Auteur Topic: Ilex crenata ziek?  (gelezen 19597 keer)

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Ilex crenata ziek?
« Gepost op: 13 augustus 2014, 14:51:32 »
We kregen verleden jaar een Ilex crenata cadeau. Ze staat nog in de kuip. Deze plant doet het redelijk tot goed, althans van een zijde. De andere zijde worden de takken en takjes zwart, enkele blaadjes vallen af, een tak is geheel kaal, terwijl aan de tak erboven de blaadjes nog redelijk fris groen uitzien. Ik constateer ook dat er mieren over de takken kruipen. Horen die bij het probleem of zijn die juist een remmende factor?

Iemand een idee wat deze plant kan mankeren? 

Me vriendelijke groeten,
Henk Wolfs
KLEIN > kleiner > mooist

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ilex crenata ziek?
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2014, 22:51:47 »
We kregen verleden jaar een Ilex crenata cadeau. Ze staat nog in de kuip. Deze plant doet het redelijk tot goed, althans van een zijde. De andere zijde worden de takken en takjes zwart, enkele blaadjes vallen af, een tak is geheel kaal, terwijl aan de tak erboven de blaadjes nog redelijk fris groen uitzien. Ik constateer ook dat er mieren over de takken kruipen. Horen die bij het probleem of zijn die juist een remmende factor?
Iemand een idee wat deze plant kan mankeren? 
Me vriendelijke groeten,
Henk Wolfs
Hallo Henk .
Waar veel mieren zijn is de kans ook groot dat er zich ergens luizen bevinden. De mieren " melken" de luizen...  En die luizen kunnen uiteraard altijd een reden zijn dat er zich problemen voor doen. Maar die zou je dan ergens moeten vinden alsook de kleverige substantie die daar vaak  bij hoort.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ilex crenata ziek?
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2014, 22:54:49 »
Bij zwarte bladeren en  mieren denk ik onmiddellijk aan bladluizen of schildluizen of andere soorten . Kan je het zwart er afwrijven? Al eens goed naar de onderkant gekeken of er iets op zit van insecten?


Blijkbaar tegelijk gepost

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Ilex crenata ziek?
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2014, 09:38:20 »
Henk,

Als de takken ook zwart worden is het een zeer besmettelijke schimmelziekte!
Cylindrocladium of volutella.
Buxus en ilex zijn hier gevoelig voor,spuiten helpt vaak niet.
Als je meer buxus e.d hebt is opruimen het beste,is besmettelijk.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re: Ilex crenata ziek?
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2014, 13:16:02 »
Hallo Lily-Anne, Kris, Bart,
Dank voor de reacties.

De buurman heeft een behoorlijk aantal palmboomkes (Buxus). Zelf hebben we alleen deze Ilex. De meest dichtbij staande staat op ongeveer 30 meter afstand. Hij vertelde mij ongeveer twee jaar geleden dat er een aantal van zijn Buxussen niet goed erbij stonden. Hij heeft er inmiddels een paar gerooid.
Ik voeg een paar foto's bij van de Ilex, toestand vandaag.
Is er iets te doen? zo ja, wat. Hoe, zo mogelijk, voorkom ik eventueel besmetting elders na afvoeren? 
Dank voor nadere info al op voorhand.

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs
KLEIN > kleiner > mooist

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Ilex crenata ziek?
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2014, 20:38:46 »
Hallo Henk,

Ik denk ook dat het een schimmel is. Op mijn citrus bomen zit waarschijnlijk dezelfde schimmel. Ik heb 4 citrus bomen, 2 zijn ook aangetast door een schimmel. In elk geval lopen er ook mieren op en het lijkt sterk op de zwarte plekken op jouw ilex.

Het warme en vochtige weer is natuurlijk voor schimmels een walhalla. Ik heb mijn citrusplanten van een beschutte plek nu volop in de wind gezet, zodat ze lekker doorluchten. Misschien is dat al afdoende. Wat je verder zou kunnen doen, is de boom open snoeien, zodat deze beter opdroogt en de wind er beter door heen kan.






Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re: Ilex crenata ziek?
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2014, 21:21:48 »
Hallo Allan,

dank voor de reactie.

De boom is een bonsai (ook dat nog). Is dus al vrij open. Een tak is geheel kaal; deze lijkt dus niet meer te redden. Hij staat op een van de meest winderige plekken van de tuin. De vocht en hoge temperatuur zullen er, zoals je aangeeft, voor een deel tussen zitten. Er zijn nog takken waar nieuw loof op wordt gevormd. De plant zweeft misschien tussen hangen en wurgen, helaas.

Succes met de redding van je citrussen.

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs


KLEIN > kleiner > mooist

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Ilex crenata ziek?
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2014, 22:56:03 »
Henk,

Allereerst is het erg moeilijk om te bepalen wat het precies is vanaf een foto.
Als het alleen de zwarte vlekken zijn op de blaadjes valt het mee misschien.
Kun je dit zwarte er af wrijven of zit het 'in' het blad.
Zijn de takken ook zwart,het hout van de takken zeg maar?

Een rigoureuze snoei in de aangetaste gedeelten zou je boompje kunnen redden.
Dan wel met een schimmelwerend middel (vakhandel vragen) en goed voeden
met een vloeibare mest voorzien van veel spore elementen.
Als je verder geen planten hebt die aangetast kunnen worden is het altijd de moeite
waard om te proberen.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re: Ilex crenata ziek?
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2014, 10:29:34 »
Dank je Bart.

De blaadjes zijn zwart. Dit zwarte is te verwijderen. De regen doet dat gedeeltelijk voor me. Onder de boom ligt een zwarte vlek. Er zijn ook zwarte takjes. Of dit zwart nu daarop is gevallen met de regen of er werkelijk als schimmel opzit kan ik niet uitmaken. Ik zal een takje afknippen en in een gesloten doorzichtig plastic zakje meenemen naar Utrecht. Ik zal je eerst aanspreken, voordat ik het uit de auto ga halen  ;) .

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs
KLEIN > kleiner > mooist

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Ilex crenata ziek?
« Reactie #9 Gepost op: 4 september 2014, 22:21:14 »
Bij mij was het bij nder inzien toch geen schimmel, maar was het honingdauw van schildluizen. Bedankt voor de tip L.A.! Die schildluizen weten zich goed te verstoppen.

Ik heb nu alle luizen er met de hand af gepeuterd en de bladeren schoon gemaakt met groene zeep. De boompjes van de bittere sinaasappel zien er in elk geval weer een stuk beter uit! Nu maar afwachten of het een blijvende oplossing is.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ilex crenata ziek?
« Reactie #10 Gepost op: 4 september 2014, 22:50:53 »
Bij mij was het bij nder inzien toch geen schimmel, maar was het honingdauw van schildluizen. Bedankt voor de tip L.A.! Die schildluizen weten zich goed te verstoppen.

Ik heb nu alle luizen er met de hand af gepeuterd en de bladeren schoon gemaakt met groene zeep. De boompjes van de bittere sinaasappel zien er in elk geval weer een stuk beter uit! Nu maar afwachten of het een blijvende oplossing is.


Allan, citrussen zijn gevoelig voor schildluizen . Denk niet dat je er voor altijd vanaf bent, want onder de schildjes zitten de eieren of jongen en allemaal kan je ze nooit hebben, tenzij je zware insecticiden gebruikt die heel de plant giftig maken en dat wil ik niet bij een citrus. Bespuit  ze regelmatig met een oplossing van 1 soeplepel bruine zeep ( in heet water opgelost) en een koffielepel brandalcohol ( methylalcohol)  op 1 l water ( uiteraard water eerst laten afkoelen) en wrijf na enkele dagen de dode ( bruine ) schildjes weg. De schildjes met pure brandspiritus aanstippen helpt ook goed. Na enkele dagen zijn ze bruin en dus dood. Succes