Auteur Topic: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België  (gelezen 108026 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15922
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #570 Gepost op: 24 mei 2024, 09:17:37 »
Maar wat bijzonder is, is het feit dat ik een site gevonden heb, waar alle drie de Ophryssen voorkomen. En wat nog bijzonder is, dat ze alle drie op hetzelfde tijdstip in bloei stonden. Ophrys apifera komt ook in Vlaanderen op diverse plekjes voor, maar bloeit hier doorgaans in de eerste helft van juni en nooit eerder. Daar zag ik alle Ophryssen in bloei half mei.
Ik heb  ook diverse apifera's gevonden en een aantal jaren op hetzelfde tijdstip geen enkele ...
Dus ook bij uw post, Kris, gaat het hier om de zeldzame hybride.

Kijk eens aan ....hoe bijzonder is dit ! Je staat er niet altijd bij stil hè Frankie , nooit gedacht dat dit zou kunnen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8465
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #571 Gepost op: 24 mei 2024, 19:38:59 »
Orchis simia en Orchis purpurea kruisen vrij gemakkelijk met elkaar en dat levert heel interessante en spectaculaire hybrides op.
Deze bijvoorbeeld is nieuw en zag ik nog niet eerder. De kleuren zijn heel intens op deze forse kruising.

Prachtige beelden , Frankie ! Vanwege die kruisingen is deze plaats uniek en bijzonder boeiend om te bezoeken !

Het is inderdaad een van de weinige plaatsen waar dit te zien is, Danny. Uniek en boeiend, dat zijn wellicht de juiste termen. Elk jaar is er wel wat anders te zien. Het is tevens boeiend om de ontwikkeling van de verschillende soorten en hybrides op te volgen.

Nu we toch bezig zijn over hybrides...

Ik postte deze plant vorige jaren al eens in dit topic onder de naam Ophrys apifera. Tijdens mijn bezoek op 9 mei dit jaar werd er echter een en ander rechtgetrokken en opgehelderd.

Ik vond het altijd al vreemd dat Ophrys apifera zo vroeg kon bloeien in vergelijking met de planten bijvoorbeeld op de vaarttaluds in Moen. De bloeitijd scheelt wel 2 à 3 weken. Maar ik dacht dat de zuidelijke en warme ligging van het kalkgrasland de oorzaak was.
Daarbij vond ik het ook wel vreemd dat het een forse en kleurrijke apifera was. Ik heb het dus altijd al eigenaardige planten gevonden.

Totdat men in mijn oor fluisterde dat dit helemaal geen apifera is !! Het is namelijk de uiterst zeldzame hybride tussen fuciflora en apifera. De plant lijkt dus hoofdzakelijk op apifera maar is het toch niet. Dat is te zien aan de appendix onderaan de lip die naar buiten krult. Dat kenmerk wijst op fuciflora, terwijl die bij apifera naar binnen krult.

En wat nog bijzonder is... hoe kunnen apifera en fuciflora met elkaar kruisen als de bloeitijd zo'n twee à drie weken verschilt? Dat is dus een mysterieus gegeven. Kenners denken dan ook dat de tussenkomst van de mens hier verantwoordelijk voor is... Een kunstmatige hybride dus die zich ontwikkeld heeft in de natuur!

Een heel bijzonder verhaal en duidelijkheid over de verschillende Ophryssen , Frankie ! Heel waardevolle info !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #572 Gepost op: 24 mei 2024, 20:04:09 »
Orchis simia en Orchis purpurea kruisen vrij gemakkelijk met elkaar en dat levert heel interessante en spectaculaire hybrides op.
Deze bijvoorbeeld is nieuw en zag ik nog niet eerder. De kleuren zijn heel intens op deze forse kruising.

Prachtige beelden , Frankie ! Vanwege die kruisingen is deze plaats uniek en bijzonder boeiend om te bezoeken !

Het is inderdaad een van de weinige plaatsen waar dit te zien is, Danny. Uniek en boeiend, dat zijn wellicht de juiste termen. Elk jaar is er wel wat anders te zien. Het is tevens boeiend om de ontwikkeling van de verschillende soorten en hybrides op te volgen.

Nu we toch bezig zijn over hybrides...

Ik postte deze plant vorige jaren al eens in dit topic onder de naam Ophrys apifera. Tijdens mijn bezoek op 9 mei dit jaar werd er echter een en ander rechtgetrokken en opgehelderd.

Ik vond het altijd al vreemd dat Ophrys apifera zo vroeg kon bloeien in vergelijking met de planten bijvoorbeeld op de vaarttaluds in Moen. De bloeitijd scheelt wel 2 à 3 weken. Maar ik dacht dat de zuidelijke en warme ligging van het kalkgrasland de oorzaak was.
Daarbij vond ik het ook wel vreemd dat het een forse en kleurrijke apifera was. Ik heb het dus altijd al eigenaardige planten gevonden.

Totdat men in mijn oor fluisterde dat dit helemaal geen apifera is !! Het is namelijk de uiterst zeldzame hybride tussen fuciflora en apifera. De plant lijkt dus hoofdzakelijk op apifera maar is het toch niet. Dat is te zien aan de appendix onderaan de lip die naar buiten krult. Dat kenmerk wijst op fuciflora, terwijl die bij apifera naar binnen krult.

En wat nog bijzonder is... hoe kunnen apifera en fuciflora met elkaar kruisen als de bloeitijd zo'n twee à drie weken verschilt? Dat is dus een mysterieus gegeven. Kenners denken dan ook dat de tussenkomst van de mens hier verantwoordelijk voor is... Een kunstmatige hybride dus die zich ontwikkeld heeft in de natuur!

Een heel bijzonder verhaal en duidelijkheid over de verschillende Ophryssen , Frankie ! Heel waardevolle info !  ((14

We denken het soms allemaal wel eens te weten, Danny, maar er valt nog zoveel te leren. Gelukkig kom je daar ter plaatse nu en dan wel eens mensen tegen die heel wat slimmer zijn dan jezelf.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #573 Gepost op: 24 mei 2024, 20:08:42 »
Maar wat bijzonder is, is het feit dat ik een site gevonden heb, waar alle drie de Ophryssen voorkomen. En wat nog bijzonder is, dat ze alle drie op hetzelfde tijdstip in bloei stonden. Ophrys apifera komt ook in Vlaanderen op diverse plekjes voor, maar bloeit hier doorgaans in de eerste helft van juni en nooit eerder. Daar zag ik alle Ophryssen in bloei half mei.
Ik heb  ook diverse apifera's gevonden en een aantal jaren op hetzelfde tijdstip geen enkele ...
Dus ook bij uw post, Kris, gaat het hier om de zeldzame hybride.

Kijk eens aan ....hoe bijzonder is dit ! Je staat er niet altijd bij stil hè Frankie , nooit gedacht dat dit zou kunnen ...

Zoals ik al zei tegen Danny, Kris, moeten we nog heel wat leren.
Als planten uit het geslacht Orchis met elkaar kunnen kruisen, waarom zouden de verschillende Ophryssen dat niet kunnen. En dat te bedenken dat er drie soorten en een hybride bij elkaar staan. Wat kunnen we de volgende jaren nog verwachten... ?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #574 Gepost op: 25 mei 2024, 23:43:30 »
Als we deze beelden zien, wanen we ons nog altijd in Hoog-België, of toch maar niet.... . Een gletsjermeer met zulke hoge kliffen hebben we hier toch niet...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6792
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #575 Gepost op: 26 mei 2024, 17:44:48 »
prachtige beelden frankie
dat is lang geleden dat ik daar was.
toch weer kunnen mee genieten

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #576 Gepost op: 26 mei 2024, 18:23:58 »
Dit weekend er nog maar eens op uitgetrokken om eens een nieuwe site te bezichtigen.

Een gebiedje, aan de boorden van de Maas. Er is een beetje van alles: bos, struikgewas, droge graslanden, natte graslanden, rotswanden, enz... Een heel divers gebied vlak bij een industriegebied gelegen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #577 Gepost op: 26 mei 2024, 18:24:57 »
In het bos zijn er diverse schaduwplanten te ontdekken zoals o.a. dit vogelnestje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #578 Gepost op: 26 mei 2024, 18:27:20 »
Erg verrast ben ik met deze prachtige grote groep Pyrola rotundifolium, een zeldzame Ericaceae.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #579 Gepost op: 26 mei 2024, 18:29:27 »
Klein, onooglijk maar toch ook weer vrij bijzonder is deze Euphrasia, een parasiet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #580 Gepost op: 26 mei 2024, 18:32:15 »
Er staat ook flink wat Dactylorhiza, zoals deze bosorchis. De meesten staan nog ver van de bloei, met uitzondering van dit ene exemplaar dat er al aan begonnen is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #581 Gepost op: 26 mei 2024, 18:35:39 »
In het graslandgebied, bijna helemaal bovenaan de site bevinden zich malse en schrale weilanden. O.a. Aquilegia vulgaris bloeit er volop.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #582 Gepost op: 26 mei 2024, 18:40:01 »
En dan kan ik deze ontdekken... een prachtig bestand van Ophrys apifera. Er staan er vele tientallen bij elkaar, een erg opwindend moment om te ontdekken. Zo'n grote groep zag ik nog nooit bij elkaar.  :o
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #583 Gepost op: 26 mei 2024, 18:43:44 »
Niet mis toch?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #584 Gepost op: 26 mei 2024, 18:45:02 »
Ophrys apifera op zijn best.
Lichtervelde, West-Vlaanderen