Auteur Topic: Cyclamen 2014  (gelezen 76100 keer)

Gert-Jan van Ansem

  • Junior
  • **
  • Berichten: 153
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #240 Gepost op: 28 oktober 2014, 08:29:45 »
Beste,

Nog een paar foto's.
Thuja Valley is nu helemaal aangeplant.
Nu nog wachten tot het voorjaar als de voorjaarsbloeiers hun show geven.
Ondertussen al de eerst knoppen in C. coum gesignaleerd.
Veel kleine blaadjes van diverse soorten, het lijkt dat ze zich goed uitzaaien.

Gisteren het bestelde zaad van de Cyclamen Society ontvangen.
Diverse soorten, waaronder parviflorum, cyprium, libanoticum en creticum.

Fijne dag.

Gert-Jan






Gert-Jan van Ansem

  • Junior
  • **
  • Berichten: 153
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #241 Gepost op: 28 oktober 2014, 12:48:24 »
Goede dag Herman,

Trilliums staan nog op mijn verlanglijstje.
Helaas is er moeilijk aan te komen, ze zijn meteen uitverkocht bij de bollenboeren in NL.
Zaaien schijnt ook niet makkelijk te zijn en je moetn vooral veel geduld hebben?.
Komend jaar wordt een deel onze tuin gerenoveerd, vooral de vaste plantenborder.
Er is nog een beek te realiseren met waterval. In dit gedeelte in de achterzijde van onze tuin staan o.a. 2 beuken en 2 fijnsparren. Veel varens. wie weet is er nog een plekje over voor een aantal Trilliums.
Maar eerst zal ik mij eens moeten verdiepen in deze boeiende planten.

M.vr.gr

Gert-Jan

Gert-Jan van Ansem

  • Junior
  • **
  • Berichten: 153
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Cyclamen 2014 Cyclamen libanoticum
« Reactie #242 Gepost op: 28 oktober 2014, 13:03:51 »
Goede dag,


Cyclamen libanoticum groeit sinds 2010 in onze Cyclamentuin.

Ze blijken tot nu toe goed bestand te zijn tegen de laatste winters die we hebben gehad, 2013/2014 uitgesloten natuurlijk.

Ze zijn diep geplant, 15 cm , in een mengsel van potgrond, brekerzand, grind, dennennaalden en dennenschors (4-8 MM)

Deze laatste komt van een groot tuincentrum in Lommel.

Tijdens de laatste 3 strenge winters werden de planten wel afgedekt met fleece en sneeuw.

Deze winter had ik uiteindelijk voor de 2e keer bloemen, vorig jaar bevroren, dit jaar opgevreten door slakken.

Bladeren staan op dit moment weer boven de grond. Ook zelfgezaaide planten toegevoegd in bed.


Mochten er binnenkort bloemen verschijnen, dan zal ik zeker een foto posten.


M.vr.gr.

Gert-Jan




Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #243 Gepost op: 28 oktober 2014, 20:54:19 »
Wat een diversiteit aan bladvormen Gert-Jan ! Bedankt voor de info, ik zal het eens goed bestuderen.
Kan iedereen zaden bestellen bij de cyclamen Society ? Of moet je lid zijn? Ik zou wel wat verschillende soorten buiten C. coom en C. Hederifolium willen zaaien,  die buiten kunnen blijven staan.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2014, 20:59:34 door Lily-Anne Vereecken »

Gert-Jan van Ansem

  • Junior
  • **
  • Berichten: 153
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #244 Gepost op: 28 oktober 2014, 21:02:03 »
Hallo Lily-Anne,

Normaal gesproken moet je lid zijn van de Cyclamen Society.
Dit kost 18 Euro per jaar (basis contributie 2014).
Je krijgt dan ieder jaar 5 zaadpakketjes gratis als lid, die men kan kiezen uit een hele lijst van soorten.
Resterende pakketjes kosten 0,50 GBP per stuk.
Je moet echter wel portokosten betalen en die zijn dit jaar flink gestegen, 2,70 GBP.
Je zou eens op de site van Jan Bravenboer kunnen kijken, Green-Ice Nursery uit Ede.
Deze heeft ook veel soorten.

Veel succes.

Gert-Jan

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #245 Gepost op: 29 oktober 2014, 11:49:12 »
Heb ik ook al vastgesteld, Kris.  Hier lijkt hij mij iets minder fel roze/rood dan bij u - hij is hier echter wel al heel wat weken uitgebloeid en eens de bladeren volgroeid zijn verliezen ze na enkele weken hun roze gloed.  Maar ook dan nog blijft het een prachtplant.  Ik probeer niet te vergeten om morgen eens een foto te nemen van hoe de plant er momenteel bij staat.

Dus een normaal verschijnsel ......... Maar je hebt gelijk ook als het rood over gaat naar zilver zijn het nog steeds zeer prachtige planten Luc !  We zijn benieuwd naar jouw plant. 
De getoonde plant heeft altijd goed gebloeid in het verleden alleen dit jaar niet ))8
Misschien moet hij ne keer nieuwe aarde krijgen maar het kan ook zijn dat het te lang te warm is gebleven in mijn cactusserre .....

Een kleine update die de ontwikkeling van mijn Cyclamen mirabile 'Tilebarn Nicholas' laat zien.

Zo zag hij er uit in volle bloei zowat een maand geleden :

101012-0

en zo ziet hij er nu uit in bovenaanzicht :

101014-1

en een detailbeeld dat het verschil illustreert tussen het jonge (roze) en het volgroeide blad.

101016-2
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Cyclamen 2014 Cyclamen libanoticum
« Reactie #246 Gepost op: 29 oktober 2014, 11:52:39 »
Goede dag,


Cyclamen libanoticum groeit sinds 2010 in onze Cyclamentuin.

Ze blijken tot nu toe goed bestand te zijn tegen de laatste winters die we hebben gehad, 2013/2014 uitgesloten natuurlijk.

Ze zijn diep geplant, 15 cm , in een mengsel van potgrond, brekerzand, grind, dennennaalden en dennenschors (4-8 MM)

Deze laatste komt van een groot tuincentrum in Lommel.

Tijdens de laatste 3 strenge winters werden de planten wel afgedekt met fleece en sneeuw.

Deze winter had ik uiteindelijk voor de 2e keer bloemen, vorig jaar bevroren, dit jaar opgevreten door slakken.

Bladeren staan op dit moment weer boven de grond. Ook zelfgezaaide planten toegevoegd in bed.


Mochten er binnenkort bloemen verschijnen, dan zal ik zeker een foto posten.


M.vr.gr.

Gert-Jan

Interessante experimenten, Gert-Jan ! Intrigerend om te zien hoe je in onze tuinen toch micro-klimaatjes en -habitatjes kunt bewerkstelligen waarin ook deze gereputeerd niet winterharde soorten het toch doen !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gert-Jan van Ansem

  • Junior
  • **
  • Berichten: 153
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #247 Gepost op: 29 oktober 2014, 13:30:53 »
Goede dag Luc,

Het is misschien ook een kwestie van geluk hebben.
Planten hebben het tot nu toe overleefd.
De standplaats is vrij droog in de winter, alleen bij zeer zware regenval dringt het water door tot op de bodem.
Thujas hebben veel dorst. Planten zijn tot 15 cm diep geplaatst. Goed drainerend mengsel is een must volgens mij. Geen stagnerend water. Zelf heb ik goede resultaten met fijne dennenschors en naalden. Veel soorten komen uit gebieden met naaldbomen. Ieder jaar een beetje gesteentemeel en een laagje compost als "bemesting". Verder groeien er ook nog o.a.
C. balearicum, C. rhodium, C. rhodium peleponesiacum, C. alpinum, C. pseudibericum, C. mirabile, C. intiminatum, C. cilicium, C. coum, C. afr x hed. en natuurlijk de C. hederifolium.
Bolgewassen, o. a. A. blanda, Galanthus nivalis, en Eranthis.


M.vr.gr.

Gert-Jan




Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #248 Gepost op: 29 oktober 2014, 14:47:42 »


Een kleine update die de ontwikkeling van mijn Cyclamen mirabile 'Tilebarn Nicholas' laat zien.


Wat een mega plant.

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4155
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #249 Gepost op: 29 oktober 2014, 15:35:15 »
Goede avond,

Hierbij nog wat foto´s zoals beloofd:


Creticum groeit tussen de boomwortels van de Thujas, vrij droog en zeer beschut.
15 cm diep geplant in mengsel van grind, dennennaalden, compost, potgrond en dennenschors 4-8 mm.

Geplant in 2010 en 3 winters tot -15 overleefd, wel afgedekt met fleece ("winterdoek voor groentetuin")
En veel sneew die 3 winters op een rij.

Cypium idem.

Dit stuk tuin ligt tussen 2 woonhuizen op zuid. Maar vrijwel geen directe zon op bodem.

Graecum bed . veel zon . grind, potgrond, dennennaalden en dennenschors 4-8 mm.

Bed 2 met C. rhodium, C . mirabile div. , C. cyprium , C. alpinum, C cilicium.

Overige bedden aan kant van woonhuis, veel beukenblad, dcm vivimus, veel grind, dennennaalden en weer veel dennenschors 4-8 mm.

Krijgt meer zon dan "Thuja zijde".


Dit najaar bed onder Thujas uitgebreid met varens en andere Europese bosplanten.

M. vr.gr.

Gert-Jan
Achel (B)
Gert-Jan, hoe diep onder de knol ga je met je grind mengsel? Dek je het hele gedeelte af met fleece, of alleen het stukje waar bepaalde cyclamen staan. Zelf dek ik geen enkele plant af.
In de rubriek Trillium, bij de schaduwplanten, kun je al heel wat informatie vinden.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #250 Gepost op: 29 oktober 2014, 16:13:58 »


Een kleine update die de ontwikkeling van mijn Cyclamen mirabile 'Tilebarn Nicholas' laat zien.


Zijn de leden van de Tilebarn familie niet allemaal even groeikrachtig? Mijn C. mirabile 'Tilebarn Jan' blijft klein en heeft nauwelijks gebloeid met oninteressante kleine bloemetjes. Zijn het grote eters? Moet ik meer bijmesten?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #251 Gepost op: 29 oktober 2014, 16:52:13 »


Een kleine update die de ontwikkeling van mijn Cyclamen mirabile 'Tilebarn Nicholas' laat zien.


Zijn de leden van de Tilebarn familie niet allemaal even groeikrachtig? Mijn C. mirabile 'Tilebarn Jan' blijft klein en heeft nauwelijks gebloeid met oninteressante kleine bloemetjes. Zijn het grote eters? Moet ik meer bijmesten?

Zelf heb ik maar 1 lid van de Tilebarn familie, Gerrit - ik kan dus niet vergelijken.
Deze plant heb ik piepjong (de plant dan  ;D) gekregen 4 of 5 jaar geleden - ze is 1 keer omgepot en krijgt een paar keer per groeiseizoen een dosis tomatenmest op halve sterkte.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gert-Jan van Ansem

  • Junior
  • **
  • Berichten: 153
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #252 Gepost op: 1 november 2014, 20:44:27 »
Goede avond iedereen,

Vanaf vandaag ben ik lid van uw vereniging.
Kijk al uit naar het blad.
Vandaag een aantal Cyclamen coum uit de volle grond opgegraven en verpot.
Ondergronds zaten vele bloemknoppen.
Hier en daar liggen de "roze lippenstiftjes" alweer boven de grond.

Binnenkort zullen de "coums  met hun show beginnen.

Nog een goed weekend.

Gert-Jan




Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #253 Gepost op: 1 november 2014, 21:05:41 »
Goede avond iedereen,
Vanaf vandaag ben ik lid van uw vereniging.
Kijk al uit naar het blad.
Gert-Jan

 ((12 ((14 Welkom Gert Jan !  Dat is heel goed nieuws want gelijk gezinde plantenliefhebbers zien we graag komen.   Goed dat er nog een Cyclamen fanaat aan boord is ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2014
« Reactie #254 Gepost op: 1 november 2014, 21:09:12 »
Binnenkort zullen de "coums  met hun show beginnen.
Nog een goed weekend.
Gert-Jan

Ik neem aan dat ze er vlugger zullen aan beginnen als in andere jaren Gert Jan  want ze waren extreem vroeg in blad.
Ik hebben hopen zaailingen op een bijzonder plekje , namelijk op het gravel pad ........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "