Crocus 2014

Gestart door Danny Bonnez, 3 januari 2014, 16:28:28

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op  9 juni 2014, 17:07:18
Ik was vandaag op een rommelmarkt en zag daar deze loden glasraampjes voor weinig geld.
Voor de crocussen die ik buiten wil laten groeien, maar infeite enkel geschikt zijn voor onder glas te groeien omdat ze niet tegen water kunnen in de zomer, zal ik deze glasramen gebruiken. Is hetzelfde zoals Danny met golfplaatjes. Ik gebruik ook nog golfplaatjes maar wil deze in de toekomst allemaal vervangen door de meer esthetisch ogende glasraampjes.

Naast de glazen stolpen, is mijn serrebak en deze loden glasraampjes het derde proefproject om crocussen zo ideaal als mogelijk buiten te laten groeien.
Fingers crossed

Een goed idee Ruben , als de bollen maar droog staan . Met al die onweersbuien deze periode van het jaar is een dakje welgekomen ! 
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

De komkommertijd, zoals Kris het zo mooi verwoord. Tijd om hoekjes onder handen te nemen of in mijn geval nieuwe ruimte inpalmen om de bollen (veel crocus'jes) die onderweg zijn een mooi plaatsje te geven. ((12 ((12 ((12
De grond tegen de buxushaag is enorm droog(de buxushaag komt ongeveer 20cm naar voor en zorgt voor soort afdakje + neemt veel vocht op via wortels) en ik hoop er dan de moeilijkere droog minnende en warmtelievende types er te kunnen houden. Vb. korolkowii die ik moeilijk terug in bloei krijg, alatavicus ... .
De kant van het nieuwe stuk is het zuiden. Op die manier zorg ik ook voor beschutting tegen snijdende oostenwind en vrieswind in de winter.

Frankie Wulleman

Citaat van: Ruben Billiet op  1 juli 2014, 13:32:11
De komkommertijd, zoals Kris het zo mooi verwoord. Tijd om hoekjes onder handen te nemen of in mijn geval nieuwe ruimte inpalmen om de bollen (veel crocus'jes) die onderweg zijn een mooi plaatsje te geven. ((12 ((12 ((12
De grond tegen de buxushaag is enorm droog(de buxushaag komt ongeveer 20cm naar voor en zorgt voor soort afdakje + neemt veel vocht op via wortels) en ik hoop er dan de moeilijkere droog minnende en warmtelievende types er te kunnen houden. Vb. korolkowii die ik moeilijk terug in bloei krijg, alatavicus ... .
De kant van het nieuwe stuk is het zuiden. Op die manier zorg ik ook voor beschutting tegen snijdende oostenwind en vrieswind in de winter.

Ben toch wel benieuwd of je die soortjes permanent zal kunnen houden in de tuin, Ruben.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

Ben ook benieuwd, Ruben...het is al zeker een heel interessant experiment.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op  1 juli 2014, 13:32:11

Ik ben ook benieuwd Ruben , in ieder geval heb je heel goeie grond voor bollen , zelfs de moeilijkere soortjes zullen waarschijnlijk ook overleven . Bij de buxushaag is het kurkdroog , ideaal om bollen te laten overzomeren .
Toch zijn sommige zomers erg nat , enkele onweersbuien met tientallen liter hemelwater kunnen veel kwaad doen en sommige soortjes hun droge rust verstoren . De tijd zal moeten uitwijzen in hoeverre dit zal lukken voor de moeilijkere soortjes ........ in ieder geval een heel mooi experiment waar we veel uit kunnen leren !!!  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

[.
Ik heb gisteren (toevallig) een leuk alternatief tegengekomen. stolpen in plastic voor slecht 3 euro het stuk! x 20 komt dit stukken goedkoper uit.

Als het erg zou vriezen wil ik deze stolpen gebruiken opgevuld met gedroogd mos (die ik heb uit het geverticuteerde gras) om de crocussen te beschermen. Ik wil zo het effect van sneeuw nabootsen en rechtstreeks opvallende vorst

Mag ik vragen Ruben, waar die stolpen verkocht worden ? En hoe groot ( breed) ze zijn?

Danny Bonnez

Al jaren probeer ik allerhanden bollen in de tuin te houden (zonder uit te halen in de zomer ) . Ik heb van nature heel zware kleigrond . Door telkens een mengsel te maken met veel zand en split kan ik behoorlijk vrij veel bollen in de tuin houden . Maar telkens is dat van korte duur , 2 a 3 jaar later is mijn zanderige mengsel doorgespoeld , waardoor de klei weer de bovenhand neemt . Met gevolg dat de bollen niet meer bloeien en zelfs rotten . Ik heb een nieuw bollenbedje aangelegd voor deze bollen . Zo'n 30 cm diep gegraven ,met worteldoek erin , een zeer zanderig mengsel erop , een heuveltje gemaakt , allerhande kleine bollen erin (vooral crocussen ) afstrooien en klaar is kees . Rondom het bed staan hemerocallissen die veel water opzuigen . Op deze manier probeer ik een duurzame oplossing te hebben voor gemakkelijke bollen die naar mijn mening in de tuin moeten kunnen blijven .
Dit bedje is rond gebouwd en heeft een diameter van 1m30 , is ongeveer een 10 tal cm opgehoogd . Een 40 tal soortjes staan daar uitgeplant , vooral crocussen . Ik ben benieuwd wat het zal worden ....... en hopelijk spoelt het zand niet door de worteldoek .
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Danny Bonnez op  2 juli 2014, 18:48:15
Al jaren probeer ik allerhanden bollen in de tuin te houden (zonder uit te halen in de zomer ) . Ik heb van nature heel zware kleigrond . Door telkens een mengsel te maken met veel zand en split kan ik behoorlijk vrij veel bollen in de tuin houden . Maar telkens is dat van korte duur , 2 a 3 jaar later is mijn zanderige mengsel doorgespoeld , waardoor de klei weer de bovenhand neemt . Met gevolg dat de bollen niet meer bloeien en zelfs rotten . Ik heb een nieuw bollenbedje aangelegd voor deze bollen . Zo'n 30 cm diep gegraven ,met worteldoek erin , een zeer zanderig mengsel erop , een heuveltje gemaakt , allerhande kleine bollen erin (vooral crocussen ) afstrooien en klaar is kees . Rondom het bed staan hemerocallissen die veel water opzuigen . Op deze manier probeer ik een duurzame oplossing te hebben voor gemakkelijke bollen die naar mijn mening in de tuin moeten kunnen blijven .
Dit bedje is rond gebouwd en heeft een diameter van 1m30 , is ongeveer een 10 tal cm opgehoogd . Een 40 tal soortjes staan daar uitgeplant , vooral crocussen . Ik ben benieuwd wat het zal worden ....... en hopelijk spoelt het zand niet door de worteldoek .

Heel interessant om te zien, ben ook wel benieuwd hoe het zal aflopen....
Wim Boens

Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  2 juli 2014, 18:48:15

Tja, die vette poldergrond, dat is me wat, langs de ene kant is het toch wel goeie grond als ik zie wat er allemaal in uw tuin kan gedijen, langs de andere kant is het voor bollen niet altijd je van het.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

@ Lily- Anne: ik heb die plastic stolpen gekocht bij floralux in Dadizele. Nadeel is wel dat er geen ventilatiegat in is bovenaan. Dus ik moet wel nog uittesten of dit het gewenste effect zal geven.

@Danny: Heel boeiend project Danny! En wederom erg mooi en natuurlijk afgewerkt! Welk zand heb je gebruikt? Ik merk met de daglelies (tot zelfs dicht(lees tegen) bij de crocussen en tulpen) dat de bollen erg droog zijn. Zo had ik een crocus paschei in de serrebak (erg warm en kurkdroog) en een crocus paschei (beiden gebloeid afgelopen voorjaar en dezelfde behadeling gehad qua voeding) en deze in volle grond stond veel beter - dit door natuurlijke drainage door daglelies. Dus ik geloof dat als we zo'n ideaal mogelijke omgeving scheppen er veel mogelijk is met de bollen. Een ander voordeel is dat je nog meer kan genieten van de invloed van de zee op erg koude winterdagen.
Wederom heel wat boeiend materiaal die voor opvolging vraagt komende winter en voorjaar.  ((12 ((12 ((12

Peter Rijntjes

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 juli 2014, 20:27:23

Tja, die vette poldergrond, dat is me wat, langs de ene kant is het toch wel goeie grond als ik zie wat er allemaal in uw tuin kan gedijen, langs de andere kant is het voor bollen niet altijd je van het.

De combinatie van verhoogde bedden met goede wateropslorpers lijkt me een goed idee om een duurzame oplossing te hebben om vele bollen te kunnen houden in de tuin , Frankie . Met een mengsel klei-zand-split hebben ze het wel naar hun zin op voorwaarde dat de grond zeer doorlatend is en heel vlug weer uitdroogt in de zomer . We leren altijd bij en hopen op goeie resultaten in de toekomst ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op  2 juli 2014, 21:29:42
@Danny: Heel boeiend project Danny! En wederom erg mooi en natuurlijk afgewerkt! Welk zand heb je gebruikt? Ik merk met de daglelies (tot zelfs dicht(lees tegen) bij de crocussen en tulpen) dat de bollen erg droog zijn. Zo had ik een crocus paschei in de serrebak (erg warm en kurkdroog) en een crocus paschei (beiden gebloeid afgelopen voorjaar en dezelfde behadeling gehad qua voeding) en deze in volle grond stond veel beter - dit door natuurlijke drainage door daglelies. Dus ik geloof dat als we zo'n ideaal mogelijke omgeving scheppen er veel mogelijk is met de bollen. Een ander voordeel is dat je nog meer kan genieten van de invloed van de zee op erg koude winterdagen.
Wederom heel wat boeiend materiaal die voor opvolging vraagt komende winter en voorjaar.  ((12 ((12 ((12

Het zand dat ik gebruik is gewoon grof rivierzand Ruben . Ik denk ook wel dat de resultaten in uw tuin vrij goed zullen meevallen en dat er veel mogelijk is . Ik ben ook een grote voorstander van alles in volle grond ! Het volgende bollenseizoen wordt erg boeiend ........
Ieper , West-Vlaanderen

Lina Hesseling

Onlangs heb ik van een tuinvriend een aantal bolletjes gekregen.
Crocus korolkowii
Crocus korolkowii alba
Crocus vernus ssp vernus
Crocus olivieri ssp balansae
Tecophilaea

Erg lief natuurlijk, maar ik heb geen ervaring hiermee. Heb net al gelezen, dat korolkowii super droog en zonnig moet. Geldt dit ook voor de anderen? Graag jullie advies.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Wim Boens

Citaat van: Lina Hesseling op  3 juli 2014, 20:32:54
Onlangs heb ik van een tuinvriend een aantal bolletjes gekregen.
Crocus korolkowii
Crocus korolkowii alba
Crocus vernus ssp vernus
Crocus olivieri ssp balansae
Tecophilaea

Erg lief natuurlijk, maar ik heb geen ervaring hiermee. Heb net al gelezen, dat korolkowii super droog en zonnig moet. Geldt dit ook voor de anderen? Graag jullie advies.

Lina.

Lina,

de enige die het zeker goed zal doen zonder bescherming buiten in de tuin is C. vernus subsp. vernus...de andere hebben zeker een droge(re) zomerrust nodig. Zoals je waarschijnlijk al weet zijn er enkele forumnisten aan het experimenteren met die Crocussen in de tuin maar ook daar zorgen ze voor een zo droog mogelijke zomer, de enige manier om ze zeker te doen overleven en bloeien is ze in een pot te houden en ze 's zomers droog en 's winters vochtig en boven 0°C (mag wel eens een graadje vriezen maar enkele dagen een vervroren potkluit kan even goed tot een "moesbol" leiden) te houden.
Wim Boens