Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
In een nabij gelegen weidegebied vonden we wat ik wilde zien, het doel van deze trip eigenlijk en wat al een tijdje op de bucketlist stond!
Ik was er al zovele keren in dit favoriete grasland, maar telkens valt er weer iets nieuws te ontdekken. Een plant die heel zeldzaam is voor ons land en die normaal niet voorkomt op deze site. En toch, kon ik een exemplaar vinden van de uiterst zeldzame Gentianella germanica. De plant is hoofdzakelijk te vinden in centraal-Europa. Ons land kent slechts een paar vindplaatsen en lijkt ver verwijderd van de grote populaties.
Citaat van: Frankie Wulleman op 15 september 2024, 23:15:12Bijzondere planten en dieren zijn deze site niet vreemd.Zo ook de vuursalamander. Ik had er zelfs geen idee van dat deze soort zich hier ook bevond. Dit is een doodgereden exemplaar. Volgend seizoen toch maar eens proberen een levend dier te fotograferen! Maar het aantal bijzonderheden blijft zich hier maar opstapelen....Ik heb ze in het verleden wel is gevonden onder een stuk boomstam . Daar verschuilen ze zich vaak ...
Bijzondere planten en dieren zijn deze site niet vreemd.Zo ook de vuursalamander. Ik had er zelfs geen idee van dat deze soort zich hier ook bevond. Dit is een doodgereden exemplaar. Volgend seizoen toch maar eens proberen een levend dier te fotograferen! Maar het aantal bijzonderheden blijft zich hier maar opstapelen....
Citaat van: Frankie Wulleman op 15 september 2024, 23:22:14In een nabij gelegen weidegebied vonden we wat ik wilde zien, het doel van deze trip eigenlijk en wat al een tijdje op de bucketlist stond!Het najaar heeft ook wel wat te bieden , dit is ook wel genieten hé Frankie
Citaat van: Frankie Wulleman op 15 september 2024, 22:51:40Ik was er al zovele keren in dit favoriete grasland, maar telkens valt er weer iets nieuws te ontdekken. Een plant die heel zeldzaam is voor ons land en die normaal niet voorkomt op deze site. En toch, kon ik een exemplaar vinden van de uiterst zeldzame Gentianella germanica. De plant is hoofdzakelijk te vinden in centraal-Europa. Ons land kent slechts een paar vindplaatsen en lijkt ver verwijderd van de grote populaties.Wat zijn ze toch prachtig, die Gentianella's!En jammer genoeg zo lastig in cultuur.
Citaat van: Frankie Wulleman op 15 september 2024, 23:22:14In een nabij gelegen weidegebied vonden we wat ik wilde zien, het doel van deze trip eigenlijk en wat al een tijdje op de bucketlist stond!Naakte begijnen ...,zoals ze in het Antwerps worden genoemd ... Mooie populatie zo te zien Frankie .
Deze vond ik ook een hele mooie met afgeronde, donkere bloembladen.