Colchicum 2014

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2014, 09:37:37

Vorige topic - Volgende topic

Allan Krijgsheld

Citeer
Is dit de enige soort, Allan, die je bezit?

Ja, dit is de enige soort die ik in pot heb. In de tuin heb ik nog de 'gewone' herfsttijloos Colchicum autumnale.

Van de 5 bollen die in dezelfde pot zitten, bloeien er tot nu toe slechts twee. Dus misschien bloeit de soort inderdaad niet elk jaar.

Na het afsterven van het blad in het voorjaar, hou ik de planten droog en staan deze op een warme plaats op een vensterbank op het zuiden (te bakken). Begin juli heb ik de planten verpot, zonder water te geven. Vanaf 1 september geef ik de planten dan weer water.

Hoewel het mij niet duidelijk is of juist de temperatuur, of het water zorgt voor het 'ontwaken' en gaan bloeien. 

Allan Krijgsheld

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 21 oktober 2014, 21:50:15
Precies Frankie, recht in de roos. Met zo'n artikel zou ik ook heel blij zijn. Want een monografie over dit geslacht bestaat (nog) niet, is het niet? Het is voor mij nu zoeken op het forum in dit topic naar kennis.
Dat klopt, een monografie is er nog niet. In A handbook of Crocus & Colchicum for gardeners van E.A. Bowles uit 1952 staan wel verschillende soorten beschreven.

Allan Krijgsheld

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 oktober 2014, 19:25:53
Ik heb over de volgende theorie zitten denken waarom bepaalde Colchicums dit jaar niet willen bloeien.  In tegenstelling tot vele andere bloembollen zijn er diverse Colchicums die "droog" bloeien. Dus uit een droge bol zonder wortels kunnen bloemen te voorschijn komen. Dus deze soorten reageren niet zozeer op vocht (en de eerste herfstregens )maar wel op temperatuur ? Of ook een beetje tijdsgebonden ? Waarbij een soort ingebouwd tijdsklokje mee bepalend is voor de moment dat ze moeten bloeien. Wat als het nu bij een aantal Colchi's eens een combinatie zou zijn van deze twee. Stel je voor het is  midden september , de tijd dat Colchicum variegatum moet gaan bloeien. Het klokje gaat af maar stel je ook voor dat de temperatuur zo hoog is dat de veiligheidspin ook ingedrukt blijft. Want door de hoge temperaturen beslist de bol -ondanks dat  de juiste tijd daar is -dat het toch niet kan. En het blijft maar (te)warm en dus doet onze variegatum niks en blijft in rust. Plots is de warmtegolf voorbij maar ook geraakt onze Colchicum variegatum buiten zijn kalender . De mogelijke periode -zoals die inwendig is ingebouwd -waar bloei mogelijk is verstreken en dus wordt nu weer niet meer voldaan aan parameter nr2. Gevolg geen bloei maar alleen maar blad later op het jaar.
Is dit science fiction of zou zoiets kunnen ?   

Mooie theorie. Ik denk snel in oorzaak - gevolg. Waarbij er 1 oorzaak is en dus ook 1 gevolg. Maar het zou best eens kunnen, dat het een combinatie van factoren is. De werkelijkheid is vaak ingewikkelder dan ik denk   :)

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 oktober 2014, 19:25:53
Ik heb over de volgende theorie zitten denken waarom bepaalde Colchicums dit jaar niet willen bloeien.  In tegenstelling tot vele andere bloembollen zijn er diverse Colchicums die "droog" bloeien. Dus uit een droge bol zonder wortels kunnen bloemen te voorschijn komen. Dus deze soorten reageren niet zozeer op vocht (en de eerste herfstregens )maar wel op temperatuur ? Of ook een beetje tijdsgebonden ? Waarbij een soort ingebouwd tijdsklokje mee bepalend is voor de moment dat ze moeten bloeien. Wat als het nu bij een aantal Colchi's eens een combinatie zou zijn van deze twee. Stel je voor het is  midden september , de tijd dat Colchicum variegatum moet gaan bloeien. Het klokje gaat af maar stel je ook voor dat de temperatuur zo hoog is dat de veiligheidspin ook ingedrukt blijft. Want door de hoge temperaturen beslist de bol -ondanks dat  de juiste tijd daar is -dat het toch niet kan. En het blijft maar (te)warm en dus doet onze variegatum niks en blijft in rust. Plots is de warmtegolf voorbij maar ook geraakt onze Colchicum variegatum buiten zijn kalender . De mogelijke periode -zoals die inwendig is ingebouwd -waar bloei mogelijk is verstreken en dus wordt nu weer niet meer voldaan aan parameter nr2. Gevolg geen bloei maar alleen maar blad later op het jaar.
Is dit science fiction of zou zoiets kunnen ?   
Kris, ik denk dat er  een verregaande waarheid zit in je betoog. Het is voor mij duidelijk dat de planten zelf beslissen wanneer de omstandigheden voor hen optimaal zijn om te bloeien en te groeien.  Het is zelfs niet ongebruikelijk dat planten beslissen om een jaar over te slaan omdat de omstandigheden niet passen. En gelukkig maar dat de natuur in de loop van de evolutie mechanismen heeft ingebouwd om soorten te laten overleven.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Een tweetal fotos om te tonen dat "klein" ook bij colchicum kan.
Colchicum stevenii uit Jordanie is een herfstbloeier met miniscule bloemen die in tegenstelling tot de meeste herfstbloeiers direct met blad bovenkomt.
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Luc Scheldeman op  2 november 2014, 14:04:22
Colchicum stevenii uit Jordanie is een herfstbloeier met miniscule bloemen die in tegenstelling tot de meeste herfstbloeiers direct met blad bovenkomt.

Heel mooi, Luc. Klein maar fijn!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Allan Krijgsheld

Mooie soort. Juist door de eenvoud.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op  2 november 2014, 14:01:20
En gelukkig maar dat de natuur in de loop van de evolutie mechanismen heeft ingebouwd om soorten te laten overleven.

Dat is inderdaad nog het beste nieuws Luc ! We willen natuurlijk als mens op zowat alles invloed kunnen uitoefenen en het gaat het superieure mensenras niet dat we de natuur nog altijd niet volledig kunnen doorgronden  --19  Maar net die mystiek houd ons ondertussen natuurlijk  bezig en is misschien één van de redenen dat onze hobby boeiend blijft ?
Stel dat het altijd zo saai was dat 1 + 1 gelijk was aan 2... Neenee laat er maar wat mystiek overblijven ,maar zou toch graag ne keer in de ziel van die bollen kunnen kijken  ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Wel een levendige kleur in vergelijking met veel andere Colchi's. . Er is niks mis met "klein " , we zijn tenslotte liefhebbers van rotsplanten en bergplanten en dus gewoon dat het laag bij de grond te doen is.......

Frankie Wulleman

Dit is inderdaad vrij ongewoon klein voor een colchicum. Jordanië...die zal wel niet winterhard zijn, zeker, Luc?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Terwijl de herfstbloeiers hier zeer matig waren in het tonen van bloemen en nu stilaan blad maken is deze lentebloeier al wel van de partij. Ik denk in de natuur ook een "snowmelting plant" ?
Deze vorm komt van Jan Jilek. Ik heb er vroeger eentje gehad met grotere bloemen maar die is dood gevroren in die desastreuze winter van enkele jaren terug. Is deze de juiste ? Ik ben ook wat verward omdat mijn vorige plant er toch anders uitzag .... 
Colchicum robusta  of Merendera robusta staat er in ieder geval op het label. De normale bloeiperiode is hier in januari maar nu dus extra vroeg aan de bak.   

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 december 2014, 14:22:25
Terwijl de herfstbloeiers hier zeer matig waren in het tonen van bloemen en nu stilaan blad maken is deze lentebloeier al wel van de partij. Ik denk in de natuur ook een "snowmelting plant" ?
Deze vorm komt van Jan Jilek. Ik heb er vroeger eentje gehad met grotere bloemen maar die is dood gevroren in die desastreuze winter van enkele jaren terug. Is deze de juiste ? Ik ben ook wat verward omdat mijn vorige plant er toch anders uitzag .... 
Colchicum robusta  of Merendera robusta staat er in ieder geval op het label. De normale bloeiperiode is hier in januari maar nu dus extra vroeg aan de bak.

Ik wist niet dat jullie al smeltende sneeuw hadden  :o  :o Hier aan de rivièra nog niets gezien  ;D ;D  ;)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op  7 december 2014, 16:57:14
Ik wist niet dat jullie al smeltende sneeuw hadden  :o  :o Hier aan de rivièra nog niets gezien  ;D ;D  ;)

Ja Wim de Rupelstreek heeft nog vele geheimen die nog niet zijn prijs gegeven..... ;D

Ruben Billiet

Prachtig Kris! En zeker in deze donkere dagen een welgekomen cadeau!

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 december 2014, 14:22:25
Ik denk dat de naam goed zit Kris.
Zo zag mijn plant (niet van Jilek) er vorig jaar uit.
Torhout, West-Vlaanderen