Auteur Topic: Bloei maart - april 2014  (gelezen 118718 keer)

Hugo Van Woensel

• Volwaardig poster
Re: Bloei maart - april 2014
« Reactie #240 Gepost op: 5 april 2014, 23:50:50 »
vervolg

Hugo Van Woensel

• Volwaardig poster
« Reactie #241 Gepost op: 5 april 2014, 23:57:09 »
nog een paar

Hugo Van Woensel

• Volwaardig poster
« Reactie #242 Gepost op: 6 april 2014, 00:04:16 »
Bij de derde foto ben ik vergeten naar het naamplaatje te kijken zal iets voor morgen zijn!
Al de plantjes zijn pas verledenjaar allemaal aangeschaft en buiten geplant, sommige hebben afgedekt geweest!
er bloemt momenteel nog wel meer maar die ga ik bij hun naamgenoten posten!
« Laatst bewerkt op: 6 april 2014, 00:12:53 door Hugo Van Woensel »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
« Reactie #243 Gepost op: 6 april 2014, 00:17:04 »
Johan prachtige rotsplant die Viola labradorica.
Als je er teveel hebt ))2 ik heb nog wat ruimte over ((12

Je mag er hier gerust een stuk of 5000 komen uitspitten, Bert, geen probleem.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #244 Gepost op: 6 april 2014, 00:19:37 »
Bij de derde foto ben ik vergeten naar het naamplaatje te kijken zal iets voor morgen zijn!
Al de plantjes zijn pas verledenjaar allemaal aangeschaft en buiten geplant, sommige hebben afgedekt geweest!

Mooie reeks, Hugo, die Zaludingens lijkt me wel een aardige plant, ken ik niet... .

Hugo Van Woensel

• Volwaardig poster
« Reactie #245 Gepost op: 6 april 2014, 00:42:25 »

Mooie reeks, Hugo, die Zaludingens lijkt me wel een aardige plant, ken ik niet... .

Ik heb hem verledenjaar op de NRV ruil/verkoopdag in Utrecht! Hij heeft heel de winter afgedekt gestaan.
Het lijkt mij dat de bloemen tegen de avond pas opengaan! veel meer kan ik momenteel ook nog niet zeggen Frankie.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #246 Gepost op: 6 april 2014, 09:43:19 »
Eindelijk wat meer tijd, hier een kleine revue van mijn vorig jaar geplante rotsplantjes, het is eigenlijk ook mijn eerste rotsplantenjaar!

Een eerste jaar dat best ambitieus is gestart Hugo, er zitten daar best een paar "moeilijke jongens" tussen !  Zo te zien echter met positief resultaat !   

Ik heb hem verledenjaar op de NRV ruil/verkoopdag in Utrecht! Hij heeft heel de winter afgedekt gestaan.
Het lijkt mij dat de bloemen tegen de avond pas opengaan! veel meer kan ik momenteel ook nog niet zeggen Frankie.

Ik vrees dat de Zaluzkianskya een koudere winter dan die die we achter de rug hebben buiten wel niet zal overleven, Hugo.  ))8
Het is een Zuid-Afrikaanse koukleum ... die inderdaad enkel 's avonds zijn bloemen opent.  Het is wel een aantrekkelijk ding als je 't mij vraagt.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #247 Gepost op: 6 april 2014, 09:57:51 »
Ziet er mooi uit Hugo, proficiat.
Wat mij betreft springen de Erigeron en de Townsendia er uit. Vooral die laatste is niet gemakkelijk in een natte winter. Ik heb veel onafgedekte T. verloren.

Gyi Peelaerts

• Volwaardig poster
  • lewisia mijn voorkeur
« Reactie #248 Gepost op: 6 april 2014, 13:10:52 »
Hugo een pracht van plantjes Hugo die zaluziansky orange eye heft deze een speciale behandeling nodig

Gyi

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #249 Gepost op: 6 april 2014, 14:42:17 »
Phlox 'Bavaria'.

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #250 Gepost op: 6 april 2014, 15:29:46 »
Een relatief klein blijvende Cassiope lycopodiodes,voor in de turf.

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #251 Gepost op: 6 april 2014, 19:27:46 »
Een jonge Dianthus 'Conwy Star' in de tuf.
Linum flavum 'Compactum', maar volgens mij is dit een Erysimum (ook wel mooi, maar geen Linum....)
en Sebaea thomasii

Hugo Van Woensel

• Volwaardig poster
« Reactie #252 Gepost op: 6 april 2014, 21:02:54 »
Eindelijk wat meer tijd, hier een kleine revue van mijn vorig jaar geplante rotsplantjes, het is eigenlijk ook mijn eerste rotsplantenjaar!

Een eerste jaar dat best ambitieus is gestart Hugo, er zitten daar best een paar "moeilijke jongens" tussen !  Zo te zien echter met positief resultaat !   

Ik vrees dat de Zaluzkianskya een koudere winter dan die die we achter de rug hebben buiten wel niet zal overleven, Hugo.  ))8
Het is een Zuid-Afrikaanse koukleum ... die inderdaad enkel 's avonds zijn bloemen opent.  Het is wel een aantrekkelijk ding als je 't mij vraagt.

Ik had ook al zo iets gelezen Luc en wat de andere plantjes betreft, de zachte winter van dit jaar zal wel zeer hard geholpen hebben! wat ik wel doe is alle planten met wollige en/of gefroesde blaadjes afdekken! tegen de regen dit doe ik met deksels van taarten van de Lidl (ongeveer 30cm omtrek) die ik verkrijg via iemand van de voetbalvereniging hier, deze verkleuren niet van het uv licht en zijn en blijven zeer helder,  ik zet ze met drie pinnen een 5 à 10cm boven de plant vast, een beetje schuin naar de regenkant toe, de wind kan er goed onderdoor en de plant blijft droog! dit van november tot begin maart!
Het feit dat het deksel een soort koepeltje is creéér je volgens mij een klein micro klimaat rond de plant wat minder is bij een vlakke plaat glas of plexi bv. Het is niet mooi maar in de winter maak ik daar niet zo veel uit, alles voor de planten!!
Ik had ook een eriogonum uitgeplant hoog en vrij schraal hij heeft het overleeft maar hij heeft wel afgezien hopelijk kan hij zich voldoende herstellen.

In bijlage ook nog een foto van vandaag van de Zaluzkianskya nu stonden ze bijna allemaal open.
« Laatst bewerkt op: 6 april 2014, 21:04:34 door Hugo Van Woensel »

Hugo Van Woensel

• Volwaardig poster
« Reactie #253 Gepost op: 6 april 2014, 21:17:40 »
Hugo een pracht van plantjes Hugo die zaluziansky orange eye heft deze een speciale behandeling nodig

Gyi

gyi, ik heb hem nog maar één jaar in de tuin staan en de winter van dit jaar heeft zeker ook geholpen.
de plant staat in de rotstuin in een mengeling van tuingrond, dolomiet 0/15 en brekerzand van porfier 0/0,7, dit in een verhouding van 1/3 - 2/3 en heeft heel de winter afgedekt gestaan. hij krijgt wel veel zon (zuid west) maar niet gans de dag ( huis en bomen van de buren zorgen voor een tijdelijke schaduw interval.)

Hugo Van Woensel

• Volwaardig poster
« Reactie #254 Gepost op: 6 april 2014, 21:23:47 »
Ziet er mooi uit Hugo, proficiat.
Wat mij betreft springen de Erigeron en de Townsendia er uit. Vooral die laatste is niet gemakkelijk in een natte winter. Ik heb veel onafgedekte T. verloren.

Bedankt Gerrit! Townsendia heb ik maar één plantje staan, van de Erigeron heb ik een viertal soortjes staan en ze hebben toch ook knoppen heb ik gezien, ze stonden hier wel allemaal afgedekt!