Colchicum 2014

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2014, 09:37:37

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

Heeft iedereen de bijdrage van Allan gemist? Zo druk bezig met het krokusgeweld, dat deze prachtige en bijzondere Colchicum geen aandacht krijgt, die hij verdient. Nog nooit gepost op het forum (volgens mij)

Kris De Raeymaeker

Colchicums zijn nu eenmaal niet zo razend populair , daar moeten we mee leven .........Zeker niet in vergelijk met de krokussen van deze wereld.
Overigens vind ik het een interessante waarneming van Alan en die geld voor meerdere Colchi's .Ik ken er die eerst witte helmknoppen hebben die dan naar blauw gaan (C. doerfleri )
Deze C. variegatum is idd een super mooie soort. Spijtig genoeg soms ook wat nukkig en daarom is het een mooie prestatie dat hij bloeit.
Ik heb de plant vroeger ook wel eens getoond in bloei maar ik moet bekennen dat hij nu nog niet bovengronds is. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 oktober 2014, 23:08:56
Colchicums zijn nu eenmaal niet zo razend populair , daar moeten we mee leven ....

Daar is oa dit forum voor om wat minder populaire soorten 'aan de man te brengen' he. Ik was eerder enthousiast over Colchicums dan over Crocussen.

Is dit de enige soort, Allan, die je bezit?

Wim Boens

Neenee hoor Gerrit, de bijdrage van Alan niet gemist. C. variegatum is een mooierd, ik heb die hier ook, maar net zoals bij Kris is hij heel nukkig, dit jaar zal hij weer niet bloeien.

Nog even dit, want niemand gaf reeds de volledige verklaring: de verkleuring van de helmknoppen komt bij veel soorten voor. Bij het afrijpen openen deze zich en als de kleur van de helmknoppen verschillend is van de kleur van het stuifmeel dan krijg je dit prachtige effect.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 20 oktober 2014, 22:40:58
Heeft iedereen de bijdrage van Allan gemist? Zo druk bezig met het krokusgeweld, dat deze prachtige en bijzondere Colchicum geen aandacht krijgt, die hij verdient. Nog nooit gepost op het forum (volgens mij)

Zeker een interessante observatie van Allan, Gerrit !  Eentje waarbij ik nog niet was stil gestaan !  Boeiend toch !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

@ Kris, Wim,

Laat hij dan geheel niets zien in de herfst? En verschijnt er in het voorjaar dan wel blad?
Wat kan de oorzaak zijn? Hij groeit op open plekken in naaldbossen op oa Rhodos. Warm natuurlijk, maar hier is het ook warm in de zomer. De winters van Rhodos zijn zachter dan bij ons, maar dat kan toch geen reden zijn om zo nukkig te doen?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 21 oktober 2014, 07:36:15
Daar is oa dit forum voor om wat minder populaire soorten 'aan de man te brengen' he. Ik was eerder enthousiast over Colchicums dan over Crocussen.
Is dit de enige soort, Allan, die je bezit?

Mij hoef je niet te overtuigen , denk dat ik te samen met enkele andere "bollenfanaten" zoals Luc S en ook de Wim al danig reclame heb gemaakt voor dit geslacht  ;D
Gewoon omdat onbekend vaak ook onbemind is .......En het valt ook op als die planten beter bekend raken dat ze ook meer gekweekt worden door de liefhebbers. Je ziet ze hier al veel vaker verschijnen heb ik de indruk .Dus ooit komt het goed zeker  :D   

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 21 oktober 2014, 13:32:33
@ Kris, Wim,
Laat hij dan geheel niets zien in de herfst? En verschijnt er in het voorjaar dan wel blad?
Wat kan de oorzaak zijn? Hij groeit op open plekken in naaldbossen op oa Rhodos. Warm natuurlijk, maar hier is het ook warm in de zomer. De winters van Rhodos zijn zachter dan bij ons, maar dat kan toch geen reden zijn om zo nukkig te doen?

Als hij niet bloeit dan laat hij idd helemaal niks zien nu en komt het blad pas veel later , bij ons meestal in het hele vroege voorjaar.
Ik heb 1 plant waar ik toch precies iets zie bovenkomen. Maar dat kan toch ook al blad zijn , nog even afwachten ......
Bij Franz Hadacek in Oostenrijk heeft deze soort verschillende jaren buiten gegroeid en gebloeid in zijn tuin. Maar een strenge winter bracht een einde aan dat sprookje. Sommige liefhebbers in de UK krijgen hem regelmatig in bloei maar ook andere schrijven dat het hen maar matig lukt ....Dus ja ......wie het weet wat de trigger is ....... ))8
Er zijn mijn inzien wel meer Colchi's die nukkig zijn en onregelmatig bloeien. Ze zijn vaak lastiger dan bijv. bepaalde krokussen. Echt geen gemakkelijk geslacht , toch niet altijd. En dus uitdagingen .....willen we toch , niet ?

Ruben Billiet

Dit geslacht kan me ook wel bekoren, vooral dan de species met kleinere bladen.
Ik heb in plantenbeurs van NRV Utrecht Colchicum pussilum en Colchicum baytopiorum aangekocht en ik ben er tot op heden erg tevreden over! 

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 20 oktober 2014, 22:40:58

Jawel, Gerrit, is inderdaad een knap ding. Met Colchicum ben ik niet zo vertrouwd, misschien moet iemand daar maar eens een artikel over schrijven om het genus wat meer in de picture te brengen. Ik heb zo altijd het gevoel dat ik precies niet weet wat ik er mee moet doen. Ik bedoel maar, maken ze niet teveel blad, mogen ze buiten overzomeren, mogen ze buiten overwinteren, dat soort zaken dus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Precies Frankie, recht in de roos. Met zo'n artikel zou ik ook heel blij zijn. Want een monografie over dit geslacht bestaat (nog) niet, is het niet? Het is voor mij nu zoeken op het forum in dit topic naar kennis.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 oktober 2014, 20:15:59

Mij hoef je niet te overtuigen , denk dat ik te samen met enkele andere "bollenfanaten" zoals Luc S en ook de Wim al danig reclame heb gemaakt voor dit geslacht  ;D

Dat is absoluut een feit. Het heeft ook als gevolg gehad dat ik nu mij ook op het gladde Colchicum-ijs heb begeven.

Kris De Raeymaeker

Ik heb over de volgende theorie zitten denken waarom bepaalde Colchicums dit jaar niet willen bloeien.  In tegenstelling tot vele andere bloembollen zijn er diverse Colchicums die "droog" bloeien. Dus uit een droge bol zonder wortels kunnen bloemen te voorschijn komen. Dus deze soorten reageren niet zozeer op vocht (en de eerste herfstregens )maar wel op temperatuur ? Of ook een beetje tijdsgebonden ? Waarbij een soort ingebouwd tijdsklokje mee bepalend is voor de moment dat ze moeten bloeien. Wat als het nu bij een aantal Colchi's eens een combinatie zou zijn van deze twee. Stel je voor het is  midden september , de tijd dat Colchicum variegatum moet gaan bloeien. Het klokje gaat af maar stel je ook voor dat de temperatuur zo hoog is dat de veiligheidspin ook ingedrukt blijft. Want door de hoge temperaturen beslist de bol -ondanks dat  de juiste tijd daar is -dat het toch niet kan. En het blijft maar (te)warm en dus doet onze variegatum niks en blijft in rust. Plots is de warmtegolf voorbij maar ook geraakt onze Colchicum variegatum buiten zijn kalender . De mogelijke periode -zoals die inwendig is ingebouwd -waar bloei mogelijk is verstreken en dus wordt nu weer niet meer voldaan aan parameter nr2. Gevolg geen bloei maar alleen maar blad later op het jaar.
Is dit science fiction of zou zoiets kunnen ?     

Kris De Raeymaeker

Dit gezegd zijnde even tijd voor deze Colchicum parlatoris die vandaag stond te bloeien.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 oktober 2014, 19:25:53
Ik heb over de volgende theorie zitten denken waarom bepaalde Colchicums dit jaar niet willen bloeien.  In tegenstelling tot vele andere bloembollen zijn er diverse Colchicums die "droog" bloeien. Dus uit een droge bol zonder wortels kunnen bloemen te voorschijn komen. Dus deze soorten reageren niet zozeer op vocht (en de eerste herfstregens )maar wel op temperatuur ? Of ook een beetje tijdsgebonden ? Waarbij een soort ingebouwd tijdsklokje mee bepalend is voor de moment dat ze moeten bloeien. Wat als het nu bij een aantal Colchi's eens een combinatie zou zijn van deze twee. Stel je voor het is  midden september , de tijd dat Colchicum variegatum moet gaan bloeien. Het klokje gaat af maar stel je ook voor dat de temperatuur zo hoog is dat de veiligheidspin ook ingedrukt blijft. Want door de hoge temperaturen beslist de bol -ondanks dat  de juiste tijd daar is -dat het toch niet kan. En het blijft maar (te)warm en dus doet onze variegatum niks en blijft in rust. Plots is de warmtegolf voorbij maar ook geraakt onze Colchicum variegatum buiten zijn kalender . De mogelijke periode -zoals die inwendig is ingebouwd -waar bloei mogelijk is verstreken en dus wordt nu weer niet meer voldaan aan parameter nr2. Gevolg geen bloei maar alleen maar blad later op het jaar.
Is dit science fiction of zou zoiets kunnen ?   

Daar valt zeker iets voor te zeggen, Kris !  Nog zoveel zaken zijn totaal ondoorgrondelijk voor ons simpele tuiniers !  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen