Kwisvraagje

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 september 2010, 21:33:18

Vorige topic - Volgende topic

Wim Boens

Citaat van: Ruben Billiet op 10 maart 2014, 19:44:36
Wim,

Ik gok op crocus cviijicii.
Waarom -->
- bloeit als één van de laatste crocussen
- Zie eruit dat hij niet erg zonnig en droog staat --> deze crocus komt van relatief hoge hoogtes en daarom kan hij wel wat vocht hebben.
- Crocus cviijicii varieert in verschillende vormen van geel
- Misschien wel de cultivar crocus cviijicii'cream of creams' van Janis ruksans want hij bloeit nog later dan de species.

Hmmm, Ruben...er onmiddellijk krak op....C. cvijicii 'Cream of Creams'....ben je zeker dat je niet gespiekt hebt in mijn tuin??  ))4
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Ruben Billiet

Wim,

Neen ik heb deze niet gezien in de tuin! Ik denk (weet het zeker) dat we er ook niet over gesproken hebben.
Wel zonder het boek had ik het nooit gevonden. Het tijdstip was mijn enige richtlijn.

Bij mij is kosanii 'April vieuw' nog later...

Wim Boens

Citaat van: Ruben Billiet op 10 maart 2014, 20:03:44
Wim,

Neen ik heb deze niet gezien in de tuin! Ik denk (weet het zeker) dat we er ook niet over gesproken hebben.
Wel zonder het boek had ik het nooit gevonden. Het tijdstip was mijn enige richtlijn.

Bij mij is kosanii 'April vieuw' nog later...

Bij deze dan...heel goed gedaan  ((14 ((14
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Cor van Kapel

Citaat van: Hendrik Van Bogaert op  9 maart 2014, 20:50:13
Citaat van: Cor van Kapel op  8 maart 2014, 20:27:11
Citaat van: Wim Boens op  8 maart 2014, 19:32:06
Die stinkende, simpele carpus toch  ;)
Had wel verwacht dat jij als eerste zou antwoorden Wim, van anderen zou ik dit goedkeuren maar van jou verwacht ik toch eigenlijk wat meer ))4.

Cor, wat ben jij een strenge meester, zelfs voor specialisten....!
S. foetidus is erg zeldzaam en amper in cultuur.
Overigens vraag ik me serieus af of de B.G Utrecht wel zelf zo juist zit: S. foetidus bloeit hier momenteel (is ook niet hoog en lijkt identiek aan uw foto);
over de andere soorten is nergens info terug te vinden, noch op internet, noch in de Dictionary of Gardening (RHS bible).
Waarschijnlijk zijn ze tout court niet in cultuur... :-\
Vind je ook niet dat Wim een pluimpje verdient?
Mvg
Hendrik
:-X
Nog even terugkomend op de vraag of 'Utrecht' deze soort juist gedetermineerd heeft of niet, had ik die vraag voorgelegd aan Gerard van Buiten, de hortulanus van de tuin. Zijn antwoord:
"Cor, jij vroeg toch laatst naar die Symplocarpus renifolius? We hebben hem gedtermineerd en het klopt. De soort is pas een jaar of 10 beschreven en werd vroeger onder S. foetidus gerekend. Hij verschilt door de vorm en de gevlektheid van de spatha van S. foetidus. Je kunt alle twijfel wegnemen op het VRV forum".

Gerrit Eijkelenboom

Wie herkent dit?



Frankie Wulleman

Als ik het goed zie, denk aan gestapelde stenen...wellicht één van de bollen in de botanische tuin van Utrecht?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Je hebt het goed gezien. De bollen met Daphne arbuscula.

Boven is dezelfde foto, daar bewerkt, hier het origineel.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 april 2014, 12:23:35
Je hebt het goed gezien. De bollen met Daphne arbuscula.

Boven is dezelfde foto, daar bewerkt, hier het origineel.

Heel kunstzinnig, Gerrit, maar geef mij maar het origineel !  ((14 ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

Ja het was weer een genoegen om in Utrecht te zijn.
Wat een prachtige tuin is het toch elke keer ontdek je weer iets nieuws.
De geur deed me zeker brengen naar het gezellige terras.

Wim Boens

Wat is dit?
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerrit Eijkelenboom

#505
Het fruit van Mandragora?

Edit...Ach nee, dat kan niet in de lente.

Ruben Billiet

De zaadbol van een Galanthus?

Wim Boens

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 22 april 2014, 19:14:40
Het fruit van Mandragora?

Edit...Ach nee, dat kan niet in de lente.

Toch hoor, Gerrit...het is de liefdesappel ((14 Mandragora officinalis....zet nu zijn zaad in tegenstelling tot Mandragora autumnalis!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerrit Eijkelenboom

Ja ik had vorig jaar nog zaden geoogst op Kreta van net zo een bol als jij hier toonde vandaar, en dat was de autumnalis, die hier nu in de rotstuin staat. Dat was overigens ook in april. Maar die bol lag al flink te rotten en te gisten.

Wim Boens

Deze echte hooggebergteplant met vele cultivars wordt nooit aangeplant in de rotstuin....vreemd, niet?
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270