Klimaatsverandering

Gestart door Frankie Wulleman, 24 augustus 2010, 21:19:44

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 juli 2026, 11:33:56Ok , benieuwd hoe de temperatuur zou zijn achteraan in de tuin bij het tufsteen gedeelte ...Wat ik altijd omschrijf als het heetste plekje in de tuin . Maar is dit wel zo ? Beide , zowel de crevice als de tufsteen tuin , zijn eigenlijk hetzelfde gepositioneerd tov de zon. Ze liggen slechts circa 8m uit mekaar maar doordat de crevice kort bij het huis ligt krijgt deze wat later de zon dan het tufsteen gedeelte . En mijn gevoel was juist . De thermometer geeft daar 51,4 graden aan ...Toch bijna 3 graden verschil op nauwelijks 8 m ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 juli 2026, 11:41:44Die zelfde tufsteen tuin heeft een voor en achterkant met een hoogte van maximum een halve meter middenin (geschat ) Dus de 51,4 zijn gemeten aan de voorkant . Maar wat met de achterkant ? Daar de thermometer gezet op ongeveer 2 meter afstand op een lager punt. Thermometer nog steeds in de volle zon maar de zon strijkt hier anders op neer vanwege de positionering van de rotsen en het kleine hoogteverschil . De thermometer geeft zowaar 40,7 aan ....Liefst een verschil van circa 10 graden in 1 tuingedeelte van enkele vierkante meter groot...Ik ben altijd al een "believer" geweest van het microklimaat in een rotstuin en ik moet zeggen dat deze data mijn geloof nog versterken ...
Citaat van: Danny Bonnez op 30 juli 2026, 21:06:55Een interessante bijdrage Kris , de verschillen zijn groter dan ik dacht ...... ((14
Het is een oefening die ik eigelijk iedereen kan  aanraden Danny , om je tuin nog beter te kunnen doorgronden..Beroepshalve is er mij vroeger altijd volgende principe met de paplepel ingegeven :  "meten is weten ". Ik had ook toch niet gedacht dat er zulke grote verschillen waren op zulke korte afstand  ))4 Het geeft nog meer inzichten in de manier van aanplanten en het kiezen van de juiste spots voor bepaalde planten. Al zou je dat dan ook zeker in de winter een keer moeten doen.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 juli 2026, 12:09:42Ik heb altijd al veel slakken gehad in de tuin, maar op één plaats is het wel heel erg gesteld, en dat is achter mijn tuinhuis. Daar is een ruimte die ook nog eens begrensd wordt door een haag en een muur. Het is daar meestal windstil en de zon kan er ook niet zo intens schijnen. Net daar heb ik plaats om wat planten te stockeren, maar dat mogen dat zeker en vast geen slakgevoelige planten zijn. Ook uitlopend, zacht loof wordt steevast opgevreten op die plaats, waar ik dat elders veel minder heb. Van een microklimaat gesproken.
Aan de zijkant van mijn huis ligt de oprit, een plaats die de hele dag in de zon ligt en waar bovendien steevast de wind waait. Het is de enige plaats in mijn tuin waar ik erg slakgevoelige planten kan zetten.
Van slakken gesproken Frankie , ik heb deze week nog slakkenvraat gevonden op een Draba ...jawel met deze droogte ...Ze kruipen overdag goed weg onder allerlei potjes en plaatsjes die je toch vochtig moet houden om dan tijdens de nacht toch toe te slaan. Waarschijnlijk net nadat ik in de late avondlijke uren alles nog een keer gesproeid heb ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Mark Stolk op 30 juli 2026, 23:10:48Heel interessante observaties! Waarschijnlijk is de vochtigheid in de grond van groot belang om de plant te koelen. Meting van de bodemtemperatuur zou ook interessant zijn. Wellicht heeft iemand een (oude) vleesthermometer?
Bedankt Mark ! Ik ben altijd content als ik zaken kan delen waar mensen iets aan hebben. Wat je daar aanhaalt is ook een heel goede . ((14  ((14  Want waarschijnlijk even belangrijk of misschien zelfs nog belangrijke kan inderdaad de bodemtemperatuur zijn. Moet ik eens over nadenken . 

Kris De Raeymaeker

"Ieder voordeel heeft zijn nadeel" ...Bij een heel natte winter of in een modale zomer met gewoon veel zon groeiden de rozetjes die het kortste  tegen de tufsteen staan het beste en was er eerder uitval van de steen weg. Maar bij extreme hitte zoals nu zal de tufsteen te veel warmtestraling hebben afgegeven vermoed ik en zijn de stukjes tegen de steen gewoon kapot ...

Herman Mylemans

Ja Kris, volgend jaar zullen we de eindafrekening zien van wat er nog terug in leven komt! Vorige nacht toch een beetje regen gehad, niet genoeg maar het is toch een goed begin. Hopelijk komt er nog meer! De uren van gieten per week beginnen toch op te lopen
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op  4 augustus 2026, 11:32:11Ja Kris, volgend jaar zullen we de eindafrekening zien van wat er nog terug in leven komt! Vorige nacht toch een beetje regen gehad, niet genoeg maar het is toch een goed begin. Hopelijk komt er nog meer! De uren van gieten per week beginnen toch op te lopen

En de rekening van het water ook vrees ik ....kan alleen voor de voortuin gebruik maken van grondwater dat na de winter altijd wat in de kruipkelder staat . Maar achteraan is het meestal met het leidingwater ... :(

Frankie Wulleman

Met de huidige gang van zaken en talrijke hittegolven tot gevolg is het noodzakelijk om bepaalde delen van de rotstuin af te dekken met schaduwdoek, vooral waar veel saxifraga's bij elkaar staan. Ook lege plantenbakken die ik nu heb door het wegvallen van tal van jonge planten kunnen nu voor dat doel aangewend worden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Hopelijk zijn de hitte golven nu voorbij en krijgen we terug Belgisch weer. Nu en dan wat regen zal zalig zijn voor de natuur. De droogte zit diep! De planten zullen waarschijnlijk ook duurder worden!

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op 15 augustus 2026, 09:40:25Hopelijk zijn de hitte golven nu voorbij en krijgen we terug Belgisch weer. Nu en dan wat regen zal zalig zijn voor de natuur. De droogte zit diep! De planten zullen waarschijnlijk ook duurder worden!

Het wordt dramatisch, Herman, om niet te zeggen rampzalig. Hier in West-Vlaanderen hebben we twee keer niks gehad en er zit ook voor volgende week niet veel aan te komen. Ondertussen beginnen de verliezen verder en verder op te lopen. Alles lijkt te sneuvelen. Ook planten waarvan ik het niet gedacht had, krijgen het nu moeilijk. Planten als Erinacea anthyllis, Acantholimon trojanum, ... droogtekampioenen tot en met... worden stilaan bruin. Je kan natuurlijk niet elke dag de hele tuin besproeien. Nooit eerder heb ik het zo erg geweten... . Als dit echt de trend wordt, dan mogen we deze hobby definitief begraven. Deze problemen van deze omvang kan je als hobbyist niet meer de baas.

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op 15 augustus 2026, 18:48:52
Citaat van: Herman Mylemans op 15 augustus 2026, 09:40:25Hopelijk zijn de hitte golven nu voorbij en krijgen we terug Belgisch weer. Nu en dan wat regen zal zalig zijn voor de natuur. De droogte zit diep! De planten zullen waarschijnlijk ook duurder worden!

Het wordt dramatisch, Herman, om niet te zeggen rampzalig. Hier in West-Vlaanderen hebben we twee keer niks gehad en er zit ook voor volgende week niet veel aan te komen. Ondertussen beginnen de verliezen verder en verder op te lopen. Alles lijkt te sneuvelen. Ook planten waarvan ik het niet gedacht had, krijgen het nu moeilijk. Planten als Erinacea anthyllis, Acantholimon trojanum, ... droogtekampioenen tot en met... worden stilaan bruin. Je kan natuurlijk niet elke dag de hele tuin besproeien. Nooit eerder heb ik het zo erg geweten... . Als dit echt de trend wordt, dan mogen we deze hobby definitief begraven. Deze problemen van deze omvang kan je als hobbyist niet meer de baas.
Frankie, gisteren zijn hier een paar druppels gevallen. Het zal dagen moeten regenen om de grond wat vochtig te krijgen. De voorspellingen zien er niet goed uit, weinig regen, maar minder heet.

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op 16 augustus 2026, 08:55:40
Citaat van: Frankie Wulleman op 15 augustus 2026, 18:48:52

Frankie, gisteren zijn hier een paar druppels gevallen. Het zal dagen moeten regenen om de grond wat vochtig te krijgen. De voorspellingen zien er niet goed uit, weinig regen, maar minder heet.

Het kan nog een hele poos duren vooraleer we regen van betekenis zullen krijgen, Herman. Minder heet voorlopig, dat misschien, maar wel geen grote hoeveelheden regen. Men spreekt van plaatselijk wat buien... . Dat is zo goed als niks. Ik denk dat het zal wachten zijn tot diep in november... Dan krijgen we het misschien met bakken...?

Frankie Wulleman

Deze ligstoel wordt niet al te veel gebruikt waarvoor hij eigenlijk moet dienen, dus gebruik ik hem als schaduwnet.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 16 augustus 2026, 21:23:08Deze ligstoel wordt niet al te veel gebruikt waarvoor hij eigenlijk moet dienen, dus gebruik ik hem als schaduwnet.

-2(  -2(  -2(  --11  --11

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 15 augustus 2026, 18:48:52Het wordt dramatisch, Herman, om niet te zeggen rampzalig. Hier in West-Vlaanderen hebben we twee keer niks gehad en er zit ook voor volgende week niet veel aan te komen. Ondertussen beginnen de verliezen verder en verder op te lopen. Alles lijkt te sneuvelen. Ook planten waarvan ik het niet gedacht had, krijgen het nu moeilijk. Planten als Erinacea anthyllis, Acantholimon trojanum, ... droogtekampioenen tot en met... worden stilaan bruin. Je kan natuurlijk niet elke dag de hele tuin besproeien. Nooit eerder heb ik het zo erg geweten... . Als dit echt de trend wordt, dan mogen we deze hobby definitief begraven. Deze problemen van deze omvang kan je als hobbyist niet meer de baas.
Dat het niet simpel is dat klopt Frankie ...dat het lastig is ook ...Maar opgeven , never !!! Waarom ook ? Er zijn zoveel planten hier in de tuin die het nooit eerder beter deden dan dit jaar . Een uitdaging is het zeker en die is nog niet voorbij. Ik denk dat we allemaal dezelfde problemen hebben maar dat mag niet leiden tot pessimisme en doemdenken.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 augustus 2026, 12:23:46
Citaat van: Frankie Wulleman op 15 augustus 2026, 18:48:52Het wordt dramatisch, Herman, om niet te zeggen rampzalig. Hier in West-Vlaanderen hebben we twee keer niks gehad en er zit ook voor volgende week niet veel aan te komen. Ondertussen beginnen de verliezen verder en verder op te lopen. Alles lijkt te sneuvelen. Ook planten waarvan ik het niet gedacht had, krijgen het nu moeilijk. Planten als Erinacea anthyllis, Acantholimon trojanum, ... droogtekampioenen tot en met... worden stilaan bruin. Je kan natuurlijk niet elke dag de hele tuin besproeien. Nooit eerder heb ik het zo erg geweten... . Als dit echt de trend wordt, dan mogen we deze hobby definitief begraven. Deze problemen van deze omvang kan je als hobbyist niet meer de baas.
Dat het niet simpel is dat klopt Frankie ...dat het lastig is ook ...Maar opgeven , never !!! Waarom ook ? Er zijn zoveel planten hier in de tuin die het nooit eerder beter deden dan dit jaar . Een uitdaging is het zeker en die is nog niet voorbij. Ik denk dat we allemaal dezelfde problemen hebben maar dat mag niet leiden tot pessimisme en doemdenken.

We moeten realistisch zijn, Kris. Het is inderdaad zo, dat andere planten nieuwe kansen krijgen, alleen moet je die planten wel zien te ontdekken en vinden.
Ik heb reeds heel wat planten in de tuin die het wel aankunnen, maar toch merk je dat het dit jaar wel echt 'next level' is. En het is bijlange nog niet afgelopen. Er wordt nu tijdelijk wat koeler weer voorspeld en enkele buien, maar naar het einde van de maand zou het droge en warme weer zich hervatten...als ik de voorspellingen mag geloven tenminste. Het wordt lastig!