Ik heb het geluk over veel verschillende zaden te beschikken en kan naar hartelust experimenteren.
De eerste zaailingen komen nu in bloei. Die van Townsendia incana. Een plant, groeiend op zanderige plekken in het four corners gebied (USA)
De linker pot, met de meeste zaailingen hebben een mengsel van humus (1/3 deel ongeveer: ik ga niet moeilijk doen met afwegen, ik pak wat handen uit diverse bakken) en minerale elementen (diverse maten split, zand, tufsteenbrokjes en tufsteenpoeder)
De rechter pot, met maar een bloeiend exemplaar staat in 100% mineraal mengsel, zonder humus.
Zoek de verschillen.
Natuurlijk kan er nog van alles veranderen. De ene plant kan langer leven, compacter blijven, beter winterbestendig zijn, minder luisgevoelig, minder/meer bloemen.
Andere soorten zijn vergelijkbaar geplant en de resultaten zullen tzt hier getoond worden. Dat alles in stenen potten in de kas, in zand geplunged, die aan alle kanten open is met veel luchtverplaatsingen door ventilatoren. Toch kan de temperatuur, ondanks schaduwdoeken gevaarlijk oplopen. Onlangs op de warmste dag 37 graden.