Iris - oncocyclus 2014

Gestart door Hendrik Van Bogaert, 14 maart 2014, 20:33:40

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Scheldeman op 12 april 2014, 17:53:23
Iris camillae ?  shelkownikowii ? tussenhybride ?

Om het even wat... in elk geval heel mooi !

Citaat van: Sven de Groot op 12 april 2014, 18:13:57
Hier ook nog eentje, Iris paradoxa. Een donkere vorm, aangeboden onder de naam "Gem of Lori".

Héél donker en héél mooi, Sven !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Sven de Groot op 12 april 2014, 18:13:57
Hier ook nog eentje, Iris paradoxa. Een donkere vorm, aangeboden onder de naam "Gem of Lori".

Bijzonder mooie plant, Sven,  ((14 werkelijk de moeite!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Door mijn verblijf in Peru heb ik de meeste Onco's hier gemist .......Je kan niet alles hebben.
Maar deze geeft nog een late bloem .......Iris paradoxa Sevan .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim van Kruijsbergen

Ook hier de afgelopen week enkele onco's in bloei.

Wim van Kruijsbergen

en deze.

Frankie Wulleman

Stuk voor stuk schitterende planten, Wim en Kris,  ((14

Gerrit Eijkelenboom

[attachimg=1]

Het duimen en de kaarsjes hebben zeker geholpen Luc, want hier is mijn eerste onco in bloei.
Iris acutiloba ssp lineolata. (waarom de uiteinde van de petalen zo omlaagkrullen is mij niet duidelijk.)

Luc Gilgemyn

Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 27 april 2014, 12:39:06
....waarom de uiteinde van de petalen zo omlaagkrullen is mij niet duidelijk.)

Das normaal, Gerrit...die kunnen zich wat later terug "ontkrullen".
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Nog een Iris sari die er nu pas aan wil beginnen.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Sven de Groot

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 27 april 2014, 12:39:06
Het duimen en de kaarsjes hebben zeker geholpen Luc, want hier is mijn eerste onco in bloei.
Iris acutiloba ssp lineolata. (waarom de uiteinde van de petalen zo omlaagkrullen is mij niet duidelijk.)

Mooi resultaat, Gerrit! Welke cultuuromstandigheden hebben (naast de duimen en kaarsjes van Luc, natuurlijk) bij jou tot dit succes geleid?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Sven de Groot op  2 mei 2014, 10:55:08

Mooi resultaat, Gerrit! Welke cultuuromstandigheden hebben (naast de duimen en kaarsjes van Luc, natuurlijk) bij jou tot dit succes geleid?

Voornamelijk door niets te doen. Hij staat nog in zijn plastic pot, waar ik hem in september bij Koos heb gekocht. Ik vind dat niet fijn, want je weet nooit of de aarde vochtig is. Een terra cotta pot kun je in het zand zetten en dat kun je meer of minder vochtig houden, waardoor het milieu rond de wortels indirect te sturen is. Echter ik durf niet te verpotten, maar zal dat aan het begin van de zomerrust doen.
De plant (nu een tweede) staat in een kas met 3 open zijwanden en een ventilator. Ik heb geloof ik 1 keer in de herfst een klein beetje water gegeven en verder geheel niet meer tot begin maart. Toen voorzichtig een beetje (regen)water, tot ik aan de kromming van het blad zag dat er knopvorming optrad en toen wat meer water gegeven en de plant vanaf die tijd pal voor de ventilator geplaatst.
Nu geef ik tomatenmeststof op halve sterkte, telkens in het gietwater. Tja, ik gebruik het artikel van Hendrik in het VRV blad als handleiding.

Luc Scheldeman

Iris acutiloba ssp. longitepala gefotografeerd in één van de weinige groeiplaatsen in Iran.  Deze subsp. heeft onwaarschijnlijke grote bloemen en werd pas recent beschreven.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op  4 mei 2014, 20:18:43
Iris acutiloba ssp. longitepala gefotografeerd in één van de weinige groeiplaatsen in Iran.  Deze subsp. heeft onwaarschijnlijke grote bloemen en werd pas recent beschreven.

Niet alleen de iris ziet er geweldig uit, dat geldt ook voor het landschap, ziet er best een aardige streek uit.

Ruben Billiet

Prachtig Luc, bedankt om ons hiervan te laten meegenieten!