Cultuur versus natuur

Gestart door Kris De Raeymaeker, 17 juni 2014, 22:42:44

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Ook nog markant is het volgende ....
Wij hebben deze Fabiana te samen zien groeien met de getoonde Petunia patagonica. Ze stonden een paar centimeters van elkaar in dezelfde grond en hetzelfde klimaat. En deze planten bloeien wel onder onze omstandigheden ........(zie bijgevoegde foto)
Dus dit wil zeggen dat sommige planten wel in staat zijn om zich aan te passen aan de laaglandcultuur en andere misschien niet ?
En dan heb je ook nog het verhaal van de goede "cloon". Er zou van deze Petunia ook een cloon bestaan in cultuur die makkelijker bloeit bij ons. Ook daar heb ik eentje van maar die is misschien nog wat te klein/jong om nu al te bloeien.
Is er dan toch nog hoop op termijn ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 juli 2014, 21:32:05
Wij hebben deze Fabiana te samen zien groeien met de getoonde Petunia patagonica. Ze stonden een paar centimeters van elkaar in dezelfde grond en hetzelfde klimaat. En deze planten bloeien wel onder onze omstandigheden ........(zie bijgevoegde foto)
Dus dit wil zeggen dat sommige planten wel in staat zijn om zich aan te passen aan de laaglandcultuur en andere misschien niet ?
En dan heb je ook nog het verhaal van de goede "cloon". Er zou van deze Petunia ook een cloon bestaan in cultuur die makkelijker bloeit bij ons. Ook daar heb ik eentje van maar die is misschien nog wat te klein/jong om nu al te bloeien.
In een woord klasse Kris!!! Zat deze nog in de knop toen we bij jullie waren? of is mijn geheugen nu helemaal op de loop.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ger van den Beuken op  6 juli 2014, 09:33:49
In een woord klasse Kris!!! Zat deze nog in de knop toen we bij jullie waren? of is mijn geheugen nu helemaal op de loop.

Daar zou jij onmogelijk aan voorbij zijn gegaan Ger  !
Hij was al uitgebloeid toen jullie er waren Ger. De foto is nog van het voorjaar . Ik toon hem nu alleen  om aan te tonen dat deze 2 soorten bij mekaar groeien in de natuur (Petunia + Fabiana )en dat de ene soort wel goed wil bloeien bij ons en de andere dat weigert. 

Peter Rijntjes

Bedankt Kris. Heb je wat om te ruilen van deze plant?

))4

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Peter Rijntjes op  6 juli 2014, 11:29:25
Bedankt Kris. Heb je wat om te ruilen van deze plant?

))4

Ik heb nog nooit stekjes genomen van deze plant Peter , maar dat zou ik natuurlijk wel eens moeten doen.
Maar dat geld voor meer van mijn planten , want het kan zo maar is gedaan zijn en dan ben je zelf alles kwijt. Tijd is daar het sleutelwoord ......Mocht ik zover geraken dan denk ik aan je.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 juli 2014, 12:28:23
In de natuur zie je de 2 kleuren door elkaar . Het gele en mauve is een normale variatie binnen de soort.

Maar dan terug naar cultuur.....probleemloos groeien maar dan komt het ....bloeien doen ze hier zo slecht !
Aan mijn oudste plant zijn vorig jaar een 5-tal bloemen gekomen en dit jaar een 3 tal . En ze komen dan ook nog verspreid .....
Het verschil is schrijnend , niet dan ?

En dan de vraag , moeten we doorgaan met die onzin of zien we iets over het hoofd waardoor we straks die plant wel goed aan de bloei krijgen ?

Fascinerende plant, Kris, erg mooi zonder meer! Spijtig dat in cultuur de plant het niet zo goed doet. Eén bloem...het is natuurlijk beter dan niks, maar op termijn lijkt dit geen tuinwaardige plant. Had de plant misschien nog een mooie kussenvorm of zo...dan had hij nog een meerwaarde.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 juli 2014, 21:32:05

Dan is dit toch wel wat anders! Erg mooi. Vertel misschien nog eens wat meer over dit juweel, Kris.
Inderdaad toch wel vreemd dat de ene plant zich aanpast aan het laagland, en de andere niet. Anderzijds, er zijn wel nog meer voorbeelden te vinden. Ik zag vorig jaar Androsace helvetica en Sempervivum montanum in elkaars nabijheid groeien. De laatste bloeit erg makkelijk in het laagland, die eerste daarentegen... .

Kris De Raeymaeker

De natuur is natuurlijk ook een bron van inspiratie om onze tuinen en rotstuinen te gaan inrichten....
Bekijk even volgende plaatjes uit enerzijds de Peloponnesos en Kreta ....
Hier zie je Cyclamen graecum in harmonie bloeien en groeien met Sternbergia sicula . Het zijn beelden die blijven hangen en beklijven ........

Kris De Raeymaeker

En wat denk je dan dat er gebeurt ?  ;D

Kris De Raeymaeker

Dat blijft zodanig nazinderen en blijft ook ergens onbewust bewaard op de harde schijf.......
En dan bij het planten in eigen tuin  is er plots een ongecontroleerde "copy-paste" 
Maar omdat C. graecum niet winterhard is heb ik hem vervangen door C. hederifolium en omdat S. sicula toch gelijk is aan S. lutea heb ik maar lutea genomen....... ;D

Cor van Kapel

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 oktober 2014, 21:39:44
............."copy-paste" 
Maar omdat C. graecum niet winterhard is heb ik hem vervangen door C. hederifolium en omdat S. sicula toch gelijk is aan S. lutea heb ik maar lutea genomen....... ;D
Dat wordt "copy-paste" met een Franse slag Kris ;D 8).

Bart Moerland

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Luc Gilgemyn

Hmmm de Rumstonnesos hebben wel een heel eigen plantengroei !  ;)

Zonder geintjes, ziet er schitterend uit, Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Mooie combinatie Kris ! Om te onthouden !

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 oktober 2014, 21:39:44
Dat blijft zodanig nazinderen en blijft ook ergens onbewust bewaard op de harde schijf.......
En dan bij het planten in eigen tuin  is er plots een ongecontroleerde "copy-paste" 

Ik denk dat deze foto's mij ontgaan zijn, Kris, schitterend toch is dat!