Auteur Topic: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin  (gelezen 71572 keer)

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #90 Gepost op: 22 maart 2016, 19:42:24 »
En ook de dagelijkse plensbui helpt niet mee, zoals later zal blijken. Maar ja toch liever zacht en nat dan koud en droog, want dan kan er ook niet gemetst worden.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #91 Gepost op: 22 maart 2016, 19:51:13 »
De stenen voor de steunmuur zijn volle betonblokken van ongeveer 29 cm breed, 14 cm dik en 19 cm hoog. Lekker zwaar en slechts per 63 stuks te vervoeren in mijn remorqueske. Ik heb denk ik zeker 3 extra remorquen heb moeten gaan halen. Maar ja, dit kan perfect tijdens het drogen van de beton. Een hele week is toch zeker nodig 's winters, en dan nog.

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #92 Gepost op: 22 maart 2016, 19:59:29 »
De betonstenen aan de voorkant zijn een overschotje van een partij die ik jaren geleden gevonden heb . Het grote voordeel van deze is dat ze erg breed en diep zijn, rond kunnen gezet worden en bruut afgewerkt zijn aan de voorkant wat toch iets natuurlijker oogt. De rechte betonstenen zullen op termijn toch niet meer zichtbaar zijn, dus dat uitzicht stoort niet.
Omdat het stukje terrein dat altijd vrij nat was en het hemelwater vakkundig afvoerde naar de riool bij de buurman nu bebouwd wordt  kan het water niet meer weg. Een vijvertje is geboren. Echter heel handig is dit niet tijdens de werken. Het voordeel is dat ik straks waarschijnlijk geen vijverfolie op de grond zal moeten leggen om water bij te houden.

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #93 Gepost op: 22 maart 2016, 22:51:40 »
Je pakt de zaken wel stevig aan ! Je maakt ons nieuwsgierig naar het resultaat Filip !

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #94 Gepost op: 23 maart 2016, 18:31:17 »
Dan is het nu tijd om te verduidelijken wat de bedoeling is. Om het meest speciale onderdeel van het project te kunnen bouwen is een tijdelijke mal nodig. Die heb ik gemaakt uit betontriplex platen en op maat gesneden paletten plankjes.

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #95 Gepost op: 23 maart 2016, 18:36:44 »
De mal is een halve cirkel met een straal van 2 m . Een volledige mal was ook doenbaar maar was duurder vanwege het gebruikte materiaal, vandaar de keuze om de mal in 2 stukken te maken. De bedoeling is een Japanse maanbrug te bouwen, als doorgang naar de rest van de tuin.

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #96 Gepost op: 23 maart 2016, 18:42:30 »
Zelfs een halve mal is al niet meer echt draagbaar, vandaar de balkjes aan de zijkant die moeten dienen als handgreep bij het verplaatsen. De dikte is 40 cm omdat een solide basis nodig is om de stenen op te kunnen stapelen. En zodat de mal op zichzelf zou kunnen staan. Dus alvorens de basis van de maanbrug te kunnen leggen moet de mal al in positie gebracht worden.

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #97 Gepost op: 23 maart 2016, 18:52:02 »
En dan kan het puzzelen beginnen. Om het nog wat moeilijker, maar mooier, te maken wordt de maanbrug opgebouwd uit platte natuurstenen met een onregelmatige vorm en dikte. Ook deze stenen ben ik al jaren gestaag aan het bijeen verzamelen, met 1 aanhangertje per keer. Steeds bij particulieren, soms gratis, soms betalend maar nooit veel. Je moet geduld en soms geluk hebben. De bedoeling is de stenen droog te stapelen, maar dit is slechts ten dele gelukt. Vooral de basis moest stevig genoeg zijn en waterpas opgebouwd worden, wat met mijn stenen zonder mortel nagenoeg onmogelijk zou geworden zijn. Aan de linkerkant van de doorgang is de steenkolom zodanig geplaatst dat er nergens een stuk steen te ver uitsteekt omdat de doorgang naar de grote rotstuin via een trap al aanwezig was en niet mocht gebarricadeerd worden. Aan de rechterkant had ik wat meer speelruimte.

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #98 Gepost op: 23 maart 2016, 19:08:29 »
Op de eerste foto is de stapelmuur aan de rechterkant te zien die tevens de zijwand moet worden van de achter de maanbrug  nog op te trekken rotswand. Per dag kon ik slechts enkele lagen stenen stapelen of metsen omdat het gewicht op de onderliggende lagen zo hoog werd dat de metselspecie er vlotjes tussenuit liep als ik niet oppaste. Enkel bij droogstapeling van de stenen kun je sneller werken, maar het probleem was dat ik te weinig kleine steentjes en gruis had om de spleten op  te vullen. Maar zo kon de manier van werken doordacht uitgevoerd worden. Zelfs het internet werd geraadpleegd voor het opbouwen van droog gestapelde muren.

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #99 Gepost op: 23 maart 2016, 19:19:48 »
Ondertussen kon de betonmuur hoger opgetrokken worden, echter ook met slechts 2 lagen per dag omdat ik de muur schuin opgebouwd heb. Dus elke volgende laag stenen werden 1 tot 2 cm naar binnen toe geplaatst. Zodoende hangt de muur dus naar binnen toe over , met als gevolg dat er steeds met zand een tegendruk moest voorzien worden. Her voordeel was dat ik geen stelling nodig gehad heb om de nieuwe laag stenen te plaatsen. De bedoeling is dat de muur meer tegendruk kon geven tegen de rotswand en ik de buurman zodoende kon garanderen dat de muur niet op zijn erf terecht zou komen. Beter een beetje zekerheid voorzien nietwaar, vooral omdat ik geen gediplomeerde metser ben waardoor de stenen soms al eens wat schever stonden dan de bedoeling was. Ondertussen zijn beide zijden van de maanbrug op gelijke hoogte gekomen wat noodzakelijk is voor het verdere verloop, en moest de lokale begroeiing van varens gevrijwaard worden. Er werd rond een tongvaren en een steenbreekvaren gemetst. Per slot van rekening stonden zij er eerst. De occasionele kwak cement die ze op hun kop kregen werd telkens vakkundig verwijderd met de nodige krachttermen.

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #100 Gepost op: 23 maart 2016, 19:22:25 »
Nog even een vooraanzicht van de stapelmuur

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #101 Gepost op: 23 maart 2016, 19:32:47 »
Stelselmatig wordt er goede tuingrond aangevoerd die redelijk vochthoudend is, in tegenstelling tot wat altijd voorzien wordt, namelijk een goede drainage. De redenering hierachter is dat de stenen wand die toch vrij hoog moet worden anders te veel zou uitdrogen. De toekomst zal uitwijzen of dit een uitschuiver was. Vooral de zuidelijke ligging van de wand zal er voor zorgen dat dit een warmtevanger van formaat zal worden tijden de zomermaanden. Sowieso zal de bovenste laag van 10 cm wel gedraineerder gemaakt worden met grof rijnzand. De laatste foto geeft ook een zicht op het begin van de achterste zijwand die noordwestelijk georiƫnteerd is en beter geschikt zal zijn voor de schaduwminners. Echter dit wordt ook iets speciaal, namelijk een verticale crevice . Ook dit zal moeten blijken of het een goed plan was. Dit houdt de hobby spannend, niet ?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #102 Gepost op: 23 maart 2016, 22:33:21 »
Vol bewondering bekijk ik uw werkzaamheden, Filip, wat een energie en doorzettingsvermogen komt daar bij kijken om uw droomtuin werkelijkheid te laten worden. Een goede zaak dat je dit allemaal zelf doet. Een vakman dit laten doen zou u wellicht een fortuin kosten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #103 Gepost op: 24 maart 2016, 08:46:10 »
 )--1 )--1 Amaai Filip, dat zijn geen halve werken, zo te zien. 

In elk geval hoed af voor zoveel energie en inventiviteit ((13

Benieuwd naar het vervolg !  ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #104 Gepost op: 24 maart 2016, 10:59:45 »
Grootse werken Filip! Wij kijken uit naar het resultaat! ((14
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be