Doet er voor de rest ook weinig toe Kris, maar ik dacht misschien herkende je enkele kenmerken van soorten die je op je reizen hebt gezien.
Ik ben een vrij onbekende in de bollen wereld, maar de Sternbergia's maken een geweldige indruk op mij.
Het zal waarschijnlijk de wonderbaarlijk mooie zwavel gele bloemkleur zijn die mijn hart sneller doet kloppen.
Er zijn her en der nogal serieuze discussie's rond het geslacht Sternbergia Ger ! Vooral dan wanneer het gaat om S. lutea-sicula-grueteriana-colchiflora.
Sommigen gaan zover om te zeggen dat er slechts 1 soort bestaat met een aantal subspecies of erger nog een aantal standplaatsvormen... (ik laat nu even de voorjaarsbloeiende Sternbergia's zoals candida en fischeriana buiten beschouwing)
Ieder najaar merk ik op het Schots forum dat er daar ook veel "'debat" over gevoerd wordt.Nu het lijkt soms ook onduidelijk wanneer het gaat over de compacte vormen van Sternbergia sicula en die andere kleinere soort Sternbergia grueteriana.Ik denk dat er minder discussie bestaat over de allerkleinste nl. Sternbergia colchiflora.Ik heb altijd gedacht heel goed het verschil te zien tussen Sternbergia lutea (doorgaans de grootste van de hier genoemde )en Sternbergia sicula...
Tot ik vorig jaar in het bezit kwam van Sternbergia lutea ssp. angustifolia......Ik kweek de plant nog niet lang genoeg om hem door en door te kennen maar op het eerste zicht is het een lutea die er een beetje uitziet als een sicula.Op sommige vindplaatsen komen dan weer zowel sicula's als lutea's voor op dezelfde habitat met alle heisa vandien.
Dus zoals je ziet een klein geslacht met veel deining.
Nu om een lang verhaal kort te maken , op basis van het bredere groene blad zonder grijze tekening denk ik dat hetgeen we gezien hebben wel lutea is .