Een uitstapje in de Franse Alpen

Gestart door Danny Bonnez, 5 augustus 2014, 17:52:06

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Verweij

Citaat van: Frankie Wulleman op 17 augustus 2014, 22:30:09
De ene keer is het beter om een 'verticale foto' te nemen, de andere keer dan weer een 'horizontale foto'. Ach, het is meestal een ingeving van het moment.
Maar niets belet je er bij te gaan liggen op je zij, Gerrit, met de laptop op de vloer.  ;)
;D

Gerrit Eijkelenboom

Wim Boens

Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Danny Bonnez

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 17 augustus 2014, 22:22:53
Prachtige orchidee.

Hier moet me toch iets van het hart. Zie het niet als kritiek Danny, ik kijk likkebaardend (huh) naar je verslag, maar eigenlijk moet ik mijn laptop een kwart slag draaien om je planten goed te zien. Ik heb nu maar iets van een derde deel van het beeld. De rest is zwart. Onze schermen zijn toch meestal 16:9 of bij een ouderwets scherm 4:3. Waarom al die foto's verticaal genomen? Voor het zelfde hadden we een stuk omgeving gezien bij hetzelfde formaat plant.
Nou ja, doet verder niets af aan de schoonheid ervan. Ga zo verder, ook al zijn ze allemaal verticaal.

Ik ben ook maar een amateur fotograaf Gerrit . ;) Soms neem ik inderdaad verticale foto's omdat de plant er dan helemaal op kan , als ik de plant van dichtbij wil fotograferen . Toevallig zijn het altijd orchideeën  ;D
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 17 augustus 2014, 22:30:09
De ene keer is het beter om een 'verticale foto' te nemen, de andere keer dan weer een 'horizontale foto'. Ach, het is meestal een ingeving van het moment.
Maar niets belet je er bij te gaan liggen op je zij, Gerrit, met de laptop op de vloer.  ;)

;D ;D ;D
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 17 augustus 2014, 22:38:03

Op zo'n moment durf ik wel eens deze slagzin te hanteren: 'waar een wil is ,is een weg'. Was het gebied op geen enkele andere manier te bereiken: kabellift, bus, te voet, ander weg, steekpenningen  ;). Of die andere slagzin: 'wie eerst komt, eerst maalt'. Achteraf natuurlijk allemaal makkelijk gezegd.
[/quote 

Het was nog 10 km rijden Frankie ..... alleen bereikbaar via deze enige weg . Soms loopt niet alles volgens plan maar dan heb je nog altijd plan -B ....... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Vervolg van plan-B ......

Kort na de middag waren we al terug van onze wandeling . Toen besloot ik om eens de col de Lauteret te gaan verkennen , dit is toch wel terug een uur rijden . Boven op die col kan je dan nog de col du Galibier oprijden tot op een hoogte van een goeie 2600 meter . Volgens Luuk Vermeer is er daar ook wel wat te zien .....

We komen aan op de col de Lauteret  op een hoogte van 2050 meter . Langs de weg zien we al snel een heel interessante weide , zeker de moeite om even te stoppen en een kijkje te nemen van dichtbij .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

We zien terug heel veel orchideeën maar mijn ogen vallen dit keer op enkele andere planten .

Deze plant ken ik helemaal niet , wie weet wat dit is ? Deze heel aardige plant is ongeveer 30 a 40 cm hoog .
De omgeving is vrij vochtig .       Swertia perennis
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

iets meer naar boven staat de weide vol met Paradisea liliastrum ..... honderden ...... ((11
deze plant is een typische weideplant , staat ook duidelijk in een minder droge omgeving . Wel raar dat deze plant bij mijn weten niet in cultuur is ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

op een wat drogere plaats naast de weg zien we tientallen exemplaren van Campanula thyrsoides . Deze planten had ik ook nog nooit gezien , toch ook wel heel aardig ! Op de ene plaats waren ze vrij compact , even verder waren deze duidelijk hoger .
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Danny Bonnez op 19 augustus 2014, 23:01:59

Deze plant ken ik helemaal niet , wie weet wat dit is ? Deze heel aardige plant is ongeveer 30 a 40 cm hoog .
De omgeving is vrij vochtig .

Het is je zeker ontgaan, maar deze plant heb ik hier gepost. Post 81

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1540.75

Het is Swertia perennis.

Henk Wolfs

Hallo Danny,
Ook dit weer geweldige bijdragen.
Ooit, jaren geleden  ;) , reed ik daar op de fiets. Ik dacht te zien: ik ben hier in het paradijs. Bijna alles was er geel. Later leerde ik hier dat dit het geel van Gentiana lutea moet zijn geweest.
Is die grootse weide nog steeds het luteawalhalla?

Met vriendelijke groeten,
Henk
KLEIN > kleiner > mooist

Bert Stegeman

Dat uitstappen uit de auto heeft je wel prachtige foto's opgeleverd.
leuk om die Campanula thyrsoides weer eens te zien.
Ik ben hem in mijn boek tijdens het zoeken naar namen vaak tegen gekomen.
Maar nog nooit in het echt tegen gekomen. --13

Danny Bonnez

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 20 augustus 2014, 09:12:09
Citaat van: Danny Bonnez op 19 augustus 2014, 23:01:59

De omgeving is vrij vochtig .

Het is je zeker ontgaan, maar deze plant heb ik hier gepost. Post 81

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1540.75

Het is Swertia perennis.

Dat klopt Gerrit , bedankt voor de determinatie !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Henk Wolfs op 20 augustus 2014, 10:02:57
Hallo Danny,
Ook dit weer geweldige bijdragen.
Ooit, jaren geleden  ;) , reed ik daar op de fiets. Ik dacht te zien: ik ben hier in het paradijs. Bijna alles was er geel. Later leerde ik hier dat dit het geel van Gentiana lutea moet zijn geweest.
Is die grootse weide nog steeds het luteawalhalla?

Met vriendelijke groeten,
Henk

Hallo Henk ,

Een mooiere plaats om te fietsen kan ik me moeilijk bedenken ..... ;) Het is inderdaad nog altijd een prachtige weide met heel veel Gentiana lutea (geel) maar ook heel veel orchideeën (paars ) en Paradisea ,  Asphodelus albus ( wit ) en nog veel meer ........      Ik had daar liever nog wat langer gebleven maar wilde die dag ook nog de Galibier gaan verkennen ......
Ieper , West-Vlaanderen