Auteur Topic: Crocus 2014  (gelezen 283602 keer)

John Weagle

• Junior
  • **
  • Geslacht: Man
  • rhodo-galantho-etc-phile
Re: Crocus 2014
« Reactie #1200 Gepost op: 27 oktober 2014, 21:04:27 »
Kris  - I assumed it was tender so I grow this only in pots.  Do you grow it in the garden?

johnw

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #1201 Gepost op: 27 oktober 2014, 21:08:00 »
Kris  - I assumed it was tender so I grow this only in pots.  Do you grow it in the garden?
johnw

I did'nt take the risc so far John but some friends here grow it in the garden. So their must be a chance to grow it outside here. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #1202 Gepost op: 27 oktober 2014, 21:12:51 »
De "speciosussen " van deze wereld zijn nu haast allemaal uitgebloeid . De laatsten zijn nu aan de beurt ......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1203 Gepost op: 27 oktober 2014, 21:59:47 »
Ook nog wat nabloei op deze naamloze schoonheid  8)

Wat nabloei noem jij dat Danny  ;) Dat is gewoon een tweede bloemenoffensief dat even sterk is als het eerste !

Zo is het eigenlijk wel Kris , deze vorm is zeker rijkbloeiend .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1204 Gepost op: 27 oktober 2014, 22:01:14 »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1205 Gepost op: 27 oktober 2014, 22:03:22 »
Prachtig Danny! En met dit zalige weer kunnen we met volle teugen genieten van de bloei op de herfstcrocussen.  ((12

Dank je Ruben , het is inderdaad een plezier met dit mooie weertje ! --9
Ieper , West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #1206 Gepost op: 28 oktober 2014, 00:29:51 »

@ Gerrit: ik vrees dat je crocus ligusticus virus geïnfecteerd is. Zie de misvormde bloem en de onregelmatige lijnen in de bloemen. Bijna 100% van de commerciële klonen van ligusticus is virus geïnfecteerd. Janis Ruksans (volgens zijn boek) zou jaren achter een virusvrije ligusticus gezocht hebben en gekregen via Thomas Huber.

Wat te doen? Weggooien? Peter Nijssen verwittigen?

Vorig jaar heb ik me ook Crocus ligusticus aangeschaft bij Peter Nijssen en ook mijn planten bleken virus geïnfecteerd. Ik zou beide doen, Gerrit, dus planten vernietigen en Peter Nijssen verwittigen. Vorig jaar heb ik alleen de planten vernietigd. ((15 ))11 )--1
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #1207 Gepost op: 28 oktober 2014, 00:37:00 »
Vandaag enkele eerste bloemen op een kruising van Crocus hadriaticus x ? . Ik vind zowel keel (diep geel) als de tube (donker paars) heel mooi.

Helemaal mee eens, Ruben, prachtige crocus is dit.

Ook een eerste bloem op een virusvrije Crocus ligusticus 'Millessimo'

En dan blijkt maar weer eens hoe mooi een (virusvrije) Crocus ligusticus is.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1208 Gepost op: 28 oktober 2014, 15:47:17 »

Vorig jaar heb ik me ook Crocus ligusticus aangeschaft bij Peter Nijssen en ook mijn planten bleken virus geïnfecteerd. Ik zou beide doen, Gerrit, dus planten vernietigen en Peter Nijssen verwittigen. Vorig jaar heb ik alleen de planten vernietigd.

Jij dus ook Hans.

Ik heb nogmaals naar Peter Nijssen geschreven, of hij al contact had gehad met de kweker en heb hem geschreven, dat mijn vertrouwen in zijn materiaal is geslonken.
Hij antwoordde, dat hij alleen met een collega-handelaar had gesproken over de virus-geïnfecteerede ligusticus. Die zei, dat er waarschijnlijk geen virusvrije herfstkrokussen bestaan. Peter Nijssen zei ook nog dat zijn Krokussen een certificaat hebben van de BKD, de bloembollenkeuringsdienst.
Dan is mijn vraag: Hoe kan dat: aan de ene kant de bewering dat er geen virusvrije herfstkrokussen bestaan en aan de andere kant certificaten verstrekken door de beroepsvereniging.

Wat vinden jullie? Krokuskenners?

Ik kon mijn geld terug krijgen zonder dat ik er om gevraagd had. Dat vind ik dan weer fideel.

Ruben Billiet

• Top poster
  • bulbs and perennials
« Reactie #1209 Gepost op: 28 oktober 2014, 16:36:58 »
Gerrit,

Het 'probleem' met Peter Nijssen is dat er kwekers bollen kweken voor hem, hij verkoopt deze dan weer. Hij kweekt nauwelijks of niets meer zelf.
In zijn catalogus stond Crocus oreocreticus, prachtige crocus en niet makkelijk te vinden. Ik kocht er enkel dit meer wel 10 bollen!
Nu ze bloeien en wat blijkt, GEEN ENKELE was oreocreticus. Wel heel wat (zelf heel mooie) vormen van hadriaticus. Ik heb er al een aantal gepost.
Nu ik heb email gestuurd en kreeg het antwoord dat de bollen verkregen zijn uit zaad waarvan oreocreticus één van de ouders is. Aangekocht bij Antoine Hoog.
Ik heb gemeld dat ik dit echte oreocreticussen wou en heb dus ook heel gemakkelijk mijn volledige geld terug gekregen! Wat ik TOP vind!

Wat betreft ligusticus, (synoniem medius) of Crocus ligusticus 'melissimo' (uit het stadje melissimo) is ZEER gevoelig voor virus.
Kijk eens op volgende link:
http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=12329.210
Janis ruksans reageerde hier op een foto die ik plaatste. Ruksans is een heel grote bollenkweker met een bom aan kennis. Het bewijst dat ligusticus heel erg virusgevoelig is.

MAAR dat er geen herfstcrocussen bestaan zonder virus is GEK en klopt voor geen meter!

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1210 Gepost op: 28 oktober 2014, 21:26:19 »
Gerrit,

Het 'probleem' met Peter Nijssen is dat er kwekers bollen kweken voor hem, hij verkoopt deze dan weer. Hij kweekt nauwelijks of niets meer zelf.
In zijn catalogus stond Crocus oreocreticus, prachtige crocus en niet makkelijk te vinden. Ik kocht er enkel dit meer wel 10 bollen!
Nu ze bloeien en wat blijkt, GEEN ENKELE was oreocreticus. Wel heel wat (zelf heel mooie) vormen van hadriaticus. Ik heb er al een aantal gepost.
Nu ik heb email gestuurd en kreeg het antwoord dat de bollen verkregen zijn uit zaad waarvan oreocreticus één van de ouders is. Aangekocht bij Antoine Hoog.
Ik heb gemeld dat ik dit echte oreocreticussen wou en heb dus ook heel gemakkelijk mijn volledige geld terug gekregen! Wat ik TOP vind!

Wat betreft ligusticus, (synoniem medius) of Crocus ligusticus 'melissimo' (uit het stadje melissimo) is ZEER gevoelig voor virus.
Kijk eens op volgende link:
http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=12329.210
Janis ruksans reageerde hier op een foto die ik plaatste. Ruksans is een heel grote bollenkweker met een bom aan kennis. Het bewijst dat ligusticus heel erg virusgevoelig is.

MAAR dat er geen herfstcrocussen bestaan zonder virus is GEK en klopt voor geen meter!

Graag wil ik nog het volgende aan toevoegen ....

Ik heb in het verleden jaarlijks een bestelling gedaan bij Peter Nijssen . Zelf is hij geen kweker maar gewoon een leverancier maar met heel veel goede contacten , zelfs met Janis Ruksans en andere top kwekers . Meestal was ik wel tevreden met mijn gekochte bollen . Ik weet dat er vrij veel besmette herfstkrokussen in omloop zijn en daarom kocht ik nooit herfstkrokussen bij Nijssen . Je weet niet van welke kweker ze afkomstig zijn . Sommige zijn waarschijnlijk wel goed , andere zijn dan weer gevoeliger voor virussen en komen van minder betrouwbare kwekers . Alle voorjaarsbloeiende krokussen die ik ooit kocht bij Nijssen waren gezond !
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2014, 21:28:26 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1211 Gepost op: 28 oktober 2014, 21:39:17 »
@Ruben, Danny.

Het verhaal van de 'handelaar' zou dus kunnen kloppen. Dan zouden mogelijk alle Nederlandse commerciële kwekers virus besmette herfstkrokussen telen. Ik denk, dat er niet zo veel van die kwekers zijn, denken jullie ook niet. Dat zal best een klein wereldje zijn. Ik kan me zo voorstellen, dat al het materiaal (lees herfstkrokussen) in een cirkeltje draait. Of ben ik nu te achterdochtig?

Mijn C. cartwrightianus ziet er wat zielig uit, vergeleken met de exemplaren die eerder door jullie zijn getoond. Ook mijn C. mathewii 'Dream Dancer' heeft een onregelmatige petaal. Ook de volgende bloemen. Maar misschien is dat niet verontrustend.
Allen van PN.

Weten jullie hoe snel virussen  zich verspreiden over populaties. En kunnen eenmaal besmette krokussen in de volgende jaren ervan herstellen, of wordt het alleen maar erger. En kan de besmetting ook op andere geslachten overgaan, bv Colchicums?

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #1212 Gepost op: 28 oktober 2014, 22:12:00 »
Weten jullie hoe snel virussen  zich verspreiden over populaties. En kunnen eenmaal besmette krokussen in de volgende jaren ervan herstellen, of wordt het alleen maar erger. En kan de besmetting ook op andere geslachten overgaan, bv Colchicums?

Virussen worden verspreidt door vectoren, in dit geval, vaak insecten (insecten met zuigende monddelen, zoals bladluizen maar ook insecten met raspende monddelen zoals slakken kunnen vector zijn). Wat veel mensen vergeten is dat ze ook in de aarde door nematoden (rondwormpjes) die de plantsappen opzuigen, kunnen overgebracht worden. Hoe snel ze verspreiden hangt dus af van de infectiedruk van deze insecten/nematoden.

Virale infecties in planten genezen nooit, de meeste worden niet overgedragen via zaad, maar enkele virussen kunnen ook op die manier van de ouderplant worden doorgegeven. Sommige virussen zijn heel licht (ze kunnen latent aanwezig zijn (wel besmettelijk maar zonder symptomen) of ze zorgen bvb enkel voor kleine vlekjes op de bladeren); andere zorgen voor zware misvormingen of leiden tot het afsterven van de plant. Vaak hebben planten ook meer dan één virus onder de leden en dan zijn de symptomen meestal wel overduidelijk

De meeste virussen zijn besmettelijk binnen dezelfde plantenfamilie, maar sommige besmetten meerdere families...als je hier: http://databank.groenkennisnet.nl/ziekten_en_plagen.htm bij aantaster "virus" aanklikt dan zie je er enkele.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #1213 Gepost op: 29 oktober 2014, 11:57:01 »
Wat verkeerd benaamde Crocussen betreft kan ik ook mijn duit in het zakje doen...  >:(

Dit is mij verkocht als Crocus mathewii......

101018-0

101020-1

Niet bepaald wat een mens ervan verwacht !!!   ))8 2-)(

Gelukkig heb ik nog een neefje van een andere bron die wel aan de verwachtingen voldoet !

101022-2

101024-3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1214 Gepost op: 29 oktober 2014, 16:49:48 »
Wat verkeerd benaamde Crocussen betreft kan ik ook mijn duit in het zakje doen...  >:(

Dit is mij verkocht als Crocus mathewii......

Niet bepaald wat een mens ervan verwacht !!!   ))8 2-)(

Gelukkig heb ik nog een neefje van een andere bron die wel aan de verwachtingen voldoet !

Zo heb je een flinke winst, als je alles voor mathewii verkoopt.

Ik heb nog even 2 foto's van verdachte krokussen opgezocht, die wat duidelijker zijn. Wil je daar aub naar kijken Wim. De mathewii heeft gespleten bloemblaadjes. Is dat het gevolg van infectie.
De cartwrightianus heeft gewoon ongezonde ziekelijke petalen. Flodderig.