Als dat maar geen nachtmerrie wordt

Hahaha, ik lach wel, maar ik zit er nog wel een beetje mee. Dacht ik een goede oplossing gevonden te hebben voor mijn grondmengsel, wordt het het links en rechts afgeraden.
Ik ben wat eigenwijs en ben er nog niet van overtuigd dat het gebruik van deze twee hulpstoffen altijd slecht is.
Mijn eerste vraag was: Wat kan ik beter gebruiken vermiculiet of perliet? Daar zijn de meningen gelukkig niet over verdeeld, de meeste mensen geven de voorkeur aan perliet. Dat is dan duidelijk.
Nu is de vraag of perliet een aanwinst is in een mengsel, of juist niet. Daar zijn de meningen wat over verdeeld.De stand is, om in voetbalterrein te blijven, 2-2. Gerrit en Lily-Anne gebruiken het wel, Luc en Kris (bijna) niet.
Gerrit en Lily-Ann, hebben jullie het idee, dat een grondmengsel met perliet luchtiger is en beter draineert, dan een vergelijkbaar mengsel zonder perliet?
Luc, wat gebruik jij nog meer voor je grondmengsels, dan grof zand en split?
Ik gebruik voor mijn grondmengsel graag leem, omdat planten in de natuur, ook vaak in een lemige bodem staan. Nu gebruik ik al minder leem, dan in het begin, want de mengsels werden een soort bakstenen. Door het leem was het helemaal dichtgeslagen. Ik had de hoop dat een toevoeging van perliet dit probleem zou kunnen verhelpen.
Op de site van de fabrikant
http://www.pullrhenen.nl/substraat/nl/producten/agra-perlite.htmlstaat het volgende:
Agra-perlite als toeslagstof in potgronden verhoogt het luchtgehalte aanzienlijk en zorgt voor een betere drainage.
Dat spreekt me dan wel aan. Dus ik ga een proef doen met een aantal planten met een perliet mengsel en een aantal planten zonder perliet mengsel. En dan maar eens kijken hoe het uitpakt.
Maar ik zal ook het advies om terughoudend te zijn met het gebruik van perliet goed in mijn oren knopen en het vooral niet teveel gebruiken. Overdaad schaadt.
Hartelijk dank voor jullie reacties!