Dat ze het in de natuur daar zo goed doen heeft natuurlijk vooral met het klimaat te maken. Daar hoog in die bergen wordt het nooit 30 graden ......Ik heb een heel warme tuin ........
Maar ik had ook wel door ondertussen dat het mengsel van mijn peatbed veel te licht uitviel.
In de tuin en met de aanwezige plaatselijke tuingrond kon het ook niks worden. Dus ging ik aan de slag met een speciaal mengsel (klei + humus + doorlatend en mineraal materiaal) . Ik nam een vijvermandje en daar ging 1 van de 2 punicea's in. Dat vijvermandje met onze Meconopsis werd in de tuin ingegraven op één van de koelste plekjes van de tuin. Nog koeler dan mijn peatbed. Hij stond in een mandje en dus kon ik er nog altijd mee gaan reizen ....
Het wat ruwere en rijke (beetje vet) mengsel sloeg aan en de plant kwam ook goed de winter door.
Hij bleef er gezond uitzien en dus mocht hij op zijn plekje blijven.
Groot was de verbazing toen hij diverse bloemstengels begon te maken.
Eindelijk 7 jaren later is het dus gelukt om in mijn warme ,zon overgoten en droge tuin met weinig schaduw en zandgrond een M.punicea in bloei te krijgen.
Mooie foto's van die M. punicea in het wild, Kris. Zo te zien staat daar echter nog heel wat op die helling, 't lijkt er wel een botanische rotstuin. Wat zijn die geel en die paars bloeiende planten, bijvoorbeeld?
Best wel een meer dan aardige soort, ik had er trouwens ook helemaal geen vermoeden van dat dit bestond, tot ik ook het artikel van José had gelezen.
Ik heb eens een paar keer één of andere blauwe geprobeerd, maar dat was niet veel soeps. Toch nog maar eens dat fameuze artikel goed lezen.