Crocus 2014

Gestart door Danny Bonnez, 3 januari 2014, 16:28:28

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Mooie crocussen worden hier getoond ........ ((12 ((12 ((12

Hier staat momenteel Crocus mathewii volop in bloei , het is niet de mooiste vorm maar mag er best wel zijn .
Staat hier voor het tweede jaar in de volle grond , wel met een dakje gedurende de zomer . Vorig jaar had ik uit één bol twee neuzen , zo ziet het er nu uit ......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Dat is een echt succes te noemen, Danny, erg mooi resultaat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 oktober 2014, 22:50:50

((4  Frankie  , daarmee wil ik aantonen dat deze dure vogel echt niet zo moeilijk is ....... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  3 oktober 2014, 22:54:39

((4  Frankie  , daarmee wil ik aantonen dat deze dure vogel echt niet zo moeilijk is ....... ;)

Ik mag het hopen, Danny, heb hem nu ook in de verzameling.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim van Kruijsbergen op  3 oktober 2014, 20:51:17
Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen. Ik ben niet altijd met het forum bezig; vele andere dingen vragen mijn aandacht. Ik hoop dat jullie dat niet al te erg vinden.... Toch nog wat foto's van enkele herfstbloeiende crocussen.

Dat is te begrijpen Wim  , maar toch vinden we het erg ....want jouw bijdrages mogen er altijd zijn !  ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

Duur zeker, maar heel mooi.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  3 oktober 2014, 22:45:21
Hier staat momenteel Crocus mathewii volop in bloei , het is niet de mooiste vorm maar mag er best wel zijn .
Staat hier voor het tweede jaar in de volle grond , wel met een dakje gedurende de zomer . Vorig jaar had ik uit één bol twee neuzen , zo ziet het er nu uit ......

Aardig bosje al Danny. Heel mooi om ze zo te zien !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  3 oktober 2014, 23:03:47
Duur zeker, maar heel mooi.

De prijzen zijn al aardig gedaald en straks gaan ze nog dalen.......want hoe meer liefhebbers ze kweken hoe meer er in omloop komen. Trouwens is het interessant om trachten zaden te bekomen , dan komt er nog meer in omloop. 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 oktober 2014, 20:22:43
Een aantal "zaaisels" van de Crocus group vertonen dit jaar een eerste bloem !
Crocus serotinus clusii - gezaaid oktober 2011

Dankbaar om te doen Luc en mooi om zien die resultaten. Ik heb er weldra ook een paar uit zaad om te tonen........

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  3 oktober 2014, 22:22:23
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 oktober 2014, 20:22:43
Een aantal "zaaisels" van de Crocus group vertonen dit jaar een eerste bloem !

Crocus serotinus clusii - gezaaid oktober 2011

Ik weet nu, dat je Crocus hebt gezaaid Luc, Hoe is dat zaaien verlopen? Is het anders dan het zaaien van rotsplanten?

In het bulblog van Ian Young vind je tonnen informatie over het zaaien van Crocus, Gerrit.
Het zaaien is vrij éénduidig.  Een goed doorlatend mengsel en zaaien op zo'n 3-4 cm diepte, op die manier schijn je een jaar in te winnen tussen zaaien en eerste bloei.  Zaaien gebeurt best ongeveer deze tijd van het jaar, waarna zoals bij rotsplanten de afgestrooide zaaipotten blootgesteld worden aan weer en wind. Best toch beschermen tegen allerhevigste regens.  Na de kieming dan wel vrijwaren van zware vorst.
Wel heb ik ervaren dat je met een flinke uitval moet rekenen in de eerste twee jaren.  Als je van sommige soorten 20 zaailingen hebt die opkomen dan is dat na een tweetal jaar vaak gereduceerd tot 4 of 5 overblijvers.  Vanaf dan lijken ze beter stand te houden.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Zaaien geeft de meeste bevrediging als het je lukt een plant tot bloei op te kweken.
Wat je schrijft is dat het een beetje lijkt op Arisaema. Duidelijk is wel, dat je geduld moet hebben en plek om de kisten met zaaisels een plek te geven. Daarbij komt een voortdurende zorg: staan ze niet teveel in de zon, vergeet ik geen water te geven, herpotten in een nieuw mengsel. Slakken, vogels en wat dies meer zij. Maar dan heb je ook wat, de sterksten blijven over.
Merci over de uitleg, ik moet er nog over denken, nog een jaar de tijd.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 oktober 2014, 22:58:06

Ik mag het hopen, Danny, heb hem nu ook in de verzameling.

Leuk te horen , het zal waarschijnlijk wel ook een mooiere vorm zijn dan de mijne . Komt waarschijnlijk ook van een goede kweker . (de mijne komt van Potterton )
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 oktober 2014, 23:04:21

Aardig bosje al Danny. Heel mooi om ze zo te zien !

Ik mag niet klagen Kris , dit alles komt uit amper 2 heel grote knollen (de grootte van een euromunt )
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Mooie crocussen worden hier getoond ........ ((12 ((12 ((12

Elke mathewii is de moeite waard, Danny !  Ze doen het alleszins opperbest in het habitat dat je hen verschaft.
Nu nog hopen dat ze eventuele "harde" winters ook overleven !  --7
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Nog wat Crocussen:

Crocus longiflorus (gezaaid in 2010)
Crocus serotinus subsp. salzmannii (gezaaid in 2009)
en nog 2 x Crocus thomasii ter goedmaking van de foto van gisteren die er niet zo goed uitzag!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270