Crocus 2014

Gestart door Danny Bonnez, 3 januari 2014, 16:28:28

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Deze oranje jongen werd in 2010 gezaaid en gaf vorig jaar een eerste bloem - dit jaar zullen het er meerdere worden.

Hij werd gezaaid als Crocus sp. en is afkomstig uit Turkije - nu nog zijn identiteit achterhalen  ))4  dat wordt waarschijnlijk geen sinecure  )--1
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 februari 2014, 13:18:42
Nog niet helemaal open, maar toch onthult Crocus abantensis al een deel van zijn geheimen

Super Luc...maar zijn geheimen zien er nogal uit als geslachtsorganen  ))4 ))4
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Ruben Billiet

@ Franky: die 'Herald' is echt een beauty!
@ Luc: prachtig die gele, ben benieuwd welke het is. Op SRGC zal janis het misschien wel weten.

Hier ook wat nog wat bloeiende crocussen:

Ruben Billiet

en verder:

Luc Gilgemyn

Citaat van: Ruben Billiet op  2 februari 2014, 14:42:26
@ Luc: prachtig die gele, ben benieuwd welke het is. Op SRGC zal janis het misschien wel weten.

Op de bloem alleen identificeren zal zelfs voor Janis niet mogelijk zijn vrees ik Ruben  ))8
Hij zal ongetwijfeld de boltuniek willen zien.  Als ik het niet vergeet zal ik de bollen eens fotograferen bij het verpotten.

Hugo Van Woensel

Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 februari 2014, 16:20:40

Op de bloem alleen identificeren zal zelfs voor Janis niet mogelijk zijn vrees ik Ruben  ))8
Hij zal ongetwijfeld de boltuniek willen zien.  Als ik het niet vergeet zal ik de bollen eens fotograferen bij het verpotten.

Luc, deze lijkt sterk op C.gargaricus !

Luc Gilgemyn

Citaat van: Hugo Van Woensel op  2 februari 2014, 18:43:53
Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 februari 2014, 16:20:40

Daar valt iets voor te zeggen, Hugo.
Ik heb een pot gargaricus die binnen een paar dagen ook zal gaan bloeien, ik zal makkelijk kunnen vergelijken !  ;)
Luc, deze lijkt sterk op C.gargaricus !

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 31 januari 2014, 22:35:13
Citaat van: Ruben Billiet op 31 januari 2014, 21:40:09
Heel mooi Luc.
Een standaardvraag voor mij, maar kan deze buiten groeien?

Heb ik nog nooit geprobeerd Ruben - zomaar zou ik het niet wagen - misschien in een "bollenbed" zoals bij Danny ??

Ik heb vorig jaar(sep.2013) deze gewoon in de tuin geplant ?  ((15 Zal pas volgend jaar zien of dit kan lukken .
Ik hou jullie op de hoogte !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  1 februari 2014, 18:25:12
Nog wat krokusjes om de boel wat op te vrolijken.
C. fuscotinctus (foto 1)
C. 'Herald' (foto 2)
C. versicolor ‘Picturatus’ (foto 3)

C.'fuscotinctus' en C. versicolor 'Picturatus' zijn echt wel heel dankbaar en super mooi ! Herald is in ieder geval heel mooi maar ben wel benieuwd naar de evolutie ........ Ik heb deze alvast in mijn bollenbed geplant .
Ieper , West-Vlaanderen

Hendrik Van Bogaert

Hierbij een specialeke: Crocus kerndorffiorum.
Let eventjes op de blauwe lijn op de kroonbladeren, die zo typisch is voor deze soort.
Niet echt moeilijk: een droge zomerrust, maar niet warm!!! (= een koude bak in de schaduw).
Vervolgens een iets minder zeldzame soort: Crocus cyprius.
Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste crocussen; helaas wat aan de kleine kant en hier toch niet 100 % winterhard ...  in de rotstuin zou dit zeker een "eyecatcher" van jewelste zijn.

Hendrik

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Hendrik Van Bogaert op  2 februari 2014, 21:44:47
Let eventjes op de blauwe lijn op de kroonbladeren, die zo typisch is voor deze soort.
Niet echt moeilijk: een droge zomerrust, maar niet warm!!! (= een koude bak in de schaduw).
Hendrik

Dat is het zeer zeker Hendrik !  Ik denk niet dat hij al te zien was op ons forum ........En je ziet deze soort nog niet te gauw in collecties . Onze interesse is weer gewekt !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Hendrik Van Bogaert op  2 februari 2014, 21:44:47
Vervolgens een iets minder zeldzame soort: Crocus cyprius.
Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste crocussen; helaas wat aan de kleine kant en hier toch niet 100 % winterhard ...  in de rotstuin zou dit zeker een "eyecatcher" van jewelste zijn.

Hendrik

2 hééééééééél aantrekkelijke crocussen, Hendrik !
Die kleine cyprius vind ik ook bijzonder mooi !!  ((7

Wim Boens

Prachtig, die Crocus cyprius. Hendrik!  --6
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Cor van Kapel

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 februari 2014, 08:47:36
En hij heeft geen eens zwarte meeldraden, je bent toch niet van je geloof gevallen hé Luc --6, want dan moeten wij dáár weer aan wennen 2-)(.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Cor van Kapel op  3 februari 2014, 09:51:08
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 februari 2014, 08:47:36
En hij heeft geen eens zwarte meeldraden, je bent toch niet van je geloof gevallen hé Luc --6, want dan moeten wij dáár weer aan wennen 2-)(.
Sorry voor de verwarring Cor... zal niet meer gebeuren...  --1 -7(