Auteur Topic: Crocus 2014  (gelezen 276113 keer)

Wim van Kruijsbergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 142
Re: Crocus 2014
« Reactie #510 Gepost op: 25 februari 2014, 21:46:33 »
Wat betreft die  malyi: ik kan niet anders dan de naam geven zoals ik die van de kweker (in dit geval Nijssen) heb ontvangen. Janis Ruksans schrijft: "Although it is usually described as a species without stripes on the outside of the sepals, in some specimens I have observed a short and very fine purple middle line at the tip of the outer sepals. Thgis line is so indistinct that it does not invalidate the descriptions of C. malyi as an "unstriped species". " (einde citaat bladzijde 188-189 uit Crocuses a complet guide to the genus). Dus, tja....  wat moet ik dan als simpele tuinier????

Als J.R. het zegt, zal het wel zo zijn, zeker?


Ik ben altijd bereid te luisteren naar andere ideeën. Als iemand weet welke soort/cultivar het is, graag!

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Crocus 2014
« Reactie #511 Gepost op: 25 februari 2014, 21:56:15 »
Crocus minimus  (from Col de Bavella) .
Merkwaardige Crocus ....het loof is hier altijd één van de eersten dat opkomt bij de crocussen .(redelijk vroeg in het najaar al) Maar wat betreft bloei is het één van de laatsten .......

Dan is er nog hoop Kris, ik begon me al een beetje zorgen te maken, want al een tijdje loof in de pottekes hier, maar voorlopig nog geen bloemknop te zien. Ik heb deze cultivar vorig jaar aangeschaft van kwekerij De Schüllhorn tijdens "Vol van de bol", toen stonden ze in bloei. Ze hebben zich flink vermeerderd het afgelopen seizoen.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Crocus 2014
« Reactie #512 Gepost op: 25 februari 2014, 22:53:22 »
'Blue Pearl' gekregen van een bollenkweker,benieuwd als ze opengaat.

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #513 Gepost op: 26 februari 2014, 17:40:05 »
Crocus x leonidii 'Nida' in bloei.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8465
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #514 Gepost op: 26 februari 2014, 18:04:37 »
Nog eens Crocus heuffelianus 'Dark Eyes' (foto1)
en Crocus heuffelianus 'Alba' (foto2,3)

Staan die heuffelianussen ook in je bollenbed, Danny? Dat zijn geen droogteminnaars....  ))4

Heel mooi, Danny, die donkere heuffelianus, dat is er ééntje die ik hier niet aan de praat krijg.

Frankie, hier heb ik er een ferm groepje van, wil je nog eens proberen? Gewoon in humusrijke grond in de schaduw.

Die heuffelianussen staan in de tuin Wim , misschien houden ze wel van wat meer schaduw ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8465
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #515 Gepost op: 26 februari 2014, 18:09:05 »
Crocus minimus  (from Col de Bavella) .
Merkwaardige Crocus ....het loof is hier altijd één van de eersten dat opkomt bij de crocussen .(redelijk vroeg in het najaar al) Maar wat betreft bloei is het één van de laatsten .......

Heel mooie krokus Kris , het loof is hier inderdaad ook heel vroeg , de bloemen zijn laat ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8465
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #516 Gepost op: 26 februari 2014, 18:13:34 »
Ook hier wat krokussen in bloei

Schitterende reeks Wim !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15922
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #517 Gepost op: 26 februari 2014, 18:17:32 »
'Blue Pearl' gekregen van een bollenkweker,benieuwd als ze opengaat.

De buitenkant is alleszins ook al mooi Bart  8)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8465
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #518 Gepost op: 26 februari 2014, 19:20:23 »
Wat betreft die  malyi: ik kan niet anders dan de naam geven zoals ik die van de kweker (in dit geval Nijssen) heb ontvangen. Janis Ruksans schrijft: "Although it is usually described as a species without stripes on the outside of the sepals, in some specimens I have observed a short and very fine purple middle line at the tip of the outer sepals. Thgis line is so indistinct that it does not invalidate the descriptions of C. malyi as an "unstriped species". " (einde citaat bladzijde 188-189 uit Crocuses a complet guide to the genus). Dus, tja....  wat moet ik dan als simpele tuinier????

Wim , ik heb ook zo'n kloon gehad van C.malyi . Ik had een 5 tal bollen ook bij Nijssen gekocht , ééntje was ook met een paarse streep op de buitenste bloemblaadjes . Heb deze gepost vorig jaar ( crocus 2013) . Maar helaas ben ik ze allemaal kwijtgespeeld .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2014
« Reactie #519 Gepost op: 26 februari 2014, 20:39:02 »
Wat betreft die  malyi: ik kan niet anders dan de naam geven zoals ik die van de kweker (in dit geval Nijssen) heb ontvangen. Janis Ruksans schrijft: "Although it is usually described as a species without stripes on the outside of the sepals, in some specimens I have observed a short and very fine purple middle line at the tip of the outer sepals. Thgis line is so indistinct that it does not invalidate the descriptions of C. malyi as an "unstriped species". " (einde citaat bladzijde 188-189 uit Crocuses a complet guide to the genus). Dus, tja....  wat moet ik dan als simpele tuinier????

Wim , ik heb ook zo'n kloon gehad van C.malyi . Ik had een 5 tal bollen ook bij Nijssen gekocht , ééntje was ook met een paarse streep op de buitenste bloemblaadjes . Heb deze gepost vorig jaar ( crocus 2013) . Maar helaas ben ik ze allemaal kwijtgespeeld .

Blijkbaar is het dus toch niet zo'n makkelijke crocus?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6792
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2014
« Reactie #520 Gepost op: 26 februari 2014, 21:45:28 »
'Blue Pearl' gekregen van een bollenkweker,benieuwd als ze opengaat.
Zeker een prachtige Krokus Bart.
Staat hier al enige tijd van de zon te genieten overdag.
Maar helaas moet ik werken en kan dit dan niet zien.
Maar afgelopen weekend stond hij er prachtig bij

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15922
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #521 Gepost op: 27 februari 2014, 19:01:22 »
Crocus minimus  (from Col de Bavella) .
Merkwaardige Crocus ....het loof is hier altijd één van de eersten dat opkomt bij de crocussen .(redelijk vroeg in het najaar al) Maar wat betreft bloei is het één van de laatsten .......

Eigenlijk vind ik hem ook al schitterend in de knop ........zulke donkere bijna zwarte bloemknoppen hebben wel iets vind ik ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8465
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #522 Gepost op: 27 februari 2014, 19:37:12 »
Wat betreft die  malyi: ik kan niet anders dan de naam geven zoals ik die van de kweker (in dit geval Nijssen) heb ontvangen. Janis Ruksans schrijft: "Although it is usually described as a species without stripes on the outside of the sepals, in some specimens I have observed a short and very fine purple middle line at the tip of the outer sepals. Thgis line is so indistinct that it does not invalidate the descriptions of C. malyi as an "unstriped species". " (einde citaat bladzijde 188-189 uit Crocuses a complet guide to the genus). Dus, tja....  wat moet ik dan als simpele tuinier????

Wim , ik heb ook zo'n kloon gehad van C.malyi . Ik had een 5 tal bollen ook bij Nijssen gekocht , ééntje was ook met een paarse streep op de buitenste bloemblaadjes . Heb deze gepost vorig jaar ( crocus 2013) . Maar helaas ben ik ze allemaal kwijtgespeeld .

Blijkbaar is het dus toch niet zo'n makkelijke crocus?

Ik dacht dat deze gewoon in de tuin kon Frankie ( vast onder een bladverliezende boom )maar hoort meer thuis in een bollenbed denk ik (een heel droge zomerrust)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8465
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #523 Gepost op: 27 februari 2014, 19:41:41 »
Crocus minimus  (from Col de Bavella) .
Merkwaardige Crocus ....het loof is hier altijd één van de eersten dat opkomt bij de crocussen .(redelijk vroeg in het najaar al) Maar wat betreft bloei is het één van de laatsten .......

Eigenlijk vind ik hem ook al schitterend in de knop ........zulke donkere bijna zwarte bloemknoppen hebben wel iets vind ik ...

Hier nog niet in bloei Kris , is inderdaad ook wel een van mijn favorieten ......
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #524 Gepost op: 27 februari 2014, 19:51:43 »
Prachtig Kris!
Moet ik me ook eens aanschaffen! Ik combinatie met galanthus zou dit echt wel mooi zijn  ;D ;D