Een uitstapje in de Franse Alpen

Gestart door Danny Bonnez, 5 augustus 2014, 17:52:06

Vorige topic - Volgende topic

Bert Stegeman

Gelukkig kun je deze topmomenten nu nog eens herbeleven Danny.
Wat een prachtig verslag.
En wij genieten er ook van ((12

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 14 augustus 2014, 16:20:13
Citaat van: Henk Wolfs op 14 augustus 2014, 14:16:13
Danny, dank voor de nadere toelichting. Interessant te lezen.

Frankie Wulleman schreef:
"Wat die korstmossen betreft...ik heb ze nu ook al meermaals in combinatie met die zelfde korstmossen gezien. Ze zullen allicht niet in symbiose met elkaar leven, maar hun habitatvereisten zullen nagenoeg hetzelfde zijn.".

Hallo Frankie,
Dank voor de aanvulling. Er zijn die ongeveer gelijksoortige levensomstandigheden, zeker wel, lijkt ook mij. En symbiose, niet uit te sluiten door mij (veel te weinig biologische background), maar ook niet voor de hand liggend. Zou het daarnaast ook niet nog kunnen zijn dat de nanums een enigszins onontbeerlijk voedingsbestanddeel, 'katalysator' o.i.d. in de korstmosresten aantreffen?
Gesteld natuurlijk al dat die resten in de rotsspleten voorkomen. Dit laatste lijkt mij zeer wel denkbaar.

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs

Dat is best mogelijk Henk ,
Het zijn in ieder geval heel "delicate" planten die heel kieskeurig zijn . Ze willen blijkbaar alleen maar gedijen als de omstandigheden ideaal zijn .

Danny, Henk, dit is wat ik er van denk: Eritrichium nanum is een typische hooggebergteplant (vanaf ongeveer 2500) en wat met noemt; een pioniersplant. De kale rotsen bevatten oorspronkelijk geen leven. In de scheuren van het gesteente hoopt zich een weinig humus op waar op den duur die korstmossen beginnen op en in het gesteente te groeien. Het mos houdt dan weer meer rondvliegend stof vast, waardoor er na enige tijd een dikkere laag humus wordt gevormd. Het is en blijft nog steeds een arm milieu, dat dunne humuslaagje, maar het is reeds voldoende voor de Eritrichiums om zich er te vestigen.
Wanneer Eritrichium na vele jaren op zijn beurt ook humus begint vast te houden en de grondlaag nog wat dikker wordt, kan dat nieuwe groeiplaatsen  opleveren voor andere planten; Saxifraga oppositifolia, Silene acaulis, Myosotis, enz... . en kunnen de hemelherauten mogelijks dan weer verdwijnen, vanwege de voedselconcurrentie. Bijgevoegde foto toont E. nanum in Saas Fee met in het midden van de plant, oprukkende Sempervivum. Deze foto staaft mijn 'theorie': E. nanum als pioniersplant bereidt de groeiplaatsen voor, voor andere alpines. Dit is echter een proces van vele tientallen jaren.

De locatie waarin ik ze vorig jaar vond, was dan wel geen kale rots, maar wel zeer arme grond tussen de rotsen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Henk Wolfs

Dank Frankie, om mijn uitdaging, om ook zo eens theoretisch over een of ander uit te weiden, te hebben opgenomen. In de foto's van de nanumbiotoop, die Danny ons voorzet, vond ik bij uitstek de gelegenheid om dit eens op de kaart te zetten. Hopelijk kunnen we daarmee van elkaar leren bewust verder of dieper te kijken. Tot het waardoor doordringen misschien, zonder de natuur ter plaatse te krenken. En te helpen eventueel geplande 'thuisovermoed' gefundeerd te temperen (om de woorden van Kris nog maar eens te beamen). Troost: de canumbloemen zijn ook mooi blauw.
Henk Wolfs
KLEIN > kleiner > mooist

Danny Bonnez

Citaat van: Bert Stegeman op 14 augustus 2014, 17:36:04

((4 , graag gedaan hoor Bert ! er komt nog meer .......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 16 augustus 2014, 12:55:34
Citaat van: Bert Stegeman op 14 augustus 2014, 17:36:04

((4 , graag gedaan hoor Bert ! er komt nog meer .......

We wachten met veel ongeduld op uw verdere wedervaren in de Franse Alpen, Danny.

Frankie Wulleman

Citaat van: Henk Wolfs op 15 augustus 2014, 14:41:21
Dank Frankie, om mijn uitdaging, om ook zo eens theoretisch over een of ander uit te weiden, te hebben opgenomen. In de foto's van de nanumbiotoop, die Danny ons voorzet, vond ik bij uitstek de gelegenheid om dit eens op de kaart te zetten. Hopelijk kunnen we daarmee van elkaar leren bewust verder of dieper te kijken. Tot het waardoor doordringen misschien, zonder de natuur ter plaatse te krenken. En te helpen eventueel geplande 'thuisovermoed' gefundeerd te temperen (om de woorden van Kris nog maar eens te beamen). Troost: de canumbloemen zijn ook mooi blauw.
Henk Wolfs

Jawel, Henk, schone blauwe bloemen op die canum, maar die plant wordt natuurlijk wel ietsje hoger,hé.

Danny Bonnez

Dag 3

Vandaag stond er een wandeling gepland aan het eind van de Vallée de Clarée .Volgens sommige reisgidsen is dit de mooiste vallei uit de wijde omgeving . Maar jammer genoeg was de weg ernaar toe afgesloten wegens de grote toeristische drukte . Er is slechts een kleine parking daar en daardoor was de weg na 9 uur s'morgens afgesloten . Natuurlijk was de ontgoocheling groot ........ )--1
Ik moest dan maar een plan B verzinnen ........
In deze omgeving zijn er niet veel alternatieven , we keren een 10-tal km terug en we rijden naar col de l'Echelle .
We besloten om daar een wandeling te maken ...............we vertrokken op een hoogte van 1762 meter .
Het wordt al snel duidelijk dat deze wandeling botanisch niet zo interessant is , kort na de middag keren we al terug . Toch zien we enkele interessante planten die we nog niet gezien hadden de voorbije dagen .

In deze omgeving is het bijzonder droog , zonnig en warm ..... --9 _010
We zien vrij veel Anthericum liliago
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 17 augustus 2014, 21:08:21
Dag 3

Vandaag stond er een wandeling gepland aan het eind van de Vallée de Clarée .Volgens sommige reisgidsen is dit de mooiste vallei uit de wijde omgeving . Maar jammer genoeg was de weg ernaar toe afgesloten wegens de grote toeristische drukte . Er is slechts een kleine parking daar en daardoor was de weg na 9 uur s'morgens afgesloten . Natuurlijk was de ontgoocheling groot ........ )--1
In deze omgeving zijn er niet veel alternatieven , we keren een 10-tal km terug en we rijden naar col de l'Echelle .
We besloten om daar een wandeling te maken ...............we vertrokken op een hoogte van 1762 meter .
Het wordt al snel duidelijk dat deze wandeling botanisch niet zo interessant is , kort na de middag keren we al terug . Toch zien we enkele interessante planten die we nog niet gezien hadden de voorbije dagen .

Da's natuurlijk dikke pech hebben, Danny.

Met de Anthericum zien we hier dan toch een bekende plant, niet?

Danny Bonnez

Op dezelfde standplaats zien we ook massa's Epipactissen die nog net niet in bloei staan ..... ik weet dan ook niet om welke soort dit gaat ? zie foto 1

Ook zien we in deze omgeving veel Dryas octopetala , in wat meer schaduw zag ik deze mooie bloemen .....
foto 2
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 17 augustus 2014, 21:17:54
Dag 3

Op het eerste moment was het echt balen Frankie ! Maar uiteindelijk viel dag 3 heel goed mee ..... ;)
Ik had Anthericum nog nooit gezien in de natuur , inderdaad toch interessant .......later deze dag zag ik ook nog Paradisea liliastrum ! Mooi om duidelijk de verschillen te zien en de andere groeiomstandigheden .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Ook zagen we deze Gymnadenia conopsea op wat meer schaduwrijke plaatsen . Toch ook wel een heel mooie orchidee !

Dit waren de voornaamste planten die we tegenkwamen op deze wandeling .
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Prachtige orchidee.

Hier moet me toch iets van het hart. Zie het niet als kritiek Danny, ik kijk likkebaardend (huh) naar je verslag, maar eigenlijk moet ik mijn laptop een kwart slag draaien om je planten goed te zien. Ik heb nu maar iets van een derde deel van het beeld. De rest is zwart. Onze schermen zijn toch meestal 16:9 of bij een ouderwets scherm 4:3. Waarom al die foto's verticaal genomen? Voor het zelfde hadden we een stuk omgeving gezien bij hetzelfde formaat plant.
Nou ja, doet verder niets af aan de schoonheid ervan. Ga zo verder, ook al zijn ze allemaal verticaal.

Frankie Wulleman

De ene keer is het beter om een 'verticale foto' te nemen, de andere keer dan weer een 'horizontale foto'. Ach, het is meestal een ingeving van het moment.
Maar niets belet je er bij te gaan liggen op je zij, Gerrit, met de laptop op de vloer.  ;)

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 17 augustus 2014, 21:31:17
Citaat van: Frankie Wulleman op 17 augustus 2014, 21:17:54
Dag 3

Op het eerste moment was het echt balen Frankie ! Maar uiteindelijk viel dag 3 heel goed mee ..... ;)
Ik had Anthericum nog nooit gezien in de natuur , inderdaad toch interessant .......later deze dag zag ik ook nog Paradisea liliastrum ! Mooi om duidelijk de verschillen te zien en de andere groeiomstandigheden .......

Op zo'n moment durf ik wel eens deze slagzin te hanteren: 'waar een wil is ,is een weg'. Was het gebied op geen enkele andere manier te bereiken: kabellift, bus, te voet, ander weg, steekpenningen  ;). Of die andere slagzin: 'wie eerst komt, eerst maalt'. Achteraf natuurlijk allemaal makkelijk gezegd.

Henk Wolfs

Frankie Wulleman schreef:
"Jawel, Henk, schone blauwe bloemen op die canum, maar die plant wordt natuurlijk wel ietsje hoger,hé."

Zeker, Frankie, troost is nooit perfect. Maar hier inderdaad wel erg evident aan de orde; er is ook overal wat tussen de grijzen en de kleintjes.  :(  ))4  ((14  .

Het is en blijft overigens een prachtig 'totaalplaatje' dat Danny ons voorzette. En uw recente nabij-foto van de E. canum is als fotocompositie een van de mooiste die ik hier op het forum ben tegengekomen.

Henk Wolfs
KLEIN > kleiner > mooist