Auteur Topic: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België  (gelezen 107793 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #555 Gepost op: 22 mei 2024, 22:48:11 »
Bij deze twijfel ik. Het ziet er in eerste instantie een Orchis simia uit, maar hij ziet er dan net weer wat te 'gelukkig' uit voor een ordinaire simia. Misschien toch wat purpureabloed ?
Het is typerend dat de hybrides er kleurrijker en opvallender uitzien dan de soorten zelf. Van ver kan je reeds opmerken dat er iets niet klopt met de kleuren en de gehele habitus van de plant.

Leuk dat je de foto's 'recht' zet, Luc, maar hier heb je de verkeerde foto ingevoegd.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2024, 08:58:11 door Luc Gilgemyn »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1102
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #556 Gepost op: 23 mei 2024, 08:51:17 »
Interessante beelden en observaties Frankie! Vaak zie je het inderdaad al van verre als je een orchideeën veldje vindt dat er opvallende kleurverschillen zijn. Die met de witte lip is prachtig!!
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #557 Gepost op: 23 mei 2024, 08:57:43 »
Bij deze twijfel ik. Het ziet er in eerste instantie een Orchis simia uit, maar hij ziet er dan net weer wat te 'gelukkig' uit voor een ordinaire simia. Misschien toch wat purpureabloed ?
Het is typerend dat de hybrides er kleurrijker en opvallender uitzien dan de soorten zelf. Van ver kan je reeds opmerken dat er iets niet klopt met de kleuren en de gehele habitus van de plant.

Leuk dat je de foto's 'recht' zet, Luc, maar hier heb je de verkeerde foto ingevoegd.


 )))1 )))1   Misschien kun je de juiste foto dan terugplaatsen Frankie ?   Dan draai ik hem wel.

Die foto's draaien hier is een grotere klus dan een mens zou denken en zo laat op de avond is een fout rap gebeurd...  ((--11
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2024, 13:22:46 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #558 Gepost op: 23 mei 2024, 10:23:10 »
Dan maar ons geluk eens beproeven op een andere plaats, nl. Rocher à l'homme, die uitstekende rotspunt gelegen tussen Nismes en Dourbes. Daar groeien geen orchideeën maar wel heel wat rotsplanten zoals Cerastium, Veronica, Helianthemum, enz...

Bekend plekje ...gewoon daar zitten en alleen de wind om je heen en het wijdse uitzicht is echt super om te beleven .De klim naar boven loont altijd en net voor je boven bent staan/stonden er toch ook dacht ik Frankie ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #559 Gepost op: 23 mei 2024, 10:24:17 »
Mooie beelden Frankie!
Het lijkt een slecht jaar voor veel Ophrys soorten.
Dat zie ik hier in de tuin ook, van de tientallen die in knop stonden zijn er maar enkelen in bloei gekomen.
Gelukkig staat er zoals je al laat zien zal ander moois ! ((3

Hier bloeiden ze wel allemaal in de tuin Marcel maar de meeste bleven echt heel laag ...heel vreemd om zien ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #560 Gepost op: 23 mei 2024, 10:24:58 »
Op een andere locatie buiten de Viroinval is er echter heel wat meer te zien, op een plekje dat mijn hart echt wel gestolen heeft.
Orchis purpurea geeft er zijn jaarlijkse show. Al zijn die bloemaren iets korter dan andere jaren, maar het blijft een spectaculair zicht deze kolonie.
Het is een plekje dat lang onder de radar bleef, maar de laatste tijd geniet de locatie echter meer en meer aandacht. Het voorkomen van een aantal zeldzame en exclusieve hybrides zal daar niet vreemd aan zijn.

Inderdaad "the best " !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #561 Gepost op: 23 mei 2024, 10:26:42 »
Orchis simia en Orchis purpurea kruisen vrij gemakkelijk met elkaar en dat levert heel interessante en spectaculaire hybrides op.
Deze bijvoorbeeld is nieuw en zag ik nog niet eerder. De kleuren zijn heel intens op deze forse kruising.

Super beelden Frankie !!!! Genieten in het kwadraat ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #562 Gepost op: 23 mei 2024, 19:14:12 »
Bij deze twijfel ik. Het ziet er in eerste instantie een Orchis simia uit, maar hij ziet er dan net weer wat te 'gelukkig' uit voor een ordinaire simia. Misschien toch wat purpureabloed ?
Het is typerend dat de hybrides er kleurrijker en opvallender uitzien dan de soorten zelf. Van ver kan je reeds opmerken dat er iets niet klopt met de kleuren en de gehele habitus van de plant.

Leuk dat je de foto's 'recht' zet, Luc, maar hier heb je de verkeerde foto ingevoegd.


 )))1 )))1   Misschien kun je de juiste foto dan terugplaatsen Frankie ?   Dan draai ik hem wel.

Die foto's draaien hier is een grotere klus dan een mens zou denken en zo laat op de avond is een fout rap gebeurd...  ((--11

Het gaat om deze foto, Luc.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2024, 19:49:01 door AdminLuc »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #563 Gepost op: 23 mei 2024, 19:16:43 »
Dan maar ons geluk eens beproeven op een andere plaats, nl. Rocher à l'homme, die uitstekende rotspunt gelegen tussen Nismes en Dourbes. Daar groeien geen orchideeën maar wel heel wat rotsplanten zoals Cerastium, Veronica, Helianthemum, enz...

Bekend plekje ...gewoon daar zitten en alleen de wind om je heen en het wijdse uitzicht is echt super om te beleven .De klim naar boven loont altijd en net voor je boven bent staan/stonden er toch ook dacht ik Frankie ?

Voor je boven bent staan er wat bokkenorchissen, maar die waren nog aan het komen, Kris. Vroeger stond er ook wat Planthatera en Orchis mascula. Nu niets van te zien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #564 Gepost op: 23 mei 2024, 19:17:06 »
Orchis simia en Orchis purpurea kruisen vrij gemakkelijk met elkaar en dat levert heel interessante en spectaculaire hybrides op.
Deze bijvoorbeeld is nieuw en zag ik nog niet eerder. De kleuren zijn heel intens op deze forse kruising.

Prachtige beelden , Frankie ! Vanwege die kruisingen is deze plaats uniek en bijzonder boeiend om te bezoeken !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #565 Gepost op: 23 mei 2024, 21:43:44 »
Orchis simia en Orchis purpurea kruisen vrij gemakkelijk met elkaar en dat levert heel interessante en spectaculaire hybrides op.
Deze bijvoorbeeld is nieuw en zag ik nog niet eerder. De kleuren zijn heel intens op deze forse kruising.

Prachtige beelden , Frankie ! Vanwege die kruisingen is deze plaats uniek en bijzonder boeiend om te bezoeken !

Het is inderdaad een van de weinige plaatsen waar dit te zien is, Danny. Uniek en boeiend, dat zijn wellicht de juiste termen. Elk jaar is er wel wat anders te zien. Het is tevens boeiend om de ontwikkeling van de verschillende soorten en hybrides op te volgen.

Nu we toch bezig zijn over hybrides...

Ik postte deze plant vorige jaren al eens in dit topic onder de naam Ophrys apifera. Tijdens mijn bezoek op 9 mei dit jaar werd er echter een en ander rechtgetrokken en opgehelderd.

Ik vond het altijd al vreemd dat Ophrys apifera zo vroeg kon bloeien in vergelijking met de planten bijvoorbeeld op de vaarttaluds in Moen. De bloeitijd scheelt wel 2 à 3 weken. Maar ik dacht dat de zuidelijke en warme ligging van het kalkgrasland de oorzaak was.
Daarbij vond ik het ook wel vreemd dat het een forse en kleurrijke apifera was. Ik heb het dus altijd al eigenaardige planten gevonden.

Totdat men in mijn oor fluisterde dat dit helemaal geen apifera is !! Het is namelijk de uiterst zeldzame hybride tussen fuciflora en apifera. De plant lijkt dus hoofdzakelijk op apifera maar is het toch niet. Dat is te zien aan de appendix onderaan de lip die naar buiten krult. Dat kenmerk wijst op fuciflora, terwijl die bij apifera naar binnen krult.

En wat nog bijzonder is... hoe kunnen apifera en fuciflora met elkaar kruisen als de bloeitijd zo'n twee à drie weken verschilt? Dat is dus een mysterieus gegeven. Kenners denken dan ook dat de tussenkomst van de mens hier verantwoordelijk voor is... Een kunstmatige hybride dus die zich ontwikkeld heeft in de natuur!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #566 Gepost op: 23 mei 2024, 21:45:55 »
Ophrys apifera zag er op 9 mei dan ook zo uit. Ruim 2 weken voor de bloei. Misschien dat ze dit weekend in bloei kunnen komen...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #567 Gepost op: 23 mei 2024, 21:48:12 »
Maar wat bijzonder is, is het feit dat ik een site gevonden heb, waar alle drie de Ophryssen voorkomen. En wat nog bijzonder is, dat ze alle drie op hetzelfde tijdstip in bloei stonden. Ophrys apifera komt ook in Vlaanderen op diverse plekjes voor, maar bloeit hier doorgaans in de eerste helft van juni en nooit eerder. Daar zag ik alle Ophryssen in bloei half mei.

Ik heb  ook diverse apifera's gevonden en een aantal jaren op hetzelfde tijdstip geen enkele ...

Dus ook bij uw post, Kris, gaat het hier om de zeldzame hybride.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #568 Gepost op: 23 mei 2024, 21:51:31 »
Maar wat bijzonder is, is het feit dat ik een site gevonden heb, waar alle drie de Ophryssen voorkomen. En wat nog bijzonder is, dat ze alle drie op hetzelfde tijdstip in bloei stonden. Ophrys apifera komt ook in Vlaanderen op diverse plekjes voor, maar bloeit hier doorgaans in de eerste helft van juni en nooit eerder. Daar zag ik alle Ophryssen in bloei half mei.

En dat geldt dus ook voor deze foto's die ik ooit nam. We leren elk jaar bij!  ((12

Deze site telt dus vier Ophryssen! Toch wel héééééél bijzonder!

Nl. Ophrys apifera - fuciflora - insectifera en x albertiana (de kruising)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #569 Gepost op: 24 mei 2024, 09:15:42 »
Maar wat bijzonder is, is het feit dat ik een site gevonden heb, waar alle drie de Ophryssen voorkomen. En wat nog bijzonder is, dat ze alle drie op hetzelfde tijdstip in bloei stonden. Ophrys apifera komt ook in Vlaanderen op diverse plekjes voor, maar bloeit hier doorgaans in de eerste helft van juni en nooit eerder. Daar zag ik alle Ophryssen in bloei half mei.
En dat geldt dus ook voor deze foto's die ik ooit nam. We leren elk jaar bij!  ((12
Deze site telt dus vier Ophryssen! Toch wel héééééél bijzonder!
Nl. Ophrys apifera - fuciflora - insectifera en x albertiana (de kruising)

Bedankt voor de uiteenzetting Frankie ! Super interessant !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "