ze naar de terrastafel en kon je er optimaal van genieten. Een uitgebloeide bloemsteel verwijderde ik. Na de bloei werd de weer kale pot teruggeplaatst naar zijn vergeethoekje.

De stand is denk ik 5-3 voor potteelt? Wat denken jullie. Zijn er nog argumenten voor de volle grond teelt?

En 'by the way', geldt bovenstaand niet ook voor Crocus?
« Laatst bewerkt op: 21 september 2014, 12:08:34 door Gerrit Eijkelenboom »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16862
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum 2014
« Reactie #205 Gepost op: 21 september 2014, 12:27:01 »
Ik kan je zeker grotendeels volgen Gerrit !
Vele Colchicums die het hier buiten kunnen doen geven veel blad, wat, vooral in een rotstuin, in het voorjaar heel vervelend en inderdaad zelfs lelijk is.  Er zijn enkele heel goede uitzonderingen daarop, waarvan C. agrippinum voor mij een van de allerbesten is.  Een vrij stevige bloemstengel die niet zo direct omwaait en in het voorjaar een vrij beperkt bloemblad.  Er zijn er wellicht nog een aantal die aan die criteria voldoen.
In pot kan je ze inderdaad beter en van dichtbij bewonderen, wat zeker ook voor Crocus geldt. Behalve het "bladprobleem" kun je Crocus zonder meer op dezelfde manier benaderen als Colchicum vind ik.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum 2014
« Reactie #206 Gepost op: 21 september 2014, 13:51:33 »
Hmmm,

ik heb er nog nooit aan gedacht om die grootbladige tuincultivars in een pot te kweken, volgens mij krijg je dan alle nadelen van potcultuur en heb je toch de grote bladeren (of deze lelijk zijn of niet laat ik in het midden....ze zijn groen en groot en het hangt af van waar je ze plant of ze een doorn in het oog zijn). Temperatuur- en vochtniveau-schokken zijn in pot veel meer voorkomend, je moet er mee rondzeulen, je moet ze veel frequenter verplanten...kortom in pot heb je er sowieso meer omkijken naar. En buiten ben ik van deze grootbladige gevallen nog nooit iets verloren.
Voor een echte rotstuin vind ik deze grootbladige soorten en cultivars minder geschikt, maar je hebt daarvoor de kleinbladige soortjes die gewoon buiten kunnen, C. x agrippinum (zoals Luc al aanhaalde), C. corsicum,....
Voor de andere soortjes (luteum, kesselringii,...) kan je niet anders dan potcultuur toepassen in ons klimaat, dus daarvoor is de vraag onbelangrijk...

Crocus die buiten kunnen, staan hier altijd gewoon buiten (ik heb al potten genoeg om naar om te zien), maar bij bepaalde soorten kan je ook niet om potcultuur heen.

Natuurlijk ben ik nog lenig (lees: jong) genoeg om dicht bij de grond groeiende bloempjes goed te kunnen bekijken, wat voor voorgaande heren minder geldt....  :P

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4912
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum 2014
« Reactie #207 Gepost op: 21 september 2014, 16:21:11 »
Colchicum baytopiorum PB224 uit Turkije
Torhout, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Colchicum 2014
« Reactie #208 Gepost op: 21 september 2014, 19:16:46 »
Gerrit, ik kan je ook volgen voor Colchicum maar voor Crocus ben ik geen voorstander.

Als het erg slecht weer is en ik wil er langer van genieten dan gebruik ik een stolp - dit geldt vooral voor de herfstbloeiers bij mij (omdat ze hoger op de stengel staan).
Ook vind ik: wat in de tuin groeit is bijna altijd sterker. Elke plant zoekt bodemschimmels, organismen (mycorrhiza) waar hij mee in symbiose gaat. Dit zorgt ervoor dat de plant sterker wordt voor eventuele belagers (slecht schimmels zoals botrytis). In pot controleer je meer en moet je er ook VEEL meer mee bezig zijn. Oa. waterhuishouding - bemesting - heen en weer plaatsen van de potten - ... .

Ik groei crocus in pot maar dan enkel diegene die niet in volle grond kunnen (oa. aleppicus, korolkowii, alatavicus, michelsonii ...) .

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum 2014
« Reactie #209 Gepost op: 21 september 2014, 19:26:22 »
Zie je wel, Ruben is ook nog jong genoeg om gemakkelijk laag geplaatste bloemen te bekijken...  ;)

Gerrit en Luc, hebben jullie al gedacht om planten te kweken waarvan de bloemen op ooghoogte te bewonderen zijn, ik heb er al enkele in mijn tuin, ter voorbereiding voor binnen een halve eeuw...Je mag altijd een stekje  ;D ;D  :P